Publicerat Mars 23, 20179 yr Har fått för mig att det är vadmal som gäller om man vill stansa ut egna filtförladdningar, men detta är inte helt lätt att få tag på. Speciellt inte när det är torsdag och man vill provladda till helgen. I receptet jag har hittat och väldigt gärna vill testa till .410:an, så ska man ha en plastförladdning (ingen kopp) ovanpå krutet, sedan en pappskiva och sedan filtförladdning. Jag vet ärligt talat inte varför iom plastförladdningen, kanske för att det ska bli en "mjukstart" för haglena? Hur som helst, finns det något annat material man kan använda istället för vadmal? Något som går relativt lätt att få tag på.... Vill minnas att jag läst något om äggkartong...?
Publicerat Mars 23, 20179 yr på mynningsladdarnas tid användes gamla getingbon till det du beskriver så äggkartong kan säkert fungera. det är ju lite samma material i grunden. funktionen är som du säger att ge haglen en mjukstart och i viss mån täta mot krutgaserna.
Publicerat Mars 23, 20179 yr Du kan bruke 12mm svarte asfalt/vindtett plater fra byggevaren. Dette har jeg prøvd og det funker fint. Eller har jeg hugget ut forladninger av gamle ull-tepper/filt. J.A.
Publicerat Mars 23, 20179 yr Författare 3 hours ago knappåsarn sa: på mynningsladdarnas tid användes gamla getingbon till det du beskriver så äggkartong kan säkert fungera. det är ju lite samma material i grunden. funktionen är som du säger att ge haglen en mjukstart och i viss mån täta mot krutgaserna. Tack för det! Stansade precis lite äggkartong men upptäckte att den var ca 1 mm tjock. Laddreceptet säger att "filtförladdningen" ska vara 11 mm tjock, det blir mao en jädrans massa stansande... Hade vanlig wellpapp funkat mån tro? Kanske om man trycker till den lite först innan man stoppar ner den i hylsan så att den inte är så "luftig"? 3 hours ago Hakapiken sa: Du kan bruke 12mm svarte asfalt/vindtett plater fra byggevaren. Dette har jeg prøvd og det funker fint. Eller har jeg hugget ut forladninger av gamle ull-tepper/filt. J.A. Denna? ---> https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/asfaltsboard-p1002 Är det lite som masonit i konsistensen?
Publicerat Mars 23, 20179 yr Kork skulle jag använda finns billiga grytunderlägg på Clas Olsson ca 10 mm panduro hobby har 2mm korkfolie som jag använder till 16 /P
Publicerat Mars 23, 20179 yr 10 minutes ago Beffe sa: Tack för det! Stansade precis lite äggkartong men upptäckte att den var ca 1 mm tjock. Laddreceptet säger att "filtförladdningen" ska vara 11 mm tjock, det blir mao en jädrans massa stansande... Hade vanlig wellpapp funkat mån tro? Kanske om man trycker till den lite först innan man stoppar ner den i hylsan så att den inte är så "luftig"? Denna? ---> https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/asfaltsboard-p1002 Är det lite som masonit i konsistensen? Ja det er den. Den er fleksibel/mjuk og lett å splitte til rett tykkelse. Som colut skriver er kork og et bra materiale. J.A.
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare 12 hours ago culot sa: Kork skulle jag använda finns billiga grytunderlägg på Clas Olsson ca 10 mm panduro hobby har 2mm korkfolie som jag använder till 16 /P Kom precis på att jag beställde ju en massa kork från Siarm för ett tag sedan! Ska prova med den. Har även hittat filtremsor som påminner en hel del om vadmal i hård/mjukhet, ska stansa ut några där och prova med det också. Det som egentligen gör mig lite misstänksam mot kork i detta läget är att i receptet så använder italienarna just filt, jag tänker att det gör dom kanske av en anledning? Filt är ju rimligtvis ganska mycket mjukare än kork? Nåväl, kommer förhoppningsvis kunna testskjuta imorgon lördag!
Publicerat Mars 24, 20179 yr 7 hours ago Beffe sa: Kom precis på att jag beställde ju en massa kork från Siarm för ett tag sedan! Ska prova med den. Har även hittat filtremsor som påminner en hel del om vadmal i hård/mjukhet, ska stansa ut några där och prova med det också. Det som egentligen gör mig lite misstänksam mot kork i detta läget är att i receptet så använder italienarna just filt, jag tänker att det gör dom kanske av en anledning? Filt är ju rimligtvis ganska mycket mjukare än kork? Nåväl, kommer förhoppningsvis kunna testskjuta imorgon lördag! Siarms filt är nog rätt hårdpackad , jag har har filt fr Ballistic products och den är mjuk. /P
Publicerat Mars 30, 20188 yr Vid laddning av .410 har jag slutat stansa fiberförladdningar. Det fungerar lika bra med att proppa ned lös ull till lagom höjd. En pappskiva ovanpå lösullen sedan hagel.
Publicerat Mars 30, 20188 yr 43 minutes ago millen sa: Vid laddning av .410 har jag slutat stansa fiberförladdningar. Det fungerar lika bra med att proppa ned lös ull till lagom höjd. En pappskiva ovanpå lösullen sedan hagel. Lägger du ullen först på krutet ???
Publicerat Mars 30, 20188 yr krut papprondell sedan packad ull samt ny pappskiva därefter hagel och slutligen pappskiva för rullförslutning. Det går bra om bara papprondellerna är tröga nog att hålla den packade ullen på plats eftersom den gärna expanderar. Vinsten är att jag slipper tillverka fiberförladdningar samt att jag lätt och ganska sna bt kan få perfekt höjd på fiberdelen.
Publicerat April 2, 20188 yr På 30 mars 2018 at 23:39 millen sa: krut papprondell sedan packad ull samt ny pappskiva därefter hagel och slutligen pappskiva för rullförslutning. Det går bra om bara papprondellerna är tröga nog att hålla den packade ullen på plats eftersom den gärna expanderar. Vinsten är att jag slipper tillverka fiberförladdningar samt att jag lätt och ganska sna bt kan få perfekt höjd på fiberdelen. Ja då låter det som en bra lösning, har du hittat en bra huggpipa så det blir tajt? /P
Publicerat April 2, 20188 yr Jag har köpt en bra huggpipa men på mina råttskott packar jag lös ull och stampar ned i hylsan tuss för tuss. Jag märker ingen prestandaskillnad på lösullen kontra huggna filtförladdningar.