Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LST Norrbotten lejer Ulf Lindroth till att skjuta bort rödräv i Arjeplogsfjällen

Featured Replies

Publicerat

Snacka om rätt person på rätt plats.. även om jag har svårt att fatta hur man överlever att campa 20 dagar i fjällvärlden. Men det är helt hans grej och han kommer nog att ha ruskigt kul och dessutom få bra betalt för det!

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Hipshot sa:

Snacka om rätt person på rätt plats.. även om jag har svårt att fatta hur man överlever att campa 20 dagar i fjällvärlden. Men det är helt hans grej och han kommer nog att ha ruskigt kul och dessutom få bra betalt för det!

Ja visst är det det hippen! Han har nog utrustning så att han klarar sig i det vädret som kan bli över fjällvärlden! Han kan säkert ha fått bra tips från LST:s naturbevakare som brukar ligga ute även om dom har tillgång till stugor lite här o där. Visst kan det vara en utmaning med 20 dagar i fjällvärlden i ett svep el. hur dom nu har gjort upp avtalet. Det gick bra förra gången han var uppe o det gör det säkert den här gången också. Vad kan hans timtaxa ligga på tro?

Publicerat

Hade gärna gjort det jobbet, kul som omväxling.

Men visst är det rätt man på plats. 

för den som undrar så har jag hört från säker källa att fjällgås smakar lite bättre än vitkindad gås, med en touch av lingon och ljung i smaken. 

Men nu är de ju fridlysta så ingen lär väl kunna testa och bestrida det sagda. C

Publicerat

Mm.. kul tanke! Vet att de kört någon typ av gåsvaktsgrej.. När de kör ut fjällgässällingarna så har de haft folk på plats som vaktat ällingarna från rovdjur.. vet inte om det har genomförts men jag vet att det var snack om det här hemma. 

Publicerat
5 hours ago Christian N sa:

för den som undrar så har jag hört från säker källa att fjällgås smakar lite bättre än vitkindad gås, med en touch av lingon och ljung i smaken. 

Men nu är de ju fridlysta så ingen lär väl kunna testa och bestrida det sagda. C

betydligt bättre än trana då, som mest smakar sunkigt vatten,,,,,,har jag hört..

Publicerat

Exakt, ;), men det har jag faktisk fått serverat i USA/Alaska, crane, är väl trana o det smakade inte något vidare. C 

Publicerat

Svan är heller inget mumma men även jag har hört att fjällkråkan (fjällgås) skall smaka gott men till skillnad mot svan så har jag inte provat. Svanen hade flugit in i en kraftledning och kolavippat och då var vi ett par som tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att prova. Torrt och transmak. De grillade grå ekorrarna vi hade till smakade betydligt bättre ;) 

Slut OT.

Skitspännande uppdrag!!! Den som tycker 20 dygn på fjället låter som en extrem utmaning har knappast gjort samma militärtjänstgöring som jag har gjort... Fast på den tiden fanns ju inte surfplattor och mobiltelefoner så man kanske "överlevde" lättare då? :P 

Publicerat

Sicket uppdrag. Vetefasen hur kul det skulle vara dygn 19 på fjället i snöstorm.... 

Publicerat

Wäppling har gjort liknande uppdrag faktiskt.. han gjorde ett gäng dagar i stöten sen hem och bunkra och så upp igen. Vet inte om han håller på fortfarande, han jobbade åt ett skogsbolag tror jag..eller om det var ripforskningen. Han hade dock att förhålla sig till jakttiderna tror jag.

Publicerat

När det är en skyddsjakt med avsikt att stödja seriöst hotade arter måste välj jakttiderna vara underordnade. Men det kanske var ett annat uppdrag. Men jag hade gärna sett en större insats även under ordinarie jakttid. Och då i ett något utökat område. Genom att få ner antalet rödrävar allmänt i fjällen och fjällnära skog, även upp till någon mil från "skyddsobjektet" ökar effekten av insatsen närmast lyorna och fjällgässen. 

Publicerat

Med reservation för mitt pissiga minne så tror jag det var för att klara fler ripor.. om det var för forskningen eller bolagets egen representationsjakt vet jag inte. Så de hade nog jakttider att förhålla sig till. 

Sen vet jag att det gick ut ngt erbjudande till psl på förbundet åtminstone förr.. en vecka med helikopter ut osv så skulle man tälta och bo vid utsättningsplatsen för gässen i syfte att skydda dem. Tror det erbjudandet var vapenlöst iofs.. Om det sen vart ngt vet jag inte. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago henke67 sa:

Men jag hade gärna sett en större insats även under ordinarie jakttid. Och då i ett något utökat område. 

Det hade jag också gärna gjort! Å andra sidan så är det bara att lösa ett jaktkort o bosätta sig X veckor o vaka på räv henke.;):P Småviltsjakten i fjällen gäller ju även hare o rödräv o inte bara ripa.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu är Ulf hemkommen o här kommer ett reportage från dagens Norrbottens-Kuriren. Reportaget ligger inte ute i webtidningen ännu.

WP_20170506_06_00_14_Pro.thumb.jpg.f341886c2f72b34e418e93ca7a4664dd.jpg

WP_20170506_06_00_27_Pro.thumb.jpg.a4c230679568b344e153fc25f4b3cad5.jpg

WP_20170506_06_00_42_Pro.thumb.jpg.e617ab983a0a77c97cc6dd86fcde535f.jpg

WP_20170506_05_59_56_Pro.jpg.ffd37da397d856369ce9987ac37abc73.jpg

WP_20170506_06_00_01_Pro.jpg.7129f911ba875a4fea0c5bb4c41ffa8c.jpg

590d56c7f3880_WP_20170506_06_01_07_Pro1.thumb.jpg.5d65f4ac32352aff935617c4aa553db4.jpg

SPANING!:)