Publicerat December 13, 200619 yr Min mosters man har tyvärr aldelses för tidigt lämnat jordelivet och lämnar en hel del vapen efter sig, en del av dem kanske att anse som exklusiva t.o.m. (Han var tysk och vapnen finns där) Då hon nu frågat om priserna på vapen i Sverige kunde det eventuellt vara aktuellt att ta dom hit och sälja dem om prisbilden är bättre här. Dom kommer göra en värdering på plats också. Jag har inga bilder men jag har sett och klämt på det flesta och de är i genomgående mycket gott skick. Personligen tvivlar jag på att det är intressant att ta upp dom. Exempelvis Krieghoff drilling lyx efterkrig 50 tal hammerless 16-16-8x57IRS, kolvmag, hakmonterat Zeiss 4x32. Heym SR20 mkt fin valnöt, kal 7x64. S&B 2,5-10x56. Heym m88 dubbelstudsare 9,3x74R hakmont S&B 1-4x Sako Safari 375 HH m S&B 1,5-6x Merkel S/S vet ej modell kal 16 engelsk kolv som ny. Tack på förhand MVH
Publicerat December 13, 200619 yr Hej, Verkar vara en fin samling vapen, jag har tittat en del på www.egun.de i jakt efter bla en drilling och fått uppfattningen att det finns en hel del drillingar av god kvalité till salu till med svenska mått mätt bra priser. Studsare däremot tycker jag generellt är dyra jämfört med Sverige, en 7x64 är kanske lite svårsåld här eftersom kalibern (tyvärr) är rätt så ovanlig. Gissningsvis är drillingen och dubbelstudsaren ganska lättsålda i Sverige, relationen tillgång - efterfrågan på dessa vapen är nog gynnsammare här än i Tyskland. Obs att detta är gissningar från min sida, någon annan kanske har bättre kunskap om det hela. Mvh Kalle
Publicerat December 14, 200619 yr Författare Fick mail av moster och hon har låtit värdera dom hos en krämare i Dresden. Kan tänka mig att hans påslag är minst 10% efter det. I ordning. €3700 ~35000 €1600 ~15500 €2900 ~27500 €1600 ~15500 €700 ~6700 Hoppas på foto på posten idag så skall jag besöka Widforss på Lördag. Men ungefär vad jag förväntade mig och tror inte priserna är högre här.
Publicerat December 14, 200619 yr En Heym M88 borde vara värd mera i sverige. Problemet som vanligt är dock att hitta köpare på exklusiva vapen. Auktionerna kan funka bättre men inte alltid. Sedan måste man sköta om licenshanteringen...