Publicerat April 24, 20179 yr Är fullt medveten om att detta kan vara svårt att svara på, men tar en chansning om jag kan få lite hjälp med i alla fall var jag ska börja. Har sedan jag skaffade Berettan (ca 1,5år) skjutit med väldigt slätstruken spång, vilket fungerat ok. Efter ett besök hos en instruktör fick jag tipset att höja kolvkammen, hyggligt ca. 4mm. Efter lite tillvänjning tycker jag att detta förbättrat skyttet något, framförallt botat mina "ticks" med att lyfta skallen från stocken. Men nu till problemet... Kindbenet får nu stryk av stocken något som jag inte upplevt på 20år och då med en bössa som inte passade alls. Efter helgen med ca. 300 pluggs övning på lördagen och 100 skott på söndagen har jag ett snyggt blåmärke i underkant på kindbenet (har inte fått problem tidigare med denna mängd skott)... Det jävliga är att jag tycker bössan ligger jävligt bra och det känns bra i anlägget. Tycker/känner inte att jag har hårdare tryck på kolvkammen men kinden heller. Så. Någon som har några tips eller idéer om vad jag ska testa för att bli av med problemet? Ingen lust att sänka kolvkammen igen, då jag trots allt tycker skyttet stämmer bättre. Kolvkammen är justerbar både i höjd och sida. Gjorde ett test i helgen att flytta ut (höger sett ur ett skjutriktnings perspektiv) kolvkammen, vilket bara medförde ett sämre skytte och ingen minskning av stryk...
Publicerat April 24, 20179 yr Tror ditt problem sitter i andra änden av kolven...... Det är inte i anlägget du "slår" dig - det är i rekylen då kolven rör sig bakåt och "drar" i kinden. Prova att förlänga kolven lite så den går hårdare mot axeln i anlägget, annars är lite mjukare kolvkam lösningen. Det är annars mest kvinnor som brukar drabbas av denna "åkomma". Beretta har en mjuk kolvrygg i nått gelmaterial man kan köpa och sätta på. /T
Publicerat April 24, 20179 yr Kan det vara så att kolvkammen inte ligger i linje med rekylriktningen? (om den ska göra det...). Tänker att om den "lutar lite" ner mot bakkappan och då smäller på kinden när bössan kommer farandes bakåt.. /Må
Publicerat April 24, 20179 yr 12 minutes ago BigJim sa: Kan det vara så att kolvkammen inte ligger i linje med rekylriktningen? (om den ska göra det...). Tänker att om den "lutar lite" ner mot bakkappan och då smäller på kinden när bössan kommer farandes bakåt.. /Må Med ett korrekt anlägg och rätta kolvmått kommer kolven inte "farandes bakåt" i rekylen. /T
Publicerat April 24, 20179 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Tror ditt problem sitter i andra änden av kolven...... Det är inte i anlägget du "slår" dig - det är i rekylen då kolven rör sig bakåt och "drar" i kinden. Prova att förlänga kolven lite så den går hårdare mot axeln i anlägget, annars är lite mjukare kolvkam lösningen. Det är annars mest kvinnor som brukar drabbas av denna "åkomma". Beretta har en mjuk kolvrygg i nått gelmaterial man kan köpa och sätta på. /T Kan helt klart ligga något i det du säger. I samband med höjningen av kolvkammen, monterade jag en ny bakkappa, modell Gel-tech. Kan vara att totallängden blev något kortare än tidigare, utan att jag märkte det. Alternativt att bakkappan "svampar" mer än den tidigare i trä. Vad jag lyckats läsa mig till ska en passande kolv inte ge denna typ av problem så något i passningen stämmer inte. Framförallt då jag inte haft det tidigare... Så första testet blir att gå tillbaka till gamla bakkappan och se om problemet minskar.
Publicerat April 24, 20179 yr Min upplevelse är att majoritetn av svenska skyttar har 0,5-1" för kort kolv... Precis som PMT skriver så blir rekyltagningen korrekt. /M
Publicerat April 24, 20179 yr Gissningsvis har du väl tidigare tryckt fram axeln mot bakkappan i anlägget och minimerat möjligheten för bössan att sätta fart bakåt, men när du nu sätter till axeln kan bössan fortfarande röra sig kanske en hel del pga den mjuka bakkappan som komprimeras under rekylen?
Publicerat April 24, 20179 yr Exakt detta hände susanne förra året efter expert tips. Hon sköt varken bättre eller sämre men fick nästan skytte säsongen förstörd.
Publicerat April 24, 20179 yr Jag brukar va blå om kinden efter andjakterna, Oftast har jag ett redigt hack också så sänkte kolven till 50 drop. Nu får jag bara jack ibland. S
Publicerat April 24, 20179 yr Författare Tre saker att utreda alltså. Totallängd, den mjuka bakkappan samt höjden. Får en känsla när jag gör torranlägg att jag pga. höjningen inte får med "köttkudden" utan att jag lägger kolvkammen direkt mot kindbenet... 39 minutes ago Ken1 sa: Exakt detta hände susanne förra året efter expert tips. Hon sköt varken bättre eller sämre men fick nästan skytte säsongen förstörd. Hur löste ni det? Sänkte kolven igen? stort tack till alla! Fan inget kul när man känner sig som en nybörjare igen (inget illa ment mot dessa)
Publicerat April 24, 20179 yr 43 minutes ago Ken1 sa: Exakt detta hände susanne förra året efter expert tips. Hon sköt varken bättre eller sämre men fick nästan skytte säsongen förstörd. Och efter det har hon slutat lyssna på dig?
