Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungefärligt värde sauer o sohn sbs 20/70

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder. Om man har en äldre sauer o sohn boxlås i kaliber 20/70. 28,5 tum långa pipor. Buffelhornsbakkappa och silverplatta i kolven (ograverad), orginalkornet saknas, men nuvarande ägaren har svarvat till ett nytt i elforyn (syntetiskt elfenben), förkrigsstämplar och saknar datummärkning, krönt u och stäplad nitro så antagligen tillverkad mellan 1912 & 1922. Trångborrningen har jag ärligt talat glömt bort, men den går rätt bra med rios 28grammare. Misstänker halvtrång och värre...

Om man nu skulle få för sig att sälja en dylik, vad kan man tänka sig att begära för den? Jag misstänker att jag betalade rätt mycket mindre för den än vad marknadsvärdet är, men samtidigt är det nog ingen förmögenhet vi pratar om.

Jag undrar helt enkelt vad man ska begära om den ska avyttras?

Ursäkta röran i kanterna på bilden, jag håller på och försöker städa. Det har pågått i några år nu :)

/Patrik

20170420_202047.jpg

Publicerat

Den såg väldans trevlig ut!!

Publicerat
  • Författare

Ja, inte är det så att man börjar gråta när man tar ut den ur skåpet. Det är en väldigt trevlig skapelse och jag trivs med den, men nu har jag fått för mig att jag ska ha en drilling i stället och då är det ju något som ska ur skåpet.

Men det beror väldigt mycket på vad man kan få betalt för denna.

/Patrik

Publicerat

Jag är långt från expert, bara så vi har det klart för oss.

Jag har i några år sett denna typ av bössor på blocket och egun. 

Generellt pris brukar hamna på 1500 max 3000 kr. Du har kanske en bättre modell, finare modell eller mer gravyr mm som drar upp priset över detta. Jag vet inte det såklart. 

En i dåligt skick går för 1000 kr och under. Din har jättebra skick i tyska mått mätt.

Sverige är tråkigt prismässigt för dessa vaoen. Det gör dem inte sämre än dagens. Vad var din egna tanke kring priset?

Publicerat
  • Författare

Tja, så mycket som möjligt var min tanke om priset, men det är sällan jag får som jag vill :)

De enda priser jag tycks hitta är på östtyska tolvor och det känns irrelevant. Utbudet på bössor liknande denna gör att jag famlar lite. Samtidigt vill man ju ha skäligt betalt, jag är inte ute efter en förmögenhet utan vill kunna sälja den utan att varken jag eller en eventuell köpare blir lurad.

Vad gäller modeller och gravyr så är jag tämligen okunnig. Jag vet så mycket att jag tyckte om känslan när jag plockade upp bössan första gången. Det räckte för mig...

/Patrik

20170420_201344.jpg

Publicerat

Jag har sökt lite på nätet och de verkar gå för runt 3-5 tkr på auktioner. Tyvärr är det fel tillverkningsland för att inbringa några större pengar. Det som talar för det låga värdet. Boxlås, "fel" kolv och tysk produktion. Det som lyfter priset något är det faktum att det är en 20:a. Kaliber spelar dock inte så stor roll i detta fallet.

Publicerat
På 4/21/2017 at 14:21 trumpetarn sa:

Jag har sökt lite på nätet och de verkar gå för runt 3-5 tkr på auktioner.

Nja - lite lågt. Är den tät så säg runt 5-6 tkr. Just M8or som 20'or är lite ovanliga, i synnerhet om de är från före 1914, vilket denna med största sannolikhet är. Senare M8or har annan gravyr.....

/T