Jump to content

Det gick åt helvete med valpköpandet i år... :-(

Recommended Posts

HerrBerg

Bläh. 

Jag är hundlös nu, efter att ha fått avliva min bayrare i höstas. Planen var att byta ras och ta en wachtel i stället. Marken där jag jagar, några hundra hektar i sörmlands vildsvinsmecka, vore perfekt för en wachtel... om man kunde hitta en wachtel med lite klipp i. Sanningen att säga skulle jag inte vilja ha majoriteten av de wachtlar jag jagat med, men den där lilla minoriteten... den vill jag ha. 

Så, jag ställde mig i kö på tre kullar där avelshundarna - och uppfödarna - uppfyllde mina krav. Planen var att ställa mig i kö på fyra men en uppfödare blev djupt kränkt över att jag ställde frågor och hade funderingar, så där var jag inte välkommen :-) 

Men det gick åt fanders. Stolpe ut på samtliga tre kullar. Nu har jag ingen aning om hur jag ska göra, så jag hoppas på att någon har något skitsmart att komma med här. Någon som har koll på en kull, med föräldrar med lite ryggrad i, och som har en hanhund över? 

MVH
/HerrBerg

Galne

Faxe här har ju två Cocktel valpar kvar som är till salu!! :rolleyes:

underbron

Gör avkall på formella meriter hos föräldradjuren, och leta uppfödare som jagar gris i trakter där hjortarna eller rådjuren inte står så tätt. Sällan några problem att avgöra om det är en grisjägare du talar med eller inte. 

I brist på provmeriter hos föräldrarna kan man alltid kolla upp tidigare generationer, syskon etc via SKK hundata och SWK provberättelser.

Du får nog åka lite. Sörmland är ett fantastiskt jaktlän. Gott om gris för svenska förhållanden. Men det är inte nödvändigtvis enklare att jaga in en ras som skall fungera som "allmän viltskrämma" med så mycket lättjagat övrigt vilt som det finns i Sörmland.

Bra gener är en förutsättning men en bra wachtel, med "klipp i", skapar man.

HerrBerg

Skåne, sörmland, östergötland... jag har sökt rätt så brett. Jag går absolut på formella meriter, det är mer pålitligt än säljarens egna löften... det jag vill hålla mig borta från är just viltskrämmorna, jag letar ingen münsterländer ;-)