Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornady SST

Featured Replies

Publicerat

Har en drös SST i .30 laddade och klara. Men känner verkligen inte för att testa dessa på Rå.
Varför inte?
Jo för jag har skjutit Rå med Hornady IB (Interbond) bondad kula med icke rolig effekt.

Halva Rå var borta (bröstkorg) på ca 25m. hur kommer då ett Rå se ut med SST som är en spliterbomb?
Nån som har erfarenhet av SST i .30? Och Rådjur.

Publicerat
12 hours ago Adam_7 sa:

Jo för jag har skjutit Rå med Hornady IB (Interbond) bondad kula med icke rolig effekt.

Låter märkligt med interbonden, kört med en rätt hårt laddad 165gr dock bara skjutit 2rå med den, upplevt den som hård då utgång/ingångsgål varit nästan lika stora vid träff bakom bog. bra effekt i hjort och gris utan mycket söl trots benträff.

Vet flera som är nöjda med sst i lagom hastigheter så den blir nog bra med!:thumbsup:

Publicerat

Kör med både SST och IB på 165gr till min .308. Samskjuter nästan. Bägge laddade exakt likadant (rätt lågt) och skjutit räv, rå, gris och älg med IB och räv, rå och gris med SST och tycker mig ha en rätt bra bild över kulorna. Inga mängder med djur, men tillräckligt för att jag ska få en uppfattning.

IB tycker jag inte förstör mycket. Men som redan sagt, genom bogarna och det blir sörjigt. SST förstör lite mer, men inte mycket. Bifogad bild är en SST som hittades precis på utsidan på en gris som sköts lite snett framifrån, genom ena bogen, genom hjärta/lunga revben och sedan fast i skinnet.  Restvikt har jag för mig var runt 120gr.

DSC_0916.JPG

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago alle sa:

Låter märkligt med interbonden, kört med en rätt hårt laddad 165gr dock bara skjutit 2rå med den, upplevt den som hård då utgång/ingångsgål varit nästan lika stora vid träff bakom bog. bra effekt i hjort och gris utan mycket söl trots benträff.

Vet flera som är nöjda med sst i lagom hastigheter så den blir nog bra med!:thumbsup:

Ja jag hade inte räknat med en sån köttförstörning av en bondad kula.
Men det måste ha varit 180gr. För jag har jagat älg med samma kula (ja inte samma samma), och där var det som det skulle med en bondad.

Men hade inte lust att testa mer på Rå efter denna gång. Valde att anv kl2 på Rå efter det.
Får väl testa nästa gång med en SST på Rå. Bara synd om det skulle bli mos av ett till.

Publicerat

Nu har jag inte erfarenhet av SST i .30, men i 6.5 och 8mm.
Den har betett sig utmärkt i alla vilt jag skjutit. Visst den kan vara lösare än IB, men ofta har jag inte fått genomskott, utan all effekt har varit i kroppen.
IB upplever jag som hårdare överlag, men inte alls en dålig kula för det.

• 11 months later...
Publicerat
På 2017-03-18 at 18:02 Ken1 sa:

Jag har STOR erfarenhet av 180gn sst i kal 30 använder den till allt... 

Om du nu halva rådjuret trasades sönder så måste träffen suttit mitt i bogen och då spelar det ingen som helst roll vilken kula du skjuter med. Bara att skära bort! 

Inga frågor på det......

Vad har du för laddning och vad har du för puffra? 30-06 eller 308? samt piplängd? :rolleyes:

Publicerat
29 minutes ago Erik Sundberg sa:

Vad har du för laddning och vad har du för puffra? 30-06 eller 308? samt piplängd? :rolleyes:

Remington 700vls med 66pipa i 308. Laddningen vill jag inte lägga ut.

Publicerat
19 hours ago Ken1 sa:

Remington 700vls med 66pipa i 308. Laddningen vill jag inte lägga ut.

Oki. Jag har 30-06 själv så det hade inte hjälpt mig ändå B)