Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomater Vilka är värda att titta på

Featured Replies

Publicerat

Har tidigare varit inne på halvautomat men satsade på dubbelsudsare i stället. Älskar Valmeten, med ett undantag. Rekylen. Samma problem som med kipplaufen i 30-06. Efter ett par skott gör sig diskkbrocket i nacken gällande och efter en dag på skjutbanan (som idag) vet jag att morgondagen kommer att levas med smärta. vetskapen gör att jag spänner mig och jag skjuter sämre.

Har tidigare haft ett par 308:or som varit bättre men efter några rundor på banan så blir det samma problem där. Därför har jag återigen börjat fundera på att byta till en halvautomat. Gärna till en som det går att sätta dämpare på.

Vill ha en med betoning på driftsäkerhet och precission.

Hittills har jag bara känt på Brownings shorttrac, som kändes bra och som jag jag förstått gått att montera dämpare på. Övriga modeller jag är nyfiken på är.

Merkel SR1, Winchester SXR Vulcan och Sauer 303. den jag tycker ser finast ut är egentligen H&K 940 men den har jag förstått är omöjlig att få licens på så den går väl bort då.

Jag vill helst ha cal 308. Precisionen ska räcka till bockjakten och rävjakten. Skottavstånd max 130-150 meter.

Är det nån av avanstående modeller jag bör undvika? är det nån modell jag bör lägga till? vad säger ni?

Egentligen är jag nöjd med nuvarande vapen och jag har inte haft dem många månader men skotträdlsan blir bara värre är jag rädd. Trist.

/a

Publicerat

jag e jätte nöjd med min shorttrac 9,3 med ljuddämpare både driftsäkerhet och precisions mässigt provsköt en sauer halvautomat 30.06 med rekylbroms på den var också väldigt trevlig att skjuta med kände ingen rekyl alls på den

Publicerat

Benelli Argo finns också.

Jag har en i 30-06 och rekylen är faktiskt väldigt bra utan dämpare - och vill man ha dämp på den så fixar bl.a. Stalon det.

Den finns även i 308 även om man mest ser dem i 30-06 samt 9,3.

Publicerat

Jag kan ju bara prata mig varm för Sauer 303 som jag toppat med en Havana 175 dämp å de funkar fantastiskt bra. Jag kör 8x57 å den är himla snällskjuten må jag säga. Ha även provat Argo å en gammal Bar men dom ligger inte alls lika bra på mig tycker jag.

Publicerat
  • Författare

Verkar mest finnas begagnade i 30-06.... Sauer går nog bort pga priset tyvärr. Kvar blir väl då Merkel SR1 och winchester SXR och Browning BAR (vilket myller av modeller dessa verkar finnas i ...). Winchestern verkar gå att få för ca 5-6 0000 Märken lite dyrara, säg nån för 7500. Browning i bra skick från 5000. 

Ni som testat. Skulle ni säga att dessa är likvärdiga vad gäller precision och rekyl?

Remington har ju några äldre modeller men ser också att deras senaste finns att få tag å från 5500: Alltså modell 750. Modell 7400 har ju typ haft en del problem....Nån som ve om dessa är åtgärdade på 750?

Nåväl, en gammal 7400 för ett par tusen kanske räcker för att nöta på älgbanan. Kan kanske byta till mig en för några askar ammo till 9;3x74r:en! Har en hel hög ligger

Publicerat

Bespara dig huvudvärken med 7400an. Sälj x74 ammon istället o köp en vettigare :)