Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smidigt högförstorande sikte

Featured Replies

Publicerat

Söker ett högförstorande sikte till en 22 WMR. Specifikationerna bör vara 1-5 som lägsta förstoring, minst 14 som högstaförstoring och ett objektiv om 40-42. Maxpris ca 6000 kr och gärna belyst. Finns detta sikte och vilka sikten kan i så fall vara aktuella? Omdömen på dem?

Publicerat

Med de kraven får du svårt att hitta något som faktiskt är dugligt att titta igenom också. Men skippar du däremot önskemålet om belysning ligger Zeiss HD5 3-15x42 väldigt bra till. Entumstub och smidigt, med likadana rattar som på de andra Zeiss jag äger eller har ägt. Jag har ett men med 50 mm objektiv.

XXL slumpar då och då bort HD5:or, ibland är det 42 mm-objektiv och ibland 50 mm.

Alternativen är väl rent realistiskt Vortex och liknande, men Zeissen är några resor trevligare att titta igenom.

Publicerat
1 hour ago Novisen sa:

56mm objektiv och vikt norr om 800 gram är ganska långt från smidigt enligt min åsikt... Hawke-siktet ser med sitt justerhus ut som de flesta andra kinasikten, typ Athlon, om man nu vill inventera kinesernas erbjudanden.

Publicerat

740gram och 50 objektiv, kan du kompromissa med det har du en kandidat på säljes.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren, ja specifikationen kanske är för snäv. Zeiss HD5 låter mycket intressant, trodde bara den fanns i 50 objektiv. Tycker 50 eller 56 glugg gör den lätta bössan (Sako quad) rätt ranglig, så där vill jag inte kompromissa. Har ett Swarovski 2,5-15*44 till klass 1 bössan och den vore nog grym på quaden, så kan även tänka mig en 44 gluggen. Men det känns alldeles för dyrt med en till sådan till en klass 3/4 bössa. Om man höjer prisnivån till 9000 kr och tittar eventuellt även på obelyst, finns det då några ytterligare kandidater?

Publicerat
  • Författare

Intressant, ja nu kom lite fler möjligheter. Har ni något omdöme att ge avseende vortex diamondback, nikon monarch och bushnell 6500 ovan?

LGH: Kommer gärna och kollar i siktena. Tror dem kan vara mycket bra kandidater.

Publicerat

Du kan få köpa ett japan-byggt Tasco TR624 6-24x40 av mig i fint skick för 2500kr.

IMG_1750.JPG

IMG_1751.JPG

Publicerat
7 hours ago Klass1 sa:

Intressant, ja nu kom lite fler möjligheter. Har ni något omdöme att ge avseende vortex diamondback, nikon monarch och bushnell 6500 ovan?

LGH: Kommer gärna och kollar i siktena. Tror dem kan vara mycket bra kandidater.

Min personliga favorit är Bushnell Elite6500 - har haft ett 4.5-30x50 som jag ångrar bittert att jag bytte bort. 

Diamondback 4-12x40 skämms inte för sig heller, har ägt även ett sånt och är på jakt efter ett slikt igen då det gör sig bra i låga montage med ett trevligt ballistiskt riktmedel - hänger med förvånandsvärt väl i gryning och skymmning också.

Mvh Joacim