Hoppa till innehåll

Tjt. Tysk jakt terrier.


little__georges

Recommended Posts

Hej vilka har denna intressanta ras? Jag är inne på att skaffa en liten tik för främst grytjakt men även rådjursjakt och lite vattenapport, eftersök osv. ska vara bra rävsprängarlinjer och lite längre drevtider för att passa här. Kanske är inne på helt fel ras? Men hoppas inte de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som rätt ras. Men tänk på storleken om du skall jaga i gryt.. många tyskar är för stora. Sen bör du vara försiktig med grävlinggryt.. tyskar är skarpa hundar men grävlingar lämnar inte gryten.. så ofta skadar sig överskarpa hundar vid grävlingmöte. Rådjur driver alla hundar mer eller mindre..inga problem att få till en bra hund. Vattenpassionen finns i rasen och den har ett bra och tåligt hårlag.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago vildmark sa:

Det låter som rätt ras. Men tänk på storleken om du skall jaga i gryt.. många tyskar är för stora. Sen bör du vara försiktig med grävlinggryt.. tyskar är skarpa hundar men grävlingar lämnar inte gryten.. så ofta skadar sig överskarpa hundar vid grävlingmöte. Rådjur driver alla hundar mer eller mindre..inga problem att få till en bra hund. Vattenpassionen finns i rasen och den har ett bra och tåligt hårlag.. 

Jaa storleken tänks de på och gryt släpps de bara i när stövarn drivit ner räv så tkr de borde funka bra, känns fel att köpa en renodlad grythund utan en allround borde bli rätt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att släppa efter stövare är en väldigt bra variant, där kan de vara tokeffektiva. Den tyskan jag hade förlorade underläppen till grävling och två kompisar fick avliva sina tyskar efter grävlingskador i höstas så nog kan de vara i hårdaste laget för grävling alltid... Är själv ute efter en ny tjt och tiken jag spanat in är meriterad förliggare så jag hoppas på lite färre skador om det nu blir en valp (några av mina marker är rejält grävlingtäta).

Också var det dreven.... Möjligen kan det ta lite tid med rådjuren om det är viltfattiga marker, en del tyskar håller ju i tills de hittar något. Och drevtiderna är mycket varierande. 

Vattenapport, med lite träning/dressyr skall ju det funka. Min var totalt vattentokig så hon hade förutsättningarna men problemet var väl snarast att hon tyckte det var så djäka roligt att simma att det var svårt att få in henne till stranden.... Ungefär lika svårt som att f upp henne ur gryt när hon fått kontakt med något där nere...

Jag tror att det kan funka finfint oh du verkar ju ha funderat igenom det hela på förhand. Det är en väldigt rolig ras och alltid händer det någonting när man är ute med dem även om det "bara" är att man hittar ett nyttt grävlinggryt istället för ett rådjursdrev... Vildmark har redan påpekat det där med storleken, men det är nog ett större problem ju längre ner i sverige du köper din hund. Ser du bara till att hålla koll på det vid valet av parning så blir det nog bra där med. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Att släppa efter stövare är en väldigt bra variant, där kan de vara tokeffektiva. Den tyskan jag hade förlorade underläppen till grävling och två kompisar fick avliva sina tyskar efter grävlingskador i höstas så nog kan de vara i hårdaste laget för grävling alltid... Är själv ute efter en ny tjt och tiken jag spanat in är meriterad förliggare så jag hoppas på lite färre skador om det nu blir en valp (några av mina marker är rejält grävlingtäta).

Också var det dreven.... Möjligen kan det ta lite tid med rådjuren om det är viltfattiga marker, en del tyskar håller ju i tills de hittar något. Och drevtiderna är mycket varierande. 

Vattenapport, med lite träning/dressyr skall ju det funka. Min var totalt vattentokig så hon hade förutsättningarna men problemet var väl snarast att hon tyckte det var så djäka roligt att simma att det var svårt att få in henne till stranden.... Ungefär lika svårt som att f upp henne ur gryt när hon fått kontakt med något där nere...

Jag tror att det kan funka finfint oh du verkar ju ha funderat igenom det hela på förhand. Det är en väldigt rolig ras och alltid händer det någonting när man är ute med dem även om det "bara" är att man hittar ett nyttt grävlinggryt istället för ett rådjursdrev... Vildmark har redan påpekat det där med storleken, men det är nog ett större problem ju längre ner i sverige du köper din hund. Ser du bara till att hålla koll på det vid valet av parning så blir det nog bra där med. 

Tack för svar :) joo jag har tänkt igenom de för är en kamrat jag ska ha i förhoppningsvis 10år, och vill ha en som kan vara med så mkt som möjligt, därav ingen renodlad grythundsras jag tittat på :) parningen jag kikat på är en med längre drevtider och mindre hundar så den förhoppningsvis ska passa mig och mina marker :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu kommer jag in lite sent i den här tråden men ändå.. TJT låter som rätt ras för dig men som tidigare skriver så tänk på att många tyskar blir förstora för att kunna användas i gryt på ett vettigt sätt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago little__georges sa:

Hej jo de är en liten tjt tik bokad så förhoppningsvis har jag valt rätt :)

Kul! Vilken parning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago ECjakt_ sa:

Kul! Vilken parning?

Gamekeepers gant och viltskräckens morran :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Kära forumister,

Jag har en fråga rörande Tjt men kanske inte just grytjakt. Hoppas någon kan svara..!

Jag har precis tingat en tikvalp och har redan börjat fundera på jaktprov.... ?

Jag kommer använda tyskan till all annan jakt än just grytjakt men hänger inte riktigt med på hur jaktproven för denna ras fungerar.

Om man vill göra ett anlagsprov för drev i skog, måste man då även göra grytdelen för att bli godkänd? Kan jag göra t.ex. fält, skog och vattendel plus vildsvinsprovet och få dessa individuellt poängsatta? När jag läser på tjt-klubben så fattar jag det som grytdelen alltid skall göras? Har jag fattat fel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grytanlagsprovet ( lådprov)görs först ( måste göras)och ofta gör man vattenprovet samma dag, efter det så kan man göra fält eller/och Skogsprov efter det naturgrytsprov och/eller vildsvinsprov som kan göras på frilevande/ svenskt hägn prov eller Tyskt hägnprov ( tyska och svenska hägnprovet skiljer sig åt där man i Tyskland fokuserar på skärpan medans man i Sverige bedömer samma saker som ett Skogsprov och skärpan).

Utställning och blodprov för att se om hunden är bärare av pll eller inte sen är den avelsgodkänd om allt har gått vägen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Då har jag en liten ”att göra”-lista framför mig... :)

Hade hoppats på att slippa grytdelen då jag inte gärna vill uppmuntra ett beteende jag inte vill ha. Bara bita i sura äpplet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-17 at 11:22 Killenigrillen sa:

Tack för snabbt svar!

Då har jag en liten ”att göra”-lista framför mig... :)

Hade hoppats på att slippa grytdelen då jag inte gärna vill uppmuntra ett beteende jag inte vill ha. Bara bita i sura äpplet!

Vilken parning har du tingat från :)? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...