Publicerat Mars 14, 20179 yr Detta är en populär post. För ett par dagar sen köpte jag en "Safarikniv" här på forumet, och medan jag sitter här och "gullar" med min nya kniv till eftermiddagskaffet kan jag inte låta bli att tänka över hur löjligt billigt hantverk och konsthantverk är här i Sverige. En del som har fått ihop ett "namn" och har fått det ut i världen börjar få lite flyt med det: Tyskland och USA finns det pengarför sånt, men inte här. Och definitivt inte om man ännu inte har fått ihop det där namn eller är med i ett "Gille". Då får man kanske ihop till materialen så man kan börja på ett nytt projekt Åker man runt i Sverige så finns det ofantliga mängder av duktiga yrkesmänniskor som gör dom mest fantastiska alster- men dom gör inga riktiga pengar utav det. Vi Svenska har väldigt svårt för att både ge och ta beröm. En Amerikan säger att det är "fantastic craftsmanship" och ringer alla sina kompisar att dom ska komma över och se vad en vän till dom som är på besök har gjort. Säger man till någon här: "Men så got kaffe, och vilka goda bullar du har bakat" svarar mora: "äsch, det var väl inget- dom här är ju misslyckade" och tittar generad bort. Man får helst inte vara BRA... Säg för fan: "Tack, det var roligt du tycker det- jag har lagt ned lite arbete på dom" Den fina kniven jag köpte kan det inte bli någon hög timpenning på att tillverka: Som jag ser det är det materialen åter och en symbolisk summa för det fina arbetet som lagts ned: Det är nästan beklämmande så fint arbete man kan köpas så billigt här i landet. Det är tur knivsmeden inte gör kolvar: Då skulle jag bli arbetslös. Min mor stickade modeller åt en garnaffär till att stå i skyltfönstret då hon var "på topp". Det satt hon med och njöt en kaffekopp och tittade åt något annat och stickpinnarna gick som tusan. Fint arbete gjorde hon: helt jämt och fint, och med fantastiska mönster i - men till en ytterst modest timpenning. Förskräckligt synd att så fint arbete inte är värt mera. Många med måttlig kompetens, gott ego och stort självförtroende kan sälja/göra skit alldeles för dyrt medan den duktige yrkesman inte har mage att framhärda sig själv och får alldeles för dåligt betalt för fint hantverk och andra kan t.o.m. sko sig på hans/hennes kompetens. För övrigt är några av dom som prutar allra mest i min verkstad dom jag har intryck av är allra rikast- men det är kanske därför dom har blivit så rika för att dom kategorisk är snåla. Vad vet jag. Så fint konsthantverk som min kniv borde kosta mycket mera än vad jag gav för den, så nu har jag också skot mig på andra... Det var bara en eftermiddagstanke
Publicerat Mars 14, 20179 yr Ja du kompis, det ligger så mycket i det du skriver. Att få nåt vettigt betalt för vad man har gjort är inte det lättaste då inget ska få kosta något. En god eftermiddagstanke om något.
Publicerat Mars 14, 20179 yr Låter ju som Jantelagen vilket är något som amerikaner helt saknar. Det hade varit trevligt med lite mer positivt bemötande istället för det bästa någon kan få ur sig såsom "Det var ju inte så dåligt". Va fan då dåligt??? Ja, förutom min pipvikt då kanske Det är beklämmande hur vi trycker ner oss själva här i Norden. Måttlig/obefintlig kompetens och stort ego vinner alltid över stor kompetens och litet ego - tyvärr. Med stort självförtroende verkar man kunna komma hur långt som helst även som inkompetent.
Publicerat Mars 14, 20179 yr Visst stämmer det mycket i det du skriver Dansken. Dom knivar som brukar kunna bli riktigt dyra i Sverige är väl dom som är gjorda av någon riktigt dyktig same, för där finns det en del som är riktigt duktiga på sådant hantverk o gravering av blad o slidan. Jag vet inte vilket pris dom amerikanska o tyska knivarna brukar kosta.
Publicerat Mars 14, 20179 yr Författare Jag har för övrigt sett några riktigt fina Sameknivar med några riktiga skräpblad i skaften: Där är det tydligen utsmyckningen som räknas när dom ska säljas till turister
Publicerat Mars 14, 20179 yr Ok! Dom flesta sameknivar som jag har sett har varit på foton men visst har jag sett/har haft några i handen som jag har fått se o studera. Det finns ju alltid folk som vill fuska på ett el. annat sätt. Ja, det är utsmyckningen som säljer till turister!