Publicerat Mars 18, 20179 yr Är den gjort av ett stycke med ett hål i där tändhatten ska vara ? Och av stål ? Isf är det en tolk. Det brukar stå mått gnistat på dom.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Författare Det enda som ev ser ut att kunna vara äkta är tändhatten.. den ser underlig ut men skulle kunna vara äkta den övriga kroppen skulle jag tro är av aluminium faktiskt, väger inget. Ingen text någonstans.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Då vet jag inte- men då är den väl inte så farlig. Leksak kanske ? Här är ett par militära tolkar- det var dom jag tänkte på: dom är gjorda av stål.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Är den solid eller hålborrad ? Instickspatron 4mm20? https://www.swisswaffen.com/?L=EN&W=4M20&LP=SA Finns nog en del omlopp i landet då de under några tiotals år såldes som licensfri övningspatron, skitbra ide . Tills nån icke insatt politiker/tjänsteman fick för sig att denna 3J patron var direkt livsfarlig. Utvecklar 1/3 effekt jämfört en kinaluftgevär från jula. Patronen orkar knappt igenom en rulle lambi soft på 3m avstånd. men man kunde träna med vanliga jaktbössan hemma framför tv.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Fast i Amerikat har dom mycket lågpris ammo med aluminiums-hylsor (ej omladdningsbara)
Publicerat Mars 18, 20179 yr Författare Den verkar vara solid och det enda som avviker färgmässigt är tändhatten som är kopparfärgad mer eller mindre..
Publicerat Mars 18, 20179 yr 6 minutes ago Christian N sa: Någons hemmalek med en svarv. C Min gissning också - jag gjorde en kopia på en 338winmag patron i svarven på tekniken i 9:an. Dock inget TH-läge osv utan stack av den där bak och där bara planade jag av den, annars orörd. Mvh Joacim
Publicerat Mars 18, 20179 yr Det är ingen amatör som har gjort den isf: Det kräver "en viss kunskap" att kunna göra den i ett stycke utav aluminium med den ytfinish och utan bearbetningsmärken.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Författare Tror på någon typ av patronattrap för övning av patron i och ur.. kollade på den igen, kan inte tänka mej något annat. "Tändhatten" sitter för tight för att kunna vara äkta. Vet dock inte vad det är exakt så jag låter den gå på destruktion..
Publicerat Mars 18, 20179 yr Jag har sett liknande attrapper för replika vapen så man kan "ladda" för syns skull. Har för mig att de måste vara silverfärgade av någon juridisk aspekt? Var populärt på 80-talet men finns fortfarande ett stort intresse runtom i världen fortfarande. Sök på attrapper på eBay så kanske du hittar något liknande? Hur som borde den inte ha plockats in av dina kollegor för det är knappast olagligt med en attrapp!
Publicerat Mars 18, 20179 yr Inte laddblind från natostandard iaf men borde inte personen den togs ifrån kunna ge någon info? Just den trubbiga spetsen talar väl i min mening för någon slags civil laddblind, upplever att dom laddblind med trubbig spets brukar ha problem i matningen och det är ingenting man vill ha i en ak eller semiauto, i min mening inte i någon bössa öht.
Publicerat Mars 18, 20179 yr Detta är en populär post. Så nu ska du- för skattemedel- låta oskadliggöra en ofarlig grej Kan man formulera det så?
Publicerat Mars 19, 20179 yr Detta är en populär post. Klickpatron. Sätter en hundring på att "tändhatten" är mässingsfärgad och fjädrar om du vågar trycka riktigt hårt på den. Har en i princip identisk själv.
Publicerat Mars 19, 20179 yr Författare 16 hours ago Wizard sa: Jag har sett liknande attrapper för replika vapen så man kan "ladda" för syns skull. Har för mig att de måste vara silverfärgade av någon juridisk aspekt? Var populärt på 80-talet men finns fortfarande ett stort intresse runtom i världen fortfarande. Sök på attrapper på eBay så kanske du hittar något liknande? Hur som borde den inte ha plockats in av dina kollegor för det är knappast olagligt med en attrapp! Det är inte vi som plockar in dem utan flygplatskontrollanterna. De har ringt oss säkert och frågat och vi har sannolikt inte kunnat skicka resurs dit för att avgöra vad det är. Är man osäker så plockar de grejerna. 16 hours ago Dansken sa: Så nu ska du- för skattemedel- låta oskadliggöra en ofarlig grej Kan man formulera det så? Är den ofarlig, vilket jag nu är övertygad om, så hamnar den i sopsorteringen = Gratis är det väl inte men ringa kostnad iaf. Destruktionen går som jag förstår det till som så att pluggen landar i hål och därefter sprängmedel i hålet.. poff! Vet inte om vi betalar ngt för det..
Publicerat Mars 19, 20179 yr Hellre destruera en sak för mycket än en för lite i det här sammanhanget . /Mike
Publicerat Mars 19, 20179 yr Författare Kul grej.. hittade någon skum pistolpatron för ett tag sen. Grövre än 9 mm som är det vanliga. Såg att den var klickad och den såg öht konstig ut. Tog ett multiverktyg av en konstapel och slet ur kulan.. visade sig att den var skjuten och ngn stoppat i kulan igen i tomhylsan. Men innan jag påvisat detta orsakade den stort huvudbry då kulan satt kvar.. det KUNDE ju vara farligt ffa.. Att hylsan kändes tom och var tom spelade ingen roll Fick in något magasin till AK5 tidigare.. de är ju inte licensbelagda så det var bara att plocka isär och kasta i delar. Chassit slog jag sönder så det inte gick att återställa. Metallskrot.