Publicerat Mars 16, 20179 yr Någon som skjutit eller jagat med ovanstående projektil och kan dela med sig av erfarenheter avseende precision och effekt? Till skillnad från Hornady A-max så hävdar sierra att expansionen inte lämpar sig för varmints då dom inte garanterar rapid fragmentation vilket sannolikt gör den ännu mer lämplig för lite större mediumvilt. I usa verkar grabbarna som jagar hjort med den vara mer eller mindre lyriska. Funderar på att beställa och testa 69gr TMK i min .223. /Mike
Publicerat Mars 16, 20179 yr Du är inte ensam om att vara nyfiken på TMK kulorna. Jag har bunkrat 178or så jag klarar jakten i många år framöver men är likväl nyfiken eftersom jag vill vara klädd den dagen jag laddar min sista rödspets. ELD- kulorna verkar mest vara en myt - har inte lyckats få tag på några ens när jag bad polaren beställa hem från Hornady direkt... /M
Publicerat Mars 16, 20179 yr Detta är en populär post. ELD-X hade någon expansionstestat på 80 (!) meter på Facebook och kommit fram till att de suger då de havererade Jag skrev att han borde expansionstesta på 800 meter istället som nog är mer rimligt jaktavstånd för dessa kulor
Publicerat Mars 16, 20179 yr Författare 38 minutes ago Maichel sa: Du är inte ensam om att vara nyfiken på TMK kulorna. Jag har bunkrat 178or så jag klarar jakten i många år framöver men är likväl nyfiken eftersom jag vill vara klädd den dagen jag laddar min sista rödspets. ELD- kulorna verkar mest vara en myt - har inte lyckats få tag på några ens när jag bad polaren beställa hem från Hornady direkt... /M I kal 30 och 243 har jag A-max kulor att ladda för resten av livet men 223 blir ett nytt blad för mig i handladdningssyfte. Har sett genomskärningar på vanliga SMK och nya TMK,där framgår att TMK har tunnare mantel åtminstone initialt vilket borde garantera snabbare expansion,tydligen så är plastpluppen även av grövre modell än vad hornady använder så i praktiken har man en gigantisk hålspets,vanliga SMK har ju fått en del kritik för att vara opålitlig i expansionssyfte emellanåt. Har hur som helst beställt två askar 223 69gr Tipped Matchking nu för utvärdering /Mike
Publicerat Mars 16, 20179 yr Författare 45 minutes ago exabit sa: ELD-X hade någon expansionstestat på 80 (!) meter på Facebook och kommit fram till att de suger då de havererade Jag skrev att han borde expansionstesta på 800 meter istället som nog är mer rimligt jaktavstånd för dessa kulor Frågan är vad man definierar som ett haveri och önskvärd expansion med tillhörande fragmentation Jag har skjutit vanliga A-max i gelatin på 100m med såväl 243 och 308 och har konstaterat att det blir nog svårt för mig att finna en mer optimal projektil avseende effekt /Mike
Publicerat Mars 16, 20179 yr Jag tog och stal hans bild från Fejan så man ser hur kulorna ser ut samt lite data Tycker det ser bra ut på det hållet ur en 7 RM.
Publicerat Mars 16, 20179 yr Författare 18 minutes ago exabit sa: Jag tog och stal hans bild från Fejan så man ser hur kulorna ser ut samt lite data Tycker det ser bra ut på det hållet ur en 7 RM. Precis vad man kan förvänta sig av en konventionell kula under sådana förutsättningar. Är han missnöjd med kulan så beror det på dålig research från hans sidan. /Mike
Publicerat Mars 17, 20179 yr Shoppade två askar TMK 175:or igår - en till mig för expansionstest inom kort och en till en annan nyfiken själ. Drar inte leveranstiden iväg allt för långt så hinner jag kanske ladda en stege innan jag ska till skjutbanan nästa gång. Googlade en hel del igår kväll och kulan ska tydligen inte vara så kinkig att få att skjuta. Någon nyazeländare skrev lite intressant, även om tunnhudat vilt, och att 168a grains varianten fungerade bra med normalt sättdjup. Återstår att se hur 175or'na fungerar. /M