Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plocka isär slutstycke Browning A-Bolt?

Featured Replies

Publicerat

Problemet löst. Det var ju inte alls svårt, bara man vågar ta i lite och skruvar på rätt håll:ph34r:

Efter att plockat isär ochrengjort slutstycket på min M98 utan några bekymmer tänkte jag ge mig på min A-Bolt. Med tanke på hur den såg ut när jag lyfte den ur stocken så känns det befogat. 

Har googlat men utan att bli särskilt klokare. Vad jag förstått så behövs en polygrip/skruvstäd/starka nypor för att "pull the cocking piece". Sen så pratas det om att ett tunnare borr eller liknande ska låsa något eller användas för att driva ut någon sprint. Som det kanske märks, jag har inte riktigt koll på hur jag ska göra. 

Någon som kan vägleda? 

Tack på förhand 

Publicerat

Jag har för mig att Browning varit "listiga" och tagit bort den ytan man normalt sett låser fjäderns kraft mot, jag blev i alla fall inte klok på var ytan skulle finnas nånstans...... Det ska tydligen finnas ett specialverktyg som Brownings certifierade serviceverkstäder har.

Det går att få isär, men det brukar vad jag vet för de flesta ta en bra stund att få ihop det igen utan verktyget. Det går men är absolut inte att rekommendera, jag har bara gjort det en gång och det tog mig runt en timme att få ihop det......

Jag har för mig det står i manualen att man ska lämna in bössan till en certifierad verkstad om det behövs mer än att dela slutsyckskroppen från slutsycksmutter, fjäder, slagstift och slagstiftsmutter.

Kolla med Dansken, det kan hända (ganska sannolikt) att han har lite mer rutin på det. Då kanske man kan hitta nått listigt knep. Jag hittade i alla fall inte nått listigt knep - och höll fan på att bli skogstokig på skiten.

/T

Publicerat
  • Författare

Jag nöjde mig med att skruva av slutstyckskroppen från slagstift och mutter. Såg hyfsat rent ut så nöjde mig med att skrubba lite med tandborste och fotogen för att sen lägga på lite olja. 

Det som förvånade mig var att slutstycksmuttern (?, bakre kantiga delen vid handtaget) var av aluminium. Är det standard eller ytterligare ett tecken på lågprisproduktion? Gängorna såg ställvis inte helt kuranta ut.

Publicerat

A-bolten är väl typ själva definitionen på lågprisproduktion - från bakkappan till mynningen.

T

Publicerat
  • Författare

Som vanligt ett tydligt svar från dig, vilket uppskattas. 

Har en vision om min garderob så jag får se vad som blir av detta gevär. Lär ju inte bli lättsålt här i alla fall :rolleyes: