Publicerat Mars 31, 20179 yr Jag vet inte om jag är onödigt känslig men idag såg jag en bil på FB när en fågelhund sitter med en levande and i munnen. Vet inte men antar att det är en skadad/skadeskjuten and. Dyker upp liknande bilder då och då och jag har så jävla svårt för det här, ok om en bild tas när hunden är på väg in med fågeln i munnen och ingen tid spills när fågeln kommer in utan den avlivas direkt. Men att sätta en hund ner med ett skadat djur i munnen för att av någon anledning ta en bild känns inte etiskt. För att dra paraller till klövvilt, hur många platsar hunden vid ett skadat djur för att ta en bild innan avlivning?
Publicerat Mars 31, 20179 yr du kan inte dra paraller mellan en apport och ett eftersök på ett hårvilt dels iom att du kan förbereda kortet när hunden är påväg in med apporten och många tränar sina hundar att sitta vid avlämningen så hunden ut hunden på väg in kameran fram hunden sätter sej kort tas apport tas om hand tar 3-4 sek att ta ett kort om man är beredd så inte i mina speciellt oetiskt kan även vara en person brevid hundföraren som tar bilden när det gäller eftersök så finns alltid risken att djuret går upp om man fibblar då kan man inte ta fram kameran innan avslut
Publicerat April 1, 20179 yr Författare Jo jag kan visst dra parallell till klövvilt det är skadat vilt som är funnet och ska avlivas snabbast möjligt. Köper att det går snabbare att ta ett kort vid en apport än vid klövviltseftersök men det fördröjer ändå och nog handlar det om mer än 3-4 s i de allra flesta fall.
Publicerat April 1, 20179 yr Många apportörer sätter sig då dom kommer in med fågeln, detta gör dom alltså inte på kommando så man behöver alltså inte sätta hunden innan man tar bilden. Att man vill att hunden ska sitta direkt då den kommer in är för att underlätta att ta emot apporten. Ska man dra en parallell till klövviltseftersök blir det alltså mer jämförbart att man tar en bild på en hund som skäller ståndskall på ett skadat vilt än att man skulle platsa hunden vid viltet innan avlivning, det är antagligen även samma syfte att dokumentera och visa upp arbetet hos hunden.
Publicerat April 1, 20179 yr Håller med dig skoog. Bilder har man på döda djur!! Eftersök avslutar man snarast möjligt, och håller inte på att ta bilder... Sen har jag överlag svårt för det där med sittande hundar vid avlämning. I min värld ska viltet in så snabbt och effektivt som möjligt!
Publicerat April 1, 20179 yr 31 minutes ago Teffek sa: . Att man vill att hunden ska sitta direkt då den kommer in är för att underlätta att ta emot apporten. Många spaniels är av naturen "hoppiga", de vill gärna hälsa med sina skitiga framtassar på ens mage och det hävdas på många håll att det är ett alldeles naturligt beteende. Då man skapade sina jaktspaniels för över hundra år sedan ansågs det extra fint och väldigt praktiskt att apporterade fåglar avlämnades med hunden stående på bakbenen, måhända för att de som hade råd att hålla sig med en spaniel också var lätt korpulent och obekväm med att böja sig ner, man skulle kunna säga att det smittat av sig till moderna hundar genom ett selektivt avelsarbete i tidernas begynnelse. På samma sätt förstärks viljan att sitta vid avlämning genom selektivt urval då det anses bättre, nu för tiden, att hunden sitter vid avlämningen. Huruvida detta är praktiskt eller ett utslag av jaktprovsregler vill jag låta vara osagt! Ber om ursäkt för stölden av tråden med detta OT!
Publicerat April 1, 20179 yr Detta är en populär post. Sett ngr bilder på hundar påväg in med skammad fågel.. det kan vara ok..kanske.. lite tveksam där för många har rätt stora objektiv och prylar vilket kräver att de hanterar kamera med omsorg.. innan de tar emot och avlivar and. Sittande hundar med levande vilt i munnen är ren idioti. Fräst några gånger åt hundförare som fibblar med mobiltelefoner i ärendet.. Något som då är ännu värre är hundförare som inte lärt sig hur man avlivar vilt! / Surgubbe
Publicerat April 1, 20179 yr Detta är en populär post. Detta är ett icke problem om man har Wachtel, jag kan garantera att allt som kommer in är riktigt dött + lite till. I övrigt skall fågel avlivas direkt.
Publicerat April 1, 20179 yr Jag håller med dig Skoog. In med viltet och avliva fortast möjligt. Fota kan man göra efteråt
Publicerat April 1, 20179 yr 6 hours ago qvarnhill sa: Många spaniels är av naturen "hoppiga", de vill gärna hälsa med sina skitiga framtassar på ens mage och det hävdas på många håll att det är ett alldeles naturligt beteende. Då man skapade sina jaktspaniels för över hundra år sedan ansågs det extra fint och väldigt praktiskt att apporterade fåglar avlämnades med hunden stående på bakbenen, måhända för att de som hade råd att hålla sig med en spaniel också var lätt korpulent och obekväm med att böja sig ner, man skulle kunna säga att det smittat av sig till moderna hundar genom ett selektivt avelsarbete i tidernas begynnelse. På samma sätt förstärks viljan att sitta vid avlämning genom selektivt urval då det anses bättre, nu för tiden, att hunden sitter vid avlämningen. Huruvida detta är praktiskt eller ett utslag av jaktprovsregler vill jag låta vara osagt! Ber om ursäkt för stölden av tråden med detta OT! Jag tycker nog det är rätt praktiskt att hunden är stilla och håller upp fågeln en bit, dom hundar som står upp med fågeln i munnen brukar hålla ner den en bit så man får sträcka sig under huvudet på hunden för att komma åt den, att hundarna står på bakbenen fungerar väl det också men det är inget som jag faktiskt har upplevt. Min vorsterh löser avlivningen själv så får nog säga att mina erfarenheter sträcker sig till några labbar jag jagade med för 15 år sedan.
Publicerat April 1, 20179 yr Författare 5 hours ago faxe sa: Detta är ett icke problem om man har Wachtel, jag kan garantera att allt som kommer in är riktigt dött + lite till. I övrigt skall fågel avlivas direkt. Känner igen det där med min förra Vorsteh å oftast var det bara å dra lite till i tarmarna så var dom urtagna å. Hon var nog lagom hård i munnen (om dom nu kan vara det) fåglarna dog fort men blev inte förstörda ur matsynpunkt.
Publicerat April 1, 20179 yr Författare Skönt att fler håller med! Inte bara jag som är gammal, blödig å grinig
Publicerat April 1, 20179 yr 8 minutes ago Skooog sa: Känner igen det där med min förra Vorsteh å oftast var det bara å dra lite till i tarmarna så var dom urtagna å. Hon var nog lagom hård i munnen (om dom nu kan vara det) fåglarna dog fort men blev inte förstörda ur matsynpunkt. Hundmat?
Publicerat April 1, 20179 yr 11 hours ago Skooog sa: Jo jag kan visst dra parallell till klövvilt det är skadat vilt som är funnet och ska avlivas snabbast möjligt. Köper att det går snabbare att ta ett kort vid en apport än vid klövviltseftersök men det fördröjer ändå och nog handlar det om mer än 3-4 s i de allra flesta fall. jag har hört om eftersöksjägare som springer runt med knivar och ska sticka som tar beeeetttyyydddllliiggtt längre tid att avliva vilt än vad det tar för en beredd apportör med kamera ps dom vill jättegärna skylla på heta hundar så dom inte kan skjuta fångstskott utan att träffa hundar (dålig lydnad) sen var det visst nån som skrev i tråden som skickade en för hård hund på apport som bet ihjäl fågeln till och med tugga sönder den så och skryter om det jäkla bra vördnad för viltet
Publicerat April 1, 20179 yr 1 hour ago killer_mouse sa: sen var det visst nån som skrev i tråden som skickade en för hård hund på apport som bet ihjäl fågeln till och med tugga sönder den så och skryter om det jäkla bra vördnad för viltet Det där har du läst jävligt fel, det var ett konstaterande av resultatet av mina apporterande Wachtlar som inte används som apportörer. Men de är mycket effektiva på skammande fåglar. Tuggar sönder är det minsta, de äter upp den. Klagar du på en eftersökshund som plockar ner ett skammat rådjur oxå. Skryt nej för fan, men fågeln dör och de kommer in med resterna punkt. Riktiga apportörer finns här hemma i form av ett gäng labbar och jaktcockrar. Ps. Ha en trevlig kväll.
