Jump to content

Ofrivillig grytjakt

Gustavsson

Recommended Posts

Gustavsson

Hej! Jag har en blandras som jag jagar småvilt med, mest blir det rådjur och rävjakt och det är han duktig på. Men det har flera gånger hänt att han går ner i gryt och det är han alldeles för stor för så jag är orolig att han en dag ska fastna och inte komma upp igen. Oftast händer det när han springer på ett gryt under sök och då går han mer än gärna ner och kollar om det finns nåt hemma. Men han tvekar inte att gå ner om räven går i gryt under drev heller. Senast tog det fyra timmar för fyra man att få upp honom då han låg och skällde på en grävling i ett gryt...

Är det någon som har varit med om detta och har något tipps på hur jag ska få honom att sluta med detta?

Hunden är 50% tax och resten drever, basset och smålandsstövare.

underbron

Se till att appellen är så god att du kan kalla upp han ur grytet.

Den genetiska sammansättningen är möjligen inte idealisk för att lyckas då taxblodet framstår som den mest samarbetsvilliga komponenten i den blandningen.

• Like 1
vildmark

På den egna marken pluggar du gryten när de är tomma...kollas lämpligen med grythund. Bygg ett konstgryt som är säkert så använder räv och grävling det istället. 

Gustavsson

Att kalla ut honom funkar tyvärr inte. Hittills så har han aldrig avbrutit i ett gryt frivilligt utan jag har fått gräva ut honom men jag vet att snart hittar han ett gryt där det inte går gräva och då blir det inte roligt.. Kan det kanske funka att bara strunta i honom i några timmar och hoppas att han tröttnar och kommer ut om han nu inte fastnar eller åker på allt för mycket stryk? 

Här hemma har jag bra koll på gryten och nåt är pluggat men jag jagar på många olika marker och då är det mer nervöst. Lite av njutningen med jakten försvinner när man står och är hypernervös att det ska bli frågetecken på garminen när han är ute på sök.

Kan det funka att skrämma honom på nåt sätt med en död grävling? 

Här är en bild på odågan, han är i storlek som en drever fast smidigare och lättare.

20161113_092959.jpg

underbron

Tror det är svårt att skrämma en ras till att avstå något den är avlad för (de 50% tax i ditt fall) när själva egenskapen kräver ett så starkt mod som att begå hemfridsbrott hos grävling eller räv.

Ett problem när man börjar gräva eller ropa på en inte helt lydig hund är dessutom att den tolkar det som att supportgänget kommer med i matchen och taggas ytterligare...

Så att vänta ut honom kan ju vara en lösning men det är ju som sagt en lösning med risker.

Tyvärr så är det enda som gäller; kvastskaft på tvärs i halsbandet eller stor krok på ryggen i västen så det tar stopp eller att någon står vid grytet och stoppar hunden rent fysiskt, det är det enda som får stopp på en sådan hund i mynningen på ett gryt, annars så lever man med det eller slutar att jaga med hunden.

Har hunden fått smak för gryt så plockar man inte det av den utan det är rent fysiskt man behöver stoppa den.

Gustavsson
1 hour ago underbron sa:

Tror det är svårt att skrämma en ras till att avstå något den är avlad för (de 50% tax i ditt fall) när själva egenskapen kräver ett så starkt mod som att begå hemfridsbrott hos grävling eller räv.

Ett problem när man börjar gräva eller ropa på en inte helt lydig hund är dessutom att den tolkar det som att supportgänget kommer med i matchen och taggas ytterligare...

Så att vänta ut honom kan ju vara en lösning men det är ju som sagt en lösning med risker.

Jag får nog prova nån gång att avvakta och se om han ger sig och kommer ut. Hittills har jag försökt få ut honom så fort som möjligt innan han får stryk eller fastnar.

Gustavsson
1 hour ago hofboss sa:

Tyvärr så är det enda som gäller; kvastskaft på tvärs i halsbandet eller stor krok på ryggen i västen så det tar stopp eller att någon står vid grytet och stoppar hunden rent fysiskt, det är det enda som får stopp på en sådan hund i mynningen på ett gryt, annars så lever man med det eller slutar att jaga med hunden.

Har hunden fått smak för gryt så plockar man inte det av den utan det är rent fysiskt man behöver stoppa den.

Ja det är nog tyvärr så. Jag får väl fortsätta att gå omkring med hjärtat i halsgropen tills han har fått upp. Att sluta jaga känns nämligen inte aktuellt för varken honom eller mig.

Jag kanske ska skaffa en grytpejl som lite säkerhet?