Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för nytt tält

Featured Replies

Publicerat

Då har mitt gamla tält gjort sin sista tur. Det har tjänat mig bra under många år men nu får det gå i graven.

Jag har denna gång siktat in mig på en tältkåta. Valet står mellan ett Helsport Pasvik (http://www.helsport.no/pasvik) eller ett Frisport Basic (https://www.frisport.se/basic-5-7-kata-m-justerbar-topp).

Någon som har erfarenhet av dessa? Pasvik är lite dyrare men också lite lättare än Basic. Brännare som passar båda har jag sen tidigare.
Kom med synpunkter ni som har!

Publicerat

Du, jag har ingen jävla aning men "lite" lättare är några kilo. Självklar vinnare för min rygg.

Men har du det så jäkla bra att du kan knalla ut med finnen och jaga ifrån tältläger så kanske du är värd B)det tyngre ändå, för övrigt inte ett dugg avund på ödemarksjakten. 

Publicerat

Pasvik skulle jag gått på. Det är ju inte bara lite lättare, det är avsevärt lättare. 

Men jag har ingen praktisk erfarenhet av någondera.

Publicerat

Ingen aning annat än att jag vet att tälten från Helsport hållt god kvalitet.

Publicerat

Mitt helisport modell större. Lyx på fjället. Tungt att bära. Inget problem med tex helikopter. 

20160717_130059.thumb.jpg.2cad8c0f96194a77b4c23d6a4506f237.jpg

Publicerat
  • Författare

Några helikopterlyft lär det inte bli, så det är bara att kånka tyvärr...

Lutar lite åt Frisport ändå. Det är lite större och man kan reglera topphatten innifrån. Nackdelen är några extra kilon.
Ole dole doff....

Publicerat

Jag har haft ett Helsport Finnmark ett par år och har lite tankar. The top of the line enligt Helsport. Vi har använt det lika mycket som vårt Hilleberg Keron 4 GT. Finnmark är tungt och man bär inte kåtan på samma sätt men det här likväl fått bekänna färg. På paddelturer i storm och som boende på vårkanterna under toppturer. Familjen har nog 100 nätter i den. Kåta är ett fantastiskt boende med barn och när man blåser eller reregnar in. Torkutrymmet och möjligheten att stå upp efter någon dag är guld. Det vi är mindre nöjda med golvet, snören och snörlås och pinnar.

Golvväven är det som stör mest. Innertältet är underbart för komforten och tar bort kondensen men golvet är kass. Detär inte tät och släppet igenom markfukt. Så mycket att allt blir riktigt blött. Det sker aldrig med Hilleberg där man dessutom kan köpa till extragolv. 

Pinnarna är för mesiga och böjer sig väldigt lätt. 

Snörlåsen är stansade ur aluminium och har så vassa kanter att de snabbt nöter av staglinorna om det rör sig lite i blåsten. Surt att upptäcka när man är ute på tur. Ett jäkla pilljobb att åtgärda. 

Dock är vi helt sålda på konceptet låta och kommer att se på Tentipi efter den här. Den är ganska mycket dyrare men när det regnar och blåser en vecka är det värt det.

Publicerat
  • Författare

Tack för input! Man kanske ska kika lite på Tentipi också... 

Publicerat

Tre ggr så dyrt men f...n vad man blir less när allt blir vått!

Publicerat
  • Författare

Sant. Särskilt då man är ute en vecka är det trist som faen om allt blir blött första dan...

Publicerat

Personligen är jag av åsikten att en tältkåta/lavvu ska vara av en väv som tål gnistor för att komma till sin rätt. Fördelarna med att kunna elda med ved eller pelletskorg är många, främsta argumentet är väl att det är så konstruktionen är avsedd att brukas. Men då drar ju priset och som sagt vikten iväg, så de du länkade kunde ju vara bra för att pröva konceptet?

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Det bliv ett Helsport Nordmarka 6. Helnöjd med valet hittills. ^_^