Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man enkelt byta avtryckare på en Tikka T3x?

Featured Replies

Publicerat

Kan man själv, och enkelt, byta avtryckare på en Tikka T3x?

Det jag menar är om jag har en Tikka T3x med den vanliga avtryckaren och vill byta till snälltryck (set trigger), kan jag då köpa en sådan avtryckare (vart?) och sen med min tumme mitt i handen byta avtryckare på geväret?

Publicerat

Ja iom att det enbart sitter med en skruv i Lådan, nej för att varken Tikka eller Sako säljer sina trycken lösa, då jag för egen del haft ett som havererat så vet jag detta med stor säkerhet. 

/C

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Christian N sa:

Ja iom att det enbart sitter med en skruv i Lådan, nej för att varken Tikka eller Sako säljer sina trycken lösa, då jag för egen del haft ett som havererat så vet jag detta med stor säkerhet. 

/C

Har du någon erfarenhet av bägge avtryckarna?  Finns det någon anledning till att inte köpa med snälltryck?  Jag kommer troligen att skjuta betydligt fler skott på 300 meters banan etc. än på jakt.

Publicerat

Enligt min mening, så är snälltrycken förvisso en genväg till vad man tror är bra skytte, det kan snabbt se ut som att man skjuter bra träffbilder, särskilt på korta håll, men för skytte och jakt är trycken av det slaget, 25-100 gram inget att ha, de är otroligt känsliga och minsta lilla att man är kall om handen, darrar, har puls eller adrenalinpåslag är man helt rökt att nyttja det.

Så vitt jag minns tar Tikka ett rätt bra premium för dessa trycken och det skulle jag absolut inte betala. /C

Publicerat
  • Författare
46 minutes ago Christian N sa:

Enligt min mening, så är snälltrycken förvisso en genväg till vad man tror är bra skytte, det kan snabbt se ut som att man skjuter bra träffbilder, särskilt på korta håll, men för skytte och jakt är trycken av det slaget, 25-100 gram inget att ha, de är otroligt känsliga och minsta lilla att man är kall om handen, darrar, har puls eller adrenalinpåslag är man helt rökt att nyttja det.

Så vitt jag minns tar Tikka ett rätt bra premium för dessa trycken och det skulle jag absolut inte betala. /C

Men... går inte snälltrycket att slå av/på med nån liten knapp?  Så att man kan välja att använda normal avtryckare, dvs. 1-2 kg?

Publicerat

Tja, 

jo men varför skall du ha en egenskap, som kostar rätt mycket pengar hos ett vapen där egenskapen i sig kommer att ge dig falska signaler på din skjutförmåga, minskad kontroll över avfyrningarna och som inte medför några faktiska fördelar.

Jag har haft snällltryck på två vapen jag ägt, en drilling och en kombi, jag har aldrig avlossat ett enda skott mot vilt med funktionen utan enbart vid skottställning på bana, där var det en bra sak. 

Så frågan kvarstår, god avfyrningsteknik, god skytteform och bra träffar eller "tron" om att man kan skjuta väl genom att förbigå den goda avfyrningstekniken med ett extremt lätt trycke?

Det får du avgöra men som sagt jag ser inte nyttan av ett sådant tryck på ett kulvapen, om frågan hade varit, att ha ett tvåstegstrycke. typ förtryckstrycke på pangen så hade jag helt klart varit den första att applådera en sådant sak. /C

Publicerat

Håller helt med... 

Tikkas  trycke är väldigt bra och det behövs inget annat. 

Ett för lätt trycke gör att man inte kan "ligga på" avtryckaren.. Med följd att man lätt rycker/"slapping" avtryckaren. 

Ett 1kilos trycke är perfekt då man precis kan komprimera fingerkudden utan att det smäller, sen bara öka lite....

Träna lite mer på avfyrning så kommer det gå finfint! 

Publicerat

Åh fan... :angry:

Då går det alltså inte att köpa ett TRG-trycke heller?

Vill du ha ett ännu bättre och mer inställbart trycke finns Bix 'n Andy. Det jag hade till en Rem 700 var i alla fall riktigt, riktigt bra.

Publicerat

Bara om någon du känner med en trg väljer att uppgradera, vilket är osannolikt. Att Berretta group eller vad de nu heter skulle skramla fram ett sådant till dig ser jag som ren olyckshändelse. C 

Publicerat

Man kan ju knappast säga att Beretta är det bästa som hänt Sako/Tikka... <_<