Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ta reda på om det finns gris på marken?

Featured Replies

Publicerat

Skulle behöva lite tips hur jag ska tänka/gå vidare.
Tar över arrendet på en markplätt i veckan som kommer. Inte mer än 60ha men i alla fall.

Vet att det finns gris i området, men efter en del promenerande på marken, så har jag inte sett mer än sporadiska spår efter gris.
Vore ju kul om man i alla fall kunde "lönnmörda" ett par per år.

Frågan är, hur tar jag reda på om det finns mer stationär gris, alternativt hjälpa dem bli mer frekventa?

Marken i fråga är mestadels skog, men det finns två fält. Dock inte fått kontakt med bonden som kommer sköta dessa så vet inte idag vad som kommer sås.
Finns även en mindre insjö, med en del vass runt denna.

Tankarna går emot att lägga ut några säckar ärtor på ett par olika platser och se om jag får besök.
Kan detta fungera?
Var bör jag i så fall lägga dessa? finns det bättre/sämre platser?

Tacksam för hjälp.

// J

Publicerat

Jag brukar tänka så här: Svin vill ha nära till mat vatten och skydd.

En bäck, eller ännu hellre en bäck som inte fryser igen på vintern i anslutning till tät ungskog av gran eller andra tätningar att gömma sig i är trivsamt område för gris att ta daglega i och även om dom har ganska långa promenader för födosök är det aldrig fel att åtla i områden som också passar bra som daglega.

Hitta några sådana områden och några områden med ek eller andra områden där du sett spår av bök.

Gör sedan 2-3 tunnor med hål i som du binder fast i ett träd på intressanta platser och häller majs i. Kladda lite tjära på träden runt din plats för tunnan och ställ tunnan upp innan du lämnar platsen. Sedan tar du en promenad förbi dina olika platser någon gång i veckan eller så för att kolla om det kommit någon. Ligger tunnan nästa gång du går förbi har nasse varit där. (eller grävling om tunnan är för lätt att välta men då får man lägga en sten på den) Fyll på med tjära någon gång i veckan eller så.

Med 3 sådana enkla och flyttbara anordningar på olika ställen kan du testa dig fram och se var det "nappar" för att använda dom platserna till mer permanenta åtlar.

Skitjakt! //R

Publicerat

Tänk även på att det bör vara relativt enkelt att ta sig dit därifrån där du provar, eller om du har till gång till terräng gående fordon av något slag. Majs och gris väger rätt tungt o längden!

Publicerat

Tjära några träd. Kolla sen efter hårstrån i tjäran eller bök runtom. Undvik pensel så slipper du fundera på om håren kommer från penseln eller grisen. Spetta upp ett hål i backen och häll ner en majsbomb.. grisarna lär göra hålet större. Prova även att lägga ut majs och lägga en sten eller stockbit över.. flyttas den bör det vara gris. Det finns många djur som äter majs.. rådjur.. grävling.. fåglar mm.. likaså med ärtor.  En fastkedjad tunna med några borrhål fylls med majs..vete..korn eller ärtor..  då har grisarna jobb för att få ut maten och kan återkomma flera dagar i rad..

Publicerat
  • Författare

Mycket bra tips, Tack!

Uppskattar tanken på tillgänglighet, bara inte att få dit åtelmaterial, men också få hem grisen om det skulle bli någon.
Mycket av tankarna snurrar just kring var på marken som kan vara lämpligt...
Har ju ingen erfarenhet av gris, så nytt territorium för mig.

Ytterligare en sak, hur störningskänsliga är de, dvs. om det är en del folk som rör sig omkring i området?

Fortsätt gärna mata på. :thumbsup: 

Publicerat

Tjära är det som helt klart drar mest grisar hos mig, så det är iaf en bra början.
För träden kommer ta skada av grisarna så stäm av med markägaren först vilka träd som är ok.

Publicerat

Finns det en gammal inäga i kanten av en tätare skog så lär det vara ett givet ställe.. eller om du har ett område med ek eller bokskog.  På natten söker grisen föda i åkermark/ekbackar men på dagen vill den gömma sig i tätaste området som marken har att erbjuda.. 

Torra och döda träd passar bra att tjära.. högstubbar eller vindfällda stockar..

Grisar har fruktansvärt bra luktsinne..

Publicerat

Håller med om råden ovan gällande både kontakt med markägare och lantbrukare innan man vidtar några åtgärder (mindre risk att bli av med jakträtten om det man företar sig görs i samråd med övriga intressenter).

Tror helst att lantbrukaren ser att en åtel placeras långt från de brukade fälten och att markägaren helst föredrar att man tjärar en torraka eller högstubbe. Likaså är det säkert lättare att få accept för att sprida ut lite ärtor eller majs per dygn än att det ligger en hög med betor eller dylikt på marken.

Rådet om tillgänglighet med bil är heller inte dumt för din egen skull. Det skall ju forslas dit material till ett torn eller en vakkoja och spridare eller tunna och dessutom påfyllning av majs el. dyl., om allt går som det ska så ska du ju dessutom kunna släpa ett antal grisar därifrån (sannolikt i mörker).

Tjära brukar som sagt vara intressant för grisarna. Majsbomb har jag ej testat, men många verkar anse att det också är effektivt för att locka gris.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

• 3 weeks later...
Publicerat
På 2017-03-20 at 16:34 alias sa:

Håller med om råden ovan gällande både kontakt med markägare och lantbrukare innan man vidtar några åtgärder (mindre risk att bli av med jakträtten om det man företar sig görs i samråd med övriga intressenter).

Tror helst att lantbrukaren ser att en åtel placeras långt från de brukade fälten och att markägaren helst föredrar att man tjärar en torraka eller högstubbe. Likaså är det säkert lättare att få accept för att sprida ut lite ärtor eller majs per dygn än att det ligger en hög med betor eller dylikt på marken.

Rådet om tillgänglighet med bil är heller inte dumt för din egen skull. Det skall ju forslas dit material till ett torn eller en vakkoja och spridare eller tunna och dessutom påfyllning av majs el. dyl., om allt går som det ska så ska du ju dessutom kunna släpa ett antal grisar därifrån (sannolikt i mörker).

Tjära brukar som sagt vara intressant för grisarna. Majsbomb har jag ej testat, men många verkar anse att det också är effektivt för att locka gris.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Testade majsbomb vs. Bröd på Qvarhills grymma åtel. Grisen gick rätt över majsen och åt bröd. Det var en majsbomb delux, välgäst med vaniljsocker, anis.

Ett tillfälle på ett ställe men ändå.