Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kinesisk piratoptik är vanligast i sverige?

Featured Replies

Publicerat

Började fundera på vilken kinesisk piratoptik som är vanligast i sverige. 

Bushnell?

Tasco?

Någon finare märkning?

Det hela är tänkt att användas för ett resonemang i en krönika som jag skall skriva till Jaktjournalen, "I hårkorset". 

Publicerat

Bushnellkopior är ju helt klart vanligt förekommande - om det är det vanligaste vågar jag inte säga säkert, men topp3 lär det vara, det torde jag säga med säkerhet.

Leupoldkopior typ Mark4 är väll ganska vanligt förekommande även de?

Mvh Joacim 

Publicerat

Gumman har köpt lite skit på en app som heter wish, nyfiken så sökte jag på zeiss.

Någon mer som vill fynda:D?

https://www.wish.com/m/search/Zeiss

Publicerat

Wish är ju jättebra :thumbsup:

Kolla, trijicon made in USA! 

Screenshot_20170419-215752.thumb.png.30c14f672e20fe564add9ee9b6d2fa21.png

:lol:

Publicerat
  • Författare

Hur vanligt är det med piratkopior eller fulmärkta Aimpoint?

Publicerat

Skulle gissa att den mest förekommande kinajunken är köpt i Sverige, typ Oxo. Ute i stugorna är det nog vanligare att man handlar från annonsörer i jaktblaskorna än trålar nätet och beställer direkt från Kina. 

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago MarkusR sa:

Skulle gissa att den mest förekommande kinajunken är köpt i Sverige, typ Oxo. Ute i stugorna är det nog vanligare att man handlar från annonsörer i jaktblaskorna än trålar nätet och beställer direkt från Kina. 

Jo, det tror jag också. De där brandade nonamesiktena från kina är inte roliga. Men det jag är ute efter är kineserna som märkts med etablerade namn och säljs i sverige. Inte OXO, Vakjakt, Whatever. 

Publicerat

Tveklöst Bushnell och Leupold, i alla fall bland de jag sett. Sedan förekommer Redfield och Trijicon med - men långt mindre vanliga. Aimpiont förekommer även om jag inte sett ett själv - men då är det som regel kommit med ngn från USA vad jag förstår.

/T

Publicerat

Vad man rätt så ofta ser på blocket osv är piratkopior av Zeiss, dock är dom lätta att identifiera så försvinner snabbt pga anmälningar till blockets kundtjänst. Så tror dessa är rätt så vanliga.

Publicerat

Ja - problemet är inte att kinerserna inte kan, utan att de vet att det finns sanslöst korkade köpare. Då finns det ju ingen anledning att göra sig mer besvär än idioterna kräver - för de betalar och ser glada ut även om de får rent mög.

Om nu folk ställt krav på optiken de köper hade det förmodligen skett en seriös uppryckning i den branchen. Men som det är numera är det ett enkelt sätt att tjäna en bra slant. Köp rent mög i lite volym, branda det med ett eget namn, sälj det för 5-6ggr pengarna. Om vart annat sikte då inte håller måttet utan måste ersättas på "den frikostiga garantin" har du i alla fall tjänat 2-3ggr insatt kapital.

/T

Publicerat

Var ju samma snack om Japan tidigare och idag ligger dom jäms med om inte förbi Europeerna när det gäller optik.

Bara kolla Märken som March samt LOW Japan, LOW tillverkar en hel del i premium segmentet.

/Baner

Publicerat
1 minute ago Baner sa:

Var ju samma snack om Japan tidigare och idag ligger dom jäms med om inte förbi Europeerna när det gäller optik.

Bara kolla Märken som March samt LOW Japan, LOW tillverkar en hel del i premium segmentet.

/Baner

Ja och då ska vi inte ens tala om hur det var med teknik och Asien.. Nu och då.

Publicerat
6 hours ago Baner sa:

/Baner

Nja - tekniken är extremt mogen och "alla kan allt" sedan inriktar de sig på olika kundsegment med lite olika profiler. En variant på det klassiska att amerikaner inte prioriterar ljusstyrka eftersom de inte bedriver vakjakt i mörker. Ergo sämre mörkerprestanda även på en Zeiss som görs för den amerikanska marknaden.

Alla i optikbranchen kan göra skitbra optik, men alla kunder behöver den inte och betydligt viktigare - alla kan inte sälja den heller.

Under tidigt 1900-tal beställde H&H förvånande mycket vapen i Birmingham, toppkvalitet. Det roliga är att en H&H gjord av dessa är bättre än de samma gubbar gjorde under eget namn. Varför? Skitenkelt - ingen betalade för London Top Quality för en bössa gjord i Birmingham. Det räcker inte med att kunna göra produkten, men måste kunna sälja den med vinst med.

/T