Jump to content

6x70R

Baner
 Share

Recommended Posts

Nån som har erfarenhet av handladdning till denna kaliber?.

Hade tänkt ladda upp 80-95 gr fmj kulor till toppfågel, men verkar vara förbannat svårt att hitta laddata.

Är en gammal rook rifle så vill helst köra ganska moderata laddningar i den sen när den kommer. 750-780ms eller något sådant kanske, är en 68cm pipa så bör ju gå utan att ladda speciellt hårt. som tur är det ju långt bort till toppfågeljakten så har gott om tid att hitta en laddning, bara man får en startvikt.

Det lilla jag har läst så verkar det vara vv n-140 och n-150 som gäller?

17 hours ago thjona sa:

Spezialgeschosse.de har lite data men det är till deras egna kulor kan ju ge en liten hjälp.

Thommy

Tack för länken.

Deras 77 gr super solid kan nog fungera fint på fågel i moderat hastighet, verkar ha en väldigt trubbig spets.

Ska skicka ett mail åt dom ikväll med lite frågor.

/Baner 

Hoppas att du får svar.

Jag hittade den sidan när jag letade efter 9,3x72r data som dom också har kulor och data till

Jaktia i Kristianstad har en trevlig 6x70r stående har för mig att det är en Jeffrey omborrad från 22lr jag funderade på den ett taag men det verkar vara ont om hylsor till kalbern så jag har inte slagit till.

Thommy

2 hours ago thjona sa:

Hoppas att du får svar.

Jag hittade den sidan när jag letade efter 9,3x72r data som dom också har kulor och data till

Jaktia i Kristianstad har en trevlig 6x70r stående har för mig att det är en Jeffrey omborrad från 22lr jag funderade på den ett taag men det verkar vara ont om hylsor till kalbern så jag har inte slagit till.

Thommy

Jo är nog hylsorna som är största problemet, har själv lyckats byta till mig 60 hylsor + att det följer med ett gäng med bössan jag har köpt.

Sen när det är omöjligt att få tag på nya hylsor får man nog fundera på en ny kaliber, troligen 22 Hornet. men lär dröja då 100+ hylsor lär räcka ett bra tag.

Och är nog ingen bössa man tar med till banan en gång i veckan, utan blir nog bara jakt och ev nån sväng per år för att rasta den på banan. :)