Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3x TAC A1

Featured Replies

Publicerat

Du får se till att ha den i en väska så ofta du kan så ingen miljöpartist kan se den. Eller ännu värre Thorsell....

/Willy 

Publicerat

Det är lugnt, vi är nog många som kan tänka oss att till förmånliga priser överta delar av din vapengarderob för att hjälpa finansiera ditt A1-köp. ;)

Men visst har du gjort T3-resan åtminstone en gång tidigare?

Publicerat

Precis, Jag kan förbarma mig över 458:an ;)

Publicerat
  • Författare

Sannolikhet att jag avbokar bössan innan den anländer: 99,9% :D

Publicerat
22 minutes ago exabit sa:

Självinsikt är en dygd... ^_^

Publicerat
9 hours ago exabit sa:

Lungt, jag kan tänka mig att byta bort min 223 mot denna - se bara till att Torsbo tar hem den! ;-)

Publicerat

Har sett i andra fora att flera har fått både jakt- och målskyttelicens på den och tex Ruger Precision rifle. Varför inte?! Det är en vanlig Tikka med pistolgrepp...

Publicerat

Ptja... Motståndsenheten gillar inte tanken på att jägare, eller sportskyttar heller för den delen, har svarta bössor som skjuter dit pipan riktar med allt för stor precision.

Helst skall bössan sprida inom ett A4 på 80m, vara tillverkad före världskrigen och näppeligen vara utrustad med pistolgrepp eller justerbar stock i någon form.

Kort och gott så skall en bössa likna referensbössan så långt det går - och referensen är tagen från en Åsa-Nisse sketch.

Publicerat
På 2017-04-29 at 11:33 dru sa:

Ptja... Motståndsenheten gillar inte tanken på att jägare, eller sportskyttar heller för den delen, har svarta bössor som skjuter dit pipan riktar med allt för stor precision.

Helst skall bössan sprida inom ett A4 på 80m, vara tillverkad före världskrigen och näppeligen vara utrustad med pistolgrepp eller justerbar stock i någon form.

Kort och gott så skall en bössa likna referensbössan så långt det går - och referensen är tagen från en Åsa-Nisse sketch.

Nja... det är den dåliga "precisionen" de klankar ned på, bössan har vik-kolv och pistolgrepp och då är den tillverkad för att skjutas med från höften och då träffar man inget...

• 1 month later...
Publicerat
16 hours ago pase sa:

Hämtade hem en Tac A1 i 308 Win idag. Monterade mynningsbroms som jag fick med bössan. Monterade ett Viper PST 1-4*24 som jag hade hemma. 

Känns mycket solid och hoppas kunna testa snart. Nöjd så här långt! 

DSC_1923.JPG

Kan tillägga att jag även har andra vapen av mer normal utformning med kolvar av trä och plast som är bättre lämpade för rörlig jakt. Samt som är mindre uppseendeväckande eller stötande för icke insatta. Detta vapen kommer användas för vakjakt samt övningsskytte. Den väger närmare 5 kg utan optik! 

Publicerat

Hur är bössan stötande för icke insatta? Tror dom att djuren dör mer av den för att den inte ser ut som en traditionell jaktbössa? Whatever floats your boat mayn! Vill du jaga med en bössa som ser militär ut så gör du det. Jag kör traditionella grejer för att jag är konservativt lagd i det mesta :)

Publicerat

Inte för att vara negativ men av ren nyfikenhet, fanns det inte någon del av ett regelverk som förklarade att en pipa inte fick vara omgiven av en sådan "tub"? Eller gällde det bara halvautomater?

Publicerat
1 hour ago Buck sa:

Inte för att vara negativ men av ren nyfikenhet, fanns det inte någon del av ett regelverk som förklarade att en pipa inte fick vara omgiven av en sådan "tub"? Eller gällde det bara halvautomater?

Var väl något i stil med "för ihållande eldgivning" så det var nog riktat mot halvisar i den bemärkelsen... Finns dock ingen rim och reson i Motståndsenhetens falsarier.

Är bössan svart riskerar den att nekas för den ser läskig ut. Vikbar kolv? Då är den gjord för att "höftskjutas" med. Semiautomat i .223 så är det ett Utöya-vapen.

Kort och gott; ju längre ifrån referensbössan från Åsa-Nisse du kommer, ju större är sannolikheten att den inte ses med blida ögon av Motståndsenheten.

Publicerat

Orkar inte googla, vad är priset på denna skapelse? :)

Publicerat
4 hours ago hubler sa:

Orkar inte googla, vad är priset på denna skapelse? :)

Ca 24-25". Kändes helt OK faktiskt - mycket lättare än min TAC i ett Bolthorn - och mjuuuuk knapp till den vikbara kolven!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu verkar den ha kommit in - ingen som kontaktat mig dock. De förutsätter nog, med all rätt, att bössor jag reserverar kommer avreserveras ;)

Löp och köp:

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/90774?filter=355

Publicerat
8 minutes ago exabit sa:

Nu verkar den ha kommit in - ingen som kontaktat mig dock. De förutsätter nog, med all rätt, att bössor jag reserverar kommer avreserveras ;)

Löp och köp:

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/90774?filter=355

:D:D:D