Hoppa till innehåll

8x54?


Bubs

Recommended Posts

Kom över två stycken oöppnade askar utav: Norma 8x54, en ask Helmantel och en ask Blyspets. Då jag inte hört talas om kalibern förut så tänkte jag höra med expertisen om ni kan fylla på med lite information. Vad finns det för gevär kammrade i kalibern?

Här kommer en bild på  en av askarna.

 

/Willy 

20170503_174446-1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den uppfanns för att ge en mer potent BOOOM ur armens mauser efter pipbyte/uppborrning, fabrikstillverkades som du ser ett tag men hade aldrig någon större framgång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, så det är en 6,5x55 kalibrerad till 8mm?

/Willy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Bubs sa:

Aha, så det är en 6,5x55 kalibrerad till 8mm?

/Willy

Typ.

Liksom 8x63 Bofors - de enda tre hylsorna som kommer med samma botten...... Endast sverige svenska krusbär har. Och två av dem är hysteriskt obsoleta.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, så då antar jag att det endast är gamla armé mausrar som denna kaliber har funnits till? Om det inte är något special bygge som flyter omkring ute i stugorna. 

Vet ni om det finns några laddverktyg till kalibern?

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Bubs sa:

Okej, så då antar jag att det endast är gamla armé mausrar som denna kaliber har funnits till? Om det inte är något special bygge som flyter omkring ute i stugorna. 

Vet ni om det finns några laddverktyg till kalibern?

/Willy 

Korrekt.

Ingen aning angående verktyg, men om du önskar en lite speciell 8mm för jakt så finns många gamla fina kontinentala vapen i 8x64s för en spottstyver pga obsolet kaliber, verktyg finnes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick egenom lite mer utav det jag kom över förra veckan och hittade denna patron. Hylsan är som ni ser lika lång som en 8x57IS men kulan är grövre än 8mm men mindre än 9.3. Är det möjligen en 9x57? Eller har ni några andra idéer på vad det kan vara? Tändhatten ser väl dock ut som den är skjuten redan? Eller iaf försökts skjutits med.

Jag har tyvärr inget exakt skjutmått att tillgå för tillfället.

/Willy

20170508_213123.jpg

20170508_212948.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hej! Jagar själv med en gammal 8x54 å den räcker till allt svenskt vilt skulle jag vilja påstå! Har fällt en drös med älgar med den utan problem.....t.o.m på nära 200 meter.

Nåra råbockar har också bitit i gräset efter att stått i vägen....även ett gäng tjädertuppar.Så jag måste säga att jag är mer än nöjd.Jag har slipade om ett verktyg 8x57JS å handladdar om....eller omformar 6,5x55 hylsor.

Jagar även med 458WM,9,3x57,30-30 och 401 Winchester och 7x33 Sako.Även kaliber 16 och 12.

Köper gärna upp ammunition i dessa kalibrar om nån har liggande.Även 6,5x53R MS.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
På 2021-01-04 at 00:15 barsan sa:

Hej! Jagar själv med en gammal 8x54 å den räcker till allt svenskt vilt skulle jag vilja påstå! Har fällt en drös med älgar med den utan problem.....t.o.m på nära 200 meter.

Nåra råbockar har också bitit i gräset efter att stått i vägen....även ett gäng tjädertuppar.Så jag måste säga att jag är mer än nöjd.Jag har slipade om ett verktyg 8x57JS å handladdar om....eller omformar 6,5x55 hylsor.

Jagar även med 458WM,9,3x57,30-30 och 401 Winchester och 7x33 Sako.Även kaliber 16 och 12.

Köper gärna upp ammunition i dessa kalibrar om nån har liggande.Även 6,5x53R MS.

 

Du har PM.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...