Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med nya jaktkläder?

Featured Replies

Publicerat

Jag behöver köpa lite nya kläder inför kommande jaktsäsong Och hade varit tacksam för lite tips och råd

Nr 1: En tunn skaljacka. Krav: Tyst, vindtät, vattentät. Pris: Max 6000kr

Nr 2: Jaktbyxor. Krav: Tysta, rörliga, ganska stryktåliga, inte för tjocka och skall funka ner till ungefär 10 minus grader med underställ under. Pris: Max 3500kr

När det gäller byxor så har jag kikat lite på loden byxor och de är verkligen tysta. Är det någon som har testat loden/vadmals byxor?
Här är länk till 2 modeller som jag har kikat lite på. Frågan är om man klarar sig i dessa + ett par bra underställsbyxor när det blir lite minusgrader?

http://www.swedteam.com/sv/produkter/byxor/vist-loden-m-22-238

http://shop.huntway.se/jagdhund-gamsleiten-uni

Publicerat

När det gäller jacka så har jag nog inte något bra tips. Jag använder lite olika kombinationer beroende av väder. När det är som sämst - regnet öser ner, så använder jag numera en Swazi anorak. Under den har jag allt från stickade tröjor till fleece.

Byxor däremot! Funktionsplagg i all ära men för mig föll de mesta på plats när jag skaffade skinnbrallor. Stryktåliga, tål att knata igenom björnbärssnår och rätt skötta (vilket jag knappast kan beskyllas för) så håller de väta ute väldigt bra. Fungerar lika bra när det blir lite mildare och varmare, brukar byta till en fjällrävenbyxa när temperaturen går över 15 grader. Annars använder jag skinnbrallan nästan året runt. Är det smällkallt så har jag underställ under och ligger det snö så drar jag på snöcamot utanpå...

/M

Publicerat

Säger skinnbyxor jag med. Har sweadteam, och två från hylte (tunga), ett par från Chevalier tunna och hör nog hemma på club!:ph34r: när de isar på tar man på ett par långkalsonger 2 par om de är kallt.

Skaljackor handlas på xxl köpte en till Skottland och har haft den en jakt här hemma i blöt snö, funka bra i dem blöta planteringarna. Bergarens är de. Prasslar.  

Är störtförälskad i min härkila kamko som gör sin 5 säsong. 

S

Publicerat

Loden plaggen som görs är spännande. Ull är dock inte något material som kan beskyllas för att vara särskilt hållbart. Dina krav är ganska svåra att tillmötesgå. Förslag till nr 1. Kamko+regnjacka vid kraftig nederbörd. Förslag till nr 2. Skinnbyxor eller Pro hunter Active.

Skall byxorna klara -10 när du går själv/med hund eller -10 när du sitter på pass/vakar?

Publicerat

Jag kör breeks i skinn året runt och tycker det fungerar bra. 

Publicerat
3 hours ago trumpetarn sa:

Förslag till nr 1. Kamko+regnjacka vid kraftig nederbörd.

Som alternativ till ditt förslag (som jag tycker är vettigt iom att vattentäthet och bra andning inte går hand i hand) är Norröna Finnskogen Hybrid. Lätt och smidig med en jäkligt bra skärning. Snygg dessutom... Blir en sådan för min del framöver..

/Må

Publicerat
  • Författare
8 hours ago trumpetarn sa:

Loden plaggen som görs är spännande. Ull är dock inte något material som kan beskyllas för att vara särskilt hållbart. Dina krav är ganska svåra att tillmötesgå. Förslag till nr 1. Kamko+regnjacka vid kraftig nederbörd. Förslag till nr 2. Skinnbyxor eller Pro hunter Active.

Skall byxorna klara -10 när du går själv/med hund eller -10 när du sitter på pass/vakar?

i ärlighetens namn så sitter jag på pass i temperaturer ner mot -10 kanske 1 eller 2 gånger per år. Blir inte så värst kallt i södra sverige och jag går ganska mycket med hund. Största delen av min jakt sker i temperatur mellan -2 till +15 grader. Ren sommarbyxa har jag och det använder jag när det är riktigt varmt. 

Publicerat
  • Författare

Kanske kan försöka förtydliga/fylla i lite över min tanke gång gällande kläderna.
Skaljackan är tänkt för att använda som ett komplement de dagar jag går med hund och det regnar eller blåser kraftigt. Men även på förhösten och vårkanten vid lite smyg och vakjakt. Därför är det viktigt att den är tyst. Jag vill kunna röra på armarna utan att det skall låta som en hel flock med grisar som springer genom en torr lövskog.
Jag brukar köra, underställ + skjorta + stickad tröja + en tunn väst och detta funkar för den rörliga jakten nästan hela säsongen och så varierar jag mellan tunn/tjock stickad tröja beroende på temp. Men detta fallerar när det regnar. Då behöver jag skaljackan. Hade det bara varit till hundförarjakten så hade vilken regntät jacka som helst funkat men om jag kan hitta en tyst skaljacka som även passar bra till smyg/vak jakten så slår jag 2 flugor i en smäll. Jag har en kamko som jag använder lite då och då men har aldrig blivit riktigt kompis med fleece kläderna.

Några tankar om denna jacka?
http://www.chevalier.se/product/paclite-retriever-coat

Anorak går bort då jag gillar att kunna knäppa upp jackan och gå med den öppen om man skulle bli varm 

Till den riktiga pass/sitta still jakten så har jag en tjock fodrad tweed jacka som både är tyst och grymt varm.

Skinnbyxor som många rekommenderar har jag faktiskt inte tänkt så mycket på. och det skall jag definitivt kolla upp, stryktåligare byxa måste vara svårt att hitta. Det ända jag tänker på är om de blir för Tunga/klumpiga ? Hur mycket "klumpigare" är de om man jämför med en vanlig standard jaktbyxa?

Loden byxor Blev jag intresserad av mest för att det har fått en liten uppsving nu det senaste. Samt att det är ett väldigt tyst och följsamt material. Det värmer även när det är blött och det torkar väldigt fort. Men de kanske är lite för ömtåliga om man fastnar i någon taggbuske eller dylikt. Hur som helst hade det varit schysst att få klämma lite på swedteams modell eller höra ett omdöme om dem.

Publicerat
9 minutes ago 19Henke94 sa:

Nytt och intressant märke för mig iallafall! Är väl inte ett jätte förtjust i camo mönster men är den bara bra så spelar det ingen som helst roll. Har du testat den? Är den tyst eller prasslig?

Har jacka/byxa, helt ljudlöst är de inte men inte mer än nåt annat vädertätt. Helt nöjd och det är de som är på när det gäller.

Publicerat

Jag har nyligen börjat använda dessa byxor, tycker dom verkar lovande.

Skinnet bör borga för slitstarka och tyget för tystheten...en bra kompromiss.

https://www.jakt.se/härkila-extreme-x-byxa

Publicerat

Vad drar du för storlek? Jag har en Swedteamjacka i Goretex som påminner rätt mycket om den där Chevailer-jackan i länken ovan. Använder den i princip aldrig.. Gtx är inget för mig..

/Må

Publicerat
  • Författare
1 hour ago BigJim sa:

Vad drar du för storlek? Jag har en Swedteamjacka i Goretex som påminner rätt mycket om den där Chevailer-jackan i länken ovan. Använder den i princip aldrig.. Gtx är inget för mig..

/Må

Jag har L i storlek. vilken modell är det, för jag har haft en swedteam jacka men den väsnades för mycket tyvärr.

Publicerat

Denna är rