Publicerat Mars 18, 20179 yr Jag funderar på att skaffa en trädskällare, som jag nämnt i nåt annat inlägg. Tänkte låta den jaga fågel, men kanske även mård och en enstaka älg. Nu snubblade jag över en valp som är blandras mellan gråhund och nobs. Är det nåt att ha? Eller är risken att den blir för mycket "älg" och gör lite "fågel"? Såklart ett säkrare kort att köpa renrasigt med meriterade föräldrar osv. Men den här var ju så galet söt.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Kolla på vad och hur föräldrarna jagar oavsett ren eller blandras, om fågel var prioriterat så skulle jag dock inte skaffa något med gråhund i.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Köp en renrasig hund efter utställnings och jaktprovsmeriterade föräldrar. Jaga in hunden på fågel, meritera och ställ själv ut. Sen jagar du vad du vill och har bidragit till att utvärdera aveln som den seriösa hundköpare du är. Är din hund duglig och ser bra ut så låter du den gå i ras-ren avel och bidrar på så sätt till rasens framtid. Gör ett seriöst grundarbete när du ska köpa valp och köp inte "söta" blandraser som marknadsförs som att de kan jaga allt. Du kan utgå från att hundar som ingår i blandrasavel hör till respektive rasers absoluta bottenskikt (jakt- hälso- eller utseendemässigt, ofta alla tre på en gång). Att para två skithundar ger troligen ingen toppenhund. Köper du en renrasig trädskällare har du mycket god chans att få en fungerande fågelhund. När det gäller Norrbottenspets kan man för de flesta hundarna hitta en bra partner, när de istället används i blandrasavel så bör man blunda för hur söta valparna är och söka vidare. Titta på specialklubbens hemsida för att se aktuella renrasiga parningar: http://ssf-riks.se/valptorg/ Redigerad Mars 19, 20179 yr med Burzum stavfel
Publicerat Mars 18, 20179 yr Detta är en populär post. Då får jag väl trots allt försvara blandrasaveln till en viss del. Det finns väl genomtänkta blandrasparningar självklart är det inte valparnas söthet som ska avgöra utan föräldrarnas egenskaper men oavsett ren eller blandras så måste man sikta på kullar där ägarna haft en plan. Just trädskällarna är rätt förskonade från i mitt tycke konstiga kullar men t ex jämtar, laikor, gråhundar och wachtlar är raser där man bör se upp då det oavsett om man blandar t ex wachtel med gråhund eller kör renras avlar på hundar som ibland har problem att hitta ett vilt i sörmland. Jag har mött på många jämtar som inte hittar en enda älg i samma såt som min vorsterh hittar älg i och då är något helt klart fel. Välj valp med omsorg och kolla på föräldrar och deras föräldrar, jaga dom som du vill att din hund ska jaga så ska ren eller blandras inte ha någon betydelse. Absolut är det bra om renras kan bevaras men världen ändras och så måste även hundraserna göra.
Publicerat Mars 19, 20179 yr Finns en grå/nobs ute på jägareförbundets hemsida. Kanske den du varit i kontakt med?
Publicerat Mars 20, 20179 yr Författare 9 hours ago Oneshot sa: Finns en grå/nobs ute på jägareförbundets hemsida. Kanske den du varit i kontakt med? Japp, borde vara samma!
Publicerat Mars 20, 20179 yr Författare Tack för all input. Jag har pratat både med avelsrådet för nobs och med en som hade koll på avel för finnspets, så jag har en lista på uppfödare som jag ska kontakta. Jag avstår nog den där grånobsen. Ibland är det bra med en smula impulskontroll.
Publicerat Mars 20, 20179 yr 10 hours ago Sparven sa: Tack för all input. Jag har pratat både med avelsrådet för nobs och med en som hade koll på avel för finnspets, så jag har en lista på uppfödare som jag ska kontakta. Jag avstår nog den där grånobsen. Ibland är det bra med en smula impulskontroll. Tror det är klokt, om fågel är det primära. Det kräver ju som lite mer att leta reda på en fågel som sitter uppe i att träd...och bara släpper några enstaka doftpartiklar, jämfört med en älg som traskar runt och betat halva natten....