Publicerat April 24, 20179 yr 2 minutes ago Knipan sa: stort tack till alla! Fan inget kul när man känner sig som en nybörjare igen (inget illa ment mot dessa) Jaha och vad har vi nybörjare gjort mot dig då?! Va?!
Publicerat April 24, 20179 yr Höjningen som jag va HELT i mot (Mackan ) åkte av men det tog halva sommaren innan blånaden gav upp helt.
Publicerat April 24, 20179 yr 1 minute ago Ken1 sa: Höjningen som jag va HELT i mot (Mackan ) åkte av men det tog halva sommaren innan blånaden gav upp helt. Du fick väl skulden ändå
Publicerat April 24, 20179 yr Nope! Fick tom henne att erkänna att jag hade rätt som va HELT i mot......
Publicerat April 24, 20179 yr 1 hour ago Knipan sa: Får en känsla när jag gör torranlägg att jag pga. höjningen inte får med "köttkudden" utan att jag lägger kolvkammen direkt mot kindbenet... För att du höjde 4mm? Låter högst osannoiikt. /T
Publicerat April 24, 20179 yr Men vafasen, har du aldrig vägarna förbi Växjö, Susegården lr typ Örebro? Ska du ner till Elmia? Jag jobbar på SJF:s skyttestation alla tre dagarna... ska du ner kan vi ju kika lite på det... Ring mig på 0761155365 om det är så du ska neråt, så ska jag se om jag kan hjälpa dig... M
Publicerat April 25, 20179 yr Författare 8 hours ago pmt sa: För att du höjde 4mm? Låter högst osannoiikt. /T Är medveten om att det inte torde vara förklaringen. Ska testa att förlänga kolven, samt gå tillbaka till träbakkappanch se vad det medför. Osäker på om förlängningen hjälper, har ca 2-3 fingrar mellan snoken och högerhanden tumme. 6 hours ago charlie sa: Men vafasen, har du aldrig vägarna förbi Växjö, Susegården lr typ Örebro? Ska du ner till Elmia? Jag jobbar på SJF:s skyttestation alla tre dagarna... ska du ner kan vi ju kika lite på det... Ring mig på 0761155365 om det är så du ska neråt, så ska jag se om jag kan hjälpa dig... M Stort tack för erbjudanden! Är tyvärr sällan i de krokarna, och Elmia är osäker pga. Födelsedagsfirande på lördagen. Har haft planer på att ta mig ned till Susegården för att slipa rent allmänt på skyttet, böjar kännas mer och mer viktigt just nu. återkommer
Publicerat April 25, 20179 yr Fick höra från en instruktör från en större skjutskola att man inte bör ha kindbenet utan tandraden mot kolvkamen just av anledningen att inte få blåmärken. Jag säger inte att det är så man ska göra, men det var iallfall vad han sa till mig.
Publicerat April 25, 20179 yr 4 minutes ago redtop sa: Fick höra från en instruktör från en större skjutskola att man inte bör ha kindbenet utan tandraden mot kolvkamen just av anledningen att inte få blåmärken. Jag säger inte att det är så man ska göra, men det var iallfall vad han sa till mig. Beror väl på vilken tandrad man pratar om Jag anser ju att man ska ha den mot kinden, däremot är den beryktade köttkudden inte nåt att eftersträva. Min egen resa har gjort mig övertygad att "gun-fit" kan bli en smula överarbetat. Det är fascinerande hur många som, genom att korrigera teknikfel, kan skjuta ordentligt med moderna standardmått. Det som ofta måste göras är att ändra LOP... Misstolka mig inte men om inte tekniken sitter hundra varje anlägg, blir kolvanpassningen en smula flytande... /M
Publicerat April 25, 20179 yr Författare 47 minutes ago charlie sa: Beror väl på vilken tandrad man pratar om Jag anser ju att man ska ha den mot kinden, däremot är den beryktade köttkudden inte nåt att eftersträva. Min egen resa har gjort mig övertygad att "gun-fit" kan bli en smula överarbetat. Det är fascinerande hur många som, genom att korrigera teknikfel, kan skjuta ordentligt med moderna standardmått. Det som ofta måste göras är att ändra LOP... Misstolka mig inte men om inte tekniken sitter hundra varje anlägg, blir kolvanpassningen en smula flytande... /M Kan inte påstå att anlägget är 100% varje gång, men det börjar sitta någorlunda. Men då både du och PMT är inne på LOP blir det att starta där. Vore väl fan om man inte kunde få till detta.
Publicerat April 25, 20179 yr 1 hour ago charlie sa: Misstolka mig inte men om inte tekniken sitter hundra varje anlägg, blir kolvanpassningen en smula flytande... /M Det är ju faktiskt precis exakt just det som vi alla går och väntar på - den dynamiska hagelkolven som justerar sig själv efter anläggningsfelen. Ett par servon och ett 9 volts batteri - jag menar, hur svårt kan det vara? Vad tyckte du om boken btw? /T
Publicerat April 25, 20179 yr 8 hours ago pmt sa: Det är ju faktiskt precis exakt just det som vi alla går och väntar på - den dynamiska hagelkolven som justerar sig själv efter anläggningsfelen. Ett par servon och ett 9 volts batteri - jag menar, hur svårt kan det vara? Vad tyckte du om boken btw? /T Boken är bra men det är lite rödfärg i den. Den kommer i retur snart
Publicerat April 25, 20179 yr 3 hours ago charlie sa: Boken är bra men det är lite rödfärg i den. Den kommer i retur snart Lite rödfärg följde med upp, men desto mer rödfärg desto bättre. /T