Publicerat April 1, 20179 yr 15 minutes ago faxe sa: Det där har du läst jävligt fel, det var ett konstaterande av resultatet av mina apporterande Wachtlar som inte används som apportörer. Men de är mycket effektiva på skammande fåglar. Tuggar sönder är det minsta, de äter upp den. Klagar du på en eftersökshund som plockar ner ett skammat rådjur oxå. Skryt nej för fan, men fågeln dör och de kommer in med resterna punkt. Riktiga apportörer finns här hemma i form av ett gäng labbar och jaktcockrar. Ps. Ha en trevlig kväll. tja hur ska man annars tolka det?? och nej du var inte den enda som har haft tuggande hundar i tråden men nån "bror duktig" borde tänka lite längre än gnäll på nått som görs "rätt" tar noll och inget i tid och jämför det att göra det under ett eftersök på hårvilt för att sen "hö-hö bara å dra lite till i tarmarna så var dom urtagna å" 8 hours ago faxe sa: Detta är ett icke problem om man har Wachtel, jag kan garantera att allt som kommer in är riktigt dött + lite till. I övrigt skall fågel avlivas direkt. har haft lite för många "moraliska" diskussioner med folket "detta anser jag alla som tycker annorlunda har fel och ska bara hålla käften"
Publicerat April 1, 20179 yr 3 minutes ago killer_mouse sa: tja hur ska man annars tolka det?? och nej du var inte den enda som har haft tuggande hundar i tråden men nån "bror duktig" borde tänka lite längre än gnäll på nått som görs "rätt" tar noll och inget i tid och jämför det att göra det under ett eftersök på hårvilt för att sen "hö-hö bara å dra lite till i tarmarna så var dom urtagna å" har haft lite för många "moraliska" diskussioner med folket "detta anser jag alla som tycker annorlunda har fel och ska bara hålla käften" Skammat är eftersök och skall avlivas så fort som möjligt. Om nu hunden (Apportören) gör det på väg in må vara hänt. Värre med hund som inte vill hämta in fågeln. Och ingen bör hålla käft alla har rätt till en åsikt, även om de har fel.
Publicerat April 1, 20179 yr 1 minute ago faxe sa: Skammat är eftersök och skall avlivas så fort som möjligt. Om nu hunden (Apportören) gör det på väg in må vara hänt. Värre med hund som inte vill hämta in fågeln. Och ingen bör hålla käft alla har rätt till en åsikt, även om de har fel. och 1 min extra om man ska sticka t.ex gris ?? är det bättre än en som tar ett snabbt kort vid avlämning ??
Publicerat April 1, 20179 yr 3 minutes ago killer_mouse sa: och 1 min extra om man ska sticka t.ex gris ?? är det bättre än en som tar ett snabbt kort vid avlämning ?? Citerar mig själv. "eftersök och skall avlivas så fort som möjligt". Over and out. Trevlig kväll.
Publicerat April 1, 20179 yr Spelar ingen roll hur man går tillväga bara målet med att förkorta lidandet är de viktiga. Vem och vad spelar ingen roll. S.
Publicerat April 1, 20179 yr Författare 44 minutes ago killer_mouse sa: tja hur ska man annars tolka det?? och nej du var inte den enda som har haft tuggande hundar i tråden men nån "bror duktig" borde tänka lite längre än gnäll på nått som görs "rätt" tar noll och inget i tid och jämför det att göra det under ett eftersök på hårvilt för att sen "hö-hö bara å dra lite till i tarmarna så var dom urtagna å" har haft lite för många "moraliska" diskussioner med folket "detta anser jag alla som tycker annorlunda har fel och ska bara hålla käften" Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter men ja min förra tuggade på fåglarna eller duvor och kajor dvs mindre fåglar. Dom dog fort och det var inget fel på dom ur matsynpunkt. Ser ingen bristande etik i det. Den jag har nu är mjuk i munnen och kommer in med fåglarna levande, vet inte säkert men tror inte det första alternativet är sämre för fåglarna. Det jag reagerade på igår när jag startade tråden var en bild på En apportör med en skadad fågel i munnen. En del tar bilder på hundarna med skadat vilt i munnen istället för att avliva det direkt. Anledningen till att jag drog in klövvilt i tråden var att jag fått för mig att när det gäller eftersök där så avlivas viltet snabbare och jag TROR inte att någon fotar ett skadat klövvilt innan avlivning och jag tycker det ska vara på samma sätt med fågel. Ser inte att varken jag eller någon annan skrivit att det är ok att dra ut på lidandet för klövvilt heller.
Publicerat April 4, 20179 yr Jag är nog en av de få som fortfarande inte förstått hajpen med att fotografera under jakt hela tiden. När jakten är slut och man summerar det hela är en sak, men när jag jagar då är det fokus på jakten och upplevelsen (om inget extraordinärt dyker upp).
Publicerat April 4, 20179 yr Detta är en populär post. Eftersom jag jagar med ESS så får jag ibland in levande apporter. Inte vanligt men det händer. Det händer även att de apporterar helt oskjutna djur om de tycker det är för dålig fart på jakten Kommer de in med oskjutna änder och fasaner så släpper jag ibland iväg dem, men är det riktigt dåligt med skjutna djur så kan jag nacka dem eftersom hundarna skall belönas när de gör rätt. Huruvida det är rätt att apportera ett icke påskjutet vilt lär vissa ha åsikter om men hunden vet ju inte om en fågel är påskjuten eller ej när någon har bommat och det låg och tryckte en fasan eller en and när de kom fram. Då det är spaniels vi pratar om så tuggar de inte på apporten och således kan jag släppa iväg ett icke påskjutet vilt om jag så önskar, men om det är Nova som tar apporten och hon inte har jagat på länge så kan hon vara lite hårdare i munnen än Ellen, men det har jag ju koll på. Det jag dock alltid gör direkt när hunden kommer med apport är korrekt mottagande och direkt avlivning. Där finns det inga undantag. Mina hundar får inte knallapportera så när jag skickar iväg dem så förväntar jag mig en apport ganska omgående därefter, men det händer att de ibland plockar med sig två fåglar i samma apport. Jag håller inte på och fipplar med någon kamera eller mobiltelefon. De gångerna jag har fotat hundarna under pågående apport är när jag väljer att bara köra hund - dvs jag skjuter inte. Har bössa med mig för att kunna avliva men jag deltager inte själv aktivt under jakten. Ibland tycker jag det faktiskt är roligare att bara köra hund! Skitkul på stora jakter med mycket vilt som skall apporteras!!! Jag tror jag har plåtat en, möjligtvis två, apporter någonsin när de var yngre eftersom jag är upptagen med annat då. Skulle jag mot all fömodan ha tagit ett kort på ett levande vilt i munnen så skulle jag aldrig lägga ut det eftersom det bara skulle vara att be om oförtjänt kritik. Jag brukar ta kort på hundarna mellan dreven/såterna och då är det mer på sin plats tycker jag för vi är ju inte där för att ta kort om man säger så... Vad gäller avlivningsmetod så känner jag ett fåtal eftersöksjägare som avlivar med kniv där det är rätt metod - och dessa personerna har total koll på vad de pysslar med så det har jag ingen åsikt om! Själv avlivar jag större vilt med bössan och tar enbart till kniven där det inte går med bössan. En kompis hund vägrade t ex släppa halsen på ett rådjur vid ett eftersök och jag var den som kom fram först. Då var kniven absolut rätt metod, men för min del är jag inte tillräckligt erfaren att avliva med kniv för att använda det mer än i absolut nödfall. Dock är det en mycket bra metod att ha kunskap nog att genomföra!
Publicerat April 6, 20179 yr Det spelar väl ingen roll om hunden sätter sig självmant när den ska lämna av. Lever fågeln anser jag att man ska avliva direkt. Vill man sen ha en bild kan man ju stoppa tillbaka fågeln när den är död. Dessutom känns det onödigt att mata jaktmotståndare med bilder på hundar med levande fåglar Har man sedan en hund som har ihjäl fågeln utan att förstöra den som föda så är väl det något att skryta med, fortare går det väl inte att avliva? /Bror Duktig