Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapengarderoben kontra sportskyttevapen etc.

Featured Replies

Publicerat

Jag är ny på det här med jakt men jag har ett par sportskyttelicenser (gevär) sedan tidigare.  Kan det ställa till det om jag nu vill köpa nya vapen med på jaktlicens?  Eller kan jag fortfarande räkna med fyra jaktvapen?  

Kan polisen bli gnällig om man har fler jaktvapen med dubbla pipor? Om jag exempelvis köper en hagelautomat med två pipor (slug & hagel) samt en studsare med växelsats/dubbla pipor i olika kalibrar.

Publicerat

Du kan räkna med 6 jaktvapen- inte 4. Dina tävlingsvapen har du redan motiverat behov av.

Poliser är alltid gnälliga- men dom har inte att göra med om du har extra pipor/ pipsett till dina vapen

Även polisen ska följa lagen

Publicerat

Som Dansken skriver så kan absolut polisen gnälla, men så länge du kan motivera innehavet så ska det gå bra (sen finns det tyvärr exempel som visar på motsatsen).

Dock finns det en gräns på att ens totala vapengarderob inte får överstiga 20 poäng (pistol/revolver=2 poäng, gevär=1 poäng) som jag tror det är svårt att få dispens för att överstiga.

Publicerat
På 2017-03-15 at 13:33 Holz sa:

Som Dansken skriver så kan absolut polisen gnälla, men så länge du kan motivera innehavet så ska det gå bra (sen finns det tyvärr exempel som visar på motsatsen).

Dock finns det en gräns på att ens totala vapengarderob inte får överstiga 20 poäng (pistol/revolver=2 poäng, gevär=1 poäng) som jag tror det är svårt att få dispens för att överstiga.

20-poäng gäller förvaringen som skärps när du överstiger 20p, antalet vapen kan vida överstiga detta om bara det finns en säker förvaring.

Publicerat
36 minutes ago Tazswe sa:

20-poäng gäller förvaringen som skärps när du överstiger 20p, antalet vapen kan vida överstiga detta om bara det finns en säker förvaring.

Ok, men är det vanligt att folk (privatpersoner) får dispens för innehav av mer än 20 poäng?

Vet du hur det  fungerar med de vapen som är licenspliktiga men som är på 0 poäng? Ingår de i förvaringskraven eller ligger de verkligen utanför?

Publicerat

Vilka fungerande licenspliktiga vapen ger 0 poäng?

Publicerat
  • Författare

Jag tror att luftgevär på licens ger 0 poäng, men jag är inte helt säker...?

Publicerat
10 minutes ago Dansken sa:

Vilka fungerande licenspliktiga vapen ger 0 poäng?

Enligt en på klubben som skjuter CAS är vapen tillverkade med en konstruktion från före 1890 licenspliktiga men räknas som 0 poäng i garderoben. 

Publicerat

Så är det. Det är med i min samlingslicens att konsttuktionsår innan 1890 är 0p i förvaring.

Publicerat

Kan du fixa det fram där det står på papper någonstans ?

Publicerat

Vi har i hushållet just nu över 30 poäng men mindre än 40, en anledning till det är pgra en del vapeninnehav innan den stora oredan med alla förvaringsdirektiv med mera.

Detta innebär att vi i dagsläget inte kan införskaffa nya vapen till hushållet och inte heller byta licenser mellan medlemmar i samma hushåll.

Polisen har dock tabbat sig i en del fall då man räknat med även äldre samlarvapen i poängsystemet och satt förvaringskrav på dessa, vi har däremot inte drivit detta vidare eftersom det arbetet inte står upp för våra behov.

Vid högre poäng än 20 kan du behöva skaffa grade 3 skåp för att klara förvaringen men det brukar inte bli aktuellt fören man närmar sig + 35-40 poäng.

Det är inte helt lätt att komma upp i 20 och eller 30 poäng så jag förstår varför det är som det är.

Publicerat

Tackar...

Detta öppnar hittills oanade möjligheter för min Winchester 1886 ;)

Publicerat
1 hour ago Bonnjohan sa:

Vi har i hushållet just nu över 30 poäng men mindre än 40, en anledning till det är pgra en del vapeninnehav innan den stora oredan med alla förvaringsdirektiv med mera.

Detta innebär att vi i dagsläget inte kan införskaffa nya vapen till hushållet och inte heller byta licenser mellan medlemmar i samma hushåll.

Polisen har dock tabbat sig i en del fall då man räknat med även äldre samlarvapen i poängsystemet och satt förvaringskrav på dessa, vi har däremot inte drivit detta vidare eftersom det arbetet inte står upp för våra behov.

Vid högre poäng än 20 kan du behöva skaffa grade 3 skåp för att klara förvaringen men det brukar inte bli aktuellt fören man närmar sig + 35-40 poäng.

Det är inte helt lätt att komma upp i 20 och eller 30 poäng så jag förstår varför det är som det är.

Finns väl rättsfall som säger att du inte behöver grade 3 skåp utan det är tillåtet med flera 20 poängsskåp. sök så finner du nog äldre trådar om just detta endera här eller på RS. 

Publicerat
35 minutes ago Finskavapen sa:

Finns väl rättsfall som säger att du inte behöver grade 3 skåp utan det är tillåtet med flera 20 poängsskåp. sök så finner du nog äldre trådar om just detta endera här eller på RS. 

Jo jag vet det, har också sett de rättsfallen.
Men det får nog också ha att göra lite med vilka vapentyper som förvaras, men det ska i regel vara helt okej med dubbla vapenskåp.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Tackar...

Detta öppnar hittills oanade möjligheter för min Winchester 1886 ;)

Lugnt!

Anade att det var ditåt dina tankar vandrade... ;)