Publicerat December 12, 200619 yr Hej Är de någon här som provat dom olika pejlarna för stående fågelhundar Jag har funderingar på att skaffa en tracker både till min terrier och den fågelhund jag ska skaffa i vinter läste någonstans att man kunde pejla under jord med den lilla pejlen. Jag har har en cainbeep som jag använde till vorstern men söker ett tystare altenativ, de finns väl den med fjärrkontroll så skriv gärna en rad om du har någon pejl eller provat någon
Publicerat Februari 6, 200719 yr Kom igen nu, någon borde ha någon erfarenhet? Jag vill också höra vad ni har att säga då jag funderar på att byta ut Canibeepen.
Publicerat Maj 30, 200718 yr Författare http://www.mkjaktofritid.se/frameset.html Den verkar ju interessant lite svårt o sätta den på terriern bara
Publicerat Maj 30, 200718 yr Författare jovist om man får de o fungera. Nu skulle jag haft en till terriern oxså för och kunna pejla både över och under jord Sedan får jag väl dresera vargen till o bära fram hundarna han biter :-
Publicerat Maj 31, 200718 yr Kom igen nu, någon borde ha någon erfarenhet?Jag vill också höra vad ni har att säga då jag funderar på att byta ut Canibeepen. Har aldrig ägt en pejl. ;D
Publicerat Maj 31, 200718 yr Kom igen nu, någon borde ha någon erfarenhet?Jag vill också höra vad ni har att säga då jag funderar på att byta ut Canibeepen. Vad är det för fel på Canibeepen? Har planer på att införskaffa mig en sån.. ???
Publicerat Maj 31, 200718 yr Författare De e ett jävla oljud med den ;D Sedan är de ingen hit om man har tinitus för då försvinner ljudet och de blir svårt att hitta hunden på en lång tjäderlöpa Men fåglarna verkar inte bry sej nämnvärt över ludet. Jag har jagat med Canibeep i flera år på gamla vorstern och den är bra i tät skog som jag ofta jagar i (de är ju där alla fåglar finns) Jag använder beepern heller än pingla. Pingla använde jag bara när man ska stöta klövvilt för och få djuren att gå iväg lite lugnare Men de blir nog till att gå över till en pejl för och få lite lugnare i skogen ;D
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Finns det några tester att läsa? Funderar själv på att köpa en pejl, men vill veta lite mer! Har en stående hund (Breton) som nog inte far så långt ifrån mig. Så helst en pejl utan antenner om det funkar, Och ingen GPS! Swepoint maxi Avance är en kandidat.Men nästan 6000 kr, det känns som jag vill ha lite mer än tillverkarens reklam Tacksam för svar o tips.
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Författare Nu har jag köpt mej en pejl ;D de blev en contakt baisic med fågelhunds lightsändare. Jag har provat den nu i två veckor och är nöjd men får nog lära mej pejla åt rätt håll ;D De har hänt mer än en gång att hunden kommit tillbaka bakom mej. (gäller mest terriern) När jag använt den på vorstehn så har jag satt på mottagaren på halva stryrkan och när tiken stått 5 sek så ökar pulsen på signalen och de är bara att bege sig åt de hållet man sett henne sist (har inte behövt pejla henne än). http://www.jakto.se/product.asp?cid=886
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Jag har köpt en swepoint vibra den är en dröm att använda jämfört med min gamla tracker smart. Nu är visserligen min fågelhund en vidsökt finne men vibran finns i en speciell model för stående som vibrerar i fickan när hunden står still den borde vara klockren till en stående hund!
Publicerat Oktober 16, 200718 yr Hej! Har använt Swepoint maxi avance till mina två settrar i ett år. Den stora fördelen med den jämfört med vanliga pejlar, är att man inte behöver bry sig om att pejla alls förrän hunden står. Då varnar den med vibratorfunktionen(eller med ljud om man vill) Pejlen är lätt att använda o riktningssäker även på korta avstånd. Jag jagar mest skogsfågel och innan jag hade pejlen trampade jag upp fågel ibland för att jag inte såg hunden i tät terräng. Var på fjället och jagade ripa och hörde en beeper som var flera km bort:( Mvh Lena