Publicerat April 18, 20179 yr Jag har jagat älg med 6,5 fram till nu, sista åren med Millforce med North Fork kulan, har skjutit 8 älgar och ttycker den har varit bra. Men nu blir det 308w, så min undran är vad jag ska stoppa i den, JB hunting ska ju börja ladda med NF kulan, så den är ett alternativ, det enda är att den laddas till 800m/s dom flesta andra tillverkare laddar sina 10,7 kulor högre efter vad jag sett 820-850m/s. Men det kanske räcker, jag är långt ifrån nån expert, bössan är en Tikka med 52 cm pipa och ljuddämpare. Men nån kanske har nått bra förslag, Oryx kanske den är i alla fall lätt att få tag på.
Publicerat April 18, 20179 yr Ouufff, vad det finns olika alternativ för 308 win... Bara Norma, Sako, Lapua så är det över 20 olika laddningar/kulor/vikter för jakt. Sen har du RWS, Gecco, Hornady, Winchester, Remington osv osv... Har du vägarna förbi huvudstaden så brukar Walter Borg ha rätt många olika att välja i mellan. En del förespråkar lätta snabba 150 gr (9,7g) för 308, en del vill ha tyngre. Sako laddar en 200 gr (13 g) Hammerhead.. Jag skulle skaffa ett par/tre olika fabriksladdningar med kulor som verkar intressanta för din jakt och sedan testa hur de går i bössan. /Må
Publicerat April 18, 20179 yr Jag skjuter nästan enbart vulcan och ttsx 168gr i min 308. älg har jag inte fått skjuta nån med ttsx men kan tänka mig att den funkar fint även för det.
Publicerat April 18, 20179 yr Kompisen skjuter med 11,7g Oryx i sin 308, jag skjuter 13g Oryx i min 30-06. Båda är lika nöjda.
Publicerat April 18, 20179 yr Tillägger Hammerhead. Har skjutit en del med 11.7 och den biter bra. I år ska jag nog köra 13. Lite överkomligare pris än Oryx.
Publicerat April 19, 20179 yr Författare Vill nog helst ha en ganska lätt kula, upp till 10,7-11 gram. Det var ett halvt paket Winchester Powermax 9,7g med bössan, är det nått att ha. Har inte provskjutit än fick hem ljuddämparen i veckan så nu är det dags.
Publicerat April 20, 20179 yr Författare Nu har jag pratat med Jörgen på JB hunting, han har testat sin ammo med en 50 cm pipa när det var +5 grader, norma gör uppenbarligen sina tester med 65 cm pipa och inomhus så räknar man med det är JBH patronerna likvärdiga 840-850 m/s. Så då blev valet lätt, jag fortsätter med NF kulan.