Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3x CTR eller TAC?

Featured Replies

Publicerat

Vilken, och varför?

Det är en stor prisskillnad mellan dessa två.  Varken Sako eller Tikkas hemsida verkar ha så mycket till information.

- CTR går att få med ställbar kolvkam.  Den har picatinny skena.  Den har en udda gängning, 5/8¨x24 UNEF, vilket kanske inte är så bra.  10-skotts magasin (vem behöver det?).  14 490:- hos jakt.se.

- TAC har ställbar kolvkam.  Den har picatinny skena.  Den har troligen en grövre/tyngre pipa, liknande eller samma som Varmint, och mer vanlig M18x1 gängad pipa.  5-skotts magasin.  19 295:- hos jakt.se?!?!

Publicerat
5 hours ago Novisen sa:

Vilken, och varför?

Skulle inte du ha 6,5x55?

Finns det inget du vet att du vill ha på den dyrare är det väl självklart att välja den som kostar mindre om du av olika skäl har uteslutit alla andra modeller i kalibern? Är det gängningen du oroar dig för är det ju bara att kolla om den dämpare du vill ha finns, eller går beställa, med den gängan.

Publicerat

Dom har samma pipprofil, skillnaden vad jag kan utläsa lite snabbt verkar vara ställbar kolvkam, mynningssgängan och magasinslösningen. (Ctr använder samma magasin som sako trg, kostar runt 2000/st)

Vad gäller prisskillnaden så har jag med andra ord inget vettigt svar...

Den semitunga pipan är trevlig, men om den är värd den extra kostnaden vette tusan... (jag har haft en ctr i 260remington, hade inte köpt någon idag, då hade jag hellre gått på en "vanlig" varmint i 6,5x55)

*Edit* Beroende på vad du ska ha den till så klart. Jag hade min till att ligga på mage och sitta still... Det är rätt tungt att bära den där extra vikten *slutediterat*

Angående gängan så brukde ctr säljas i paket med dämpare. Vill minnas att jag gav 100 kronor för en Ase sl-någonting.

/Patrik

Publicerat

Super Varmint är ett billigare alternativ med nästan samma spec som TAC. Dock inte lika cool färg på pipan men det går att åtgärda hemma ;) Sen har jag iof sig inte sett någon Super Varmint gängad för broms/dämpare, så den kostnaden kommer ju tillkomma om man prompt ska ha det.

Publicerat
  • Författare
21 hours ago Patrik L sa:

Dom har samma pipprofil, skillnaden vad jag kan utläsa lite snabbt verkar vara ställbar kolvkam, mynningssgängan och magasinslösningen. (Ctr använder samma magasin som sako trg, kostar runt 2000/st)

Vad gäller prisskillnaden så har jag med andra ord inget vettigt svar...

Den semitunga pipan är trevlig, men om den är värd den extra kostnaden vette tusan... (jag har haft en ctr i 260remington, hade inte köpt någon idag, då hade jag hellre gått på en "vanlig" varmint i 6,5x55)

*Edit* Beroende på vad du ska ha den till så klart. Jag hade min till att ligga på mage och sitta still... Det är rätt tungt att bära den där extra vikten *slutediterat*

Angående gängan så brukde ctr säljas i paket med dämpare. Vill minnas att jag gav 100 kronor för en Ase sl-någonting.

/Patrik

Vad var det för fel/problem med CTR'en du hade?

Publicerat
2 hours ago Novisen sa:

Vad var det för fel/problem med CTR'en du hade?

Det var inget egentligt fel på den. Den fick respass av en kombination av anledningar. Bl.a. det faktum att till det jag hade den till så gjorde den ingenting som min gamla 308:a inte kunde. Om man nu ska ha en tikka t3 i 6,5xnånting, med en tung pipprofil så är faktiskt en varmint eller super varmint ett mycket vettigare val. Pris/prestanda-kvoten är jäkligt mycket lägre om man säger som så.

Fast om det nu är så att ctr/tac modellen får igång dig så kör på den. Det är inte dåliga bössor, det finns bara bättre....

/Patrik

Publicerat

Jag köpte en Tactical för jag gillade pipan - och hade råd.

Monterade den sedermera i ett GRS Bolthorn och kan därmed köra med "billiga" AICS-mag istället för Tikkas egna plastic-fantastic-magasin.

TRG-maggen är ju näst intill snuskigt dyra!

Setupen är framförallt för åteljakt och bukskytte, inget man gärna kånkar runt med på pürch/drevjakt om man kan undvika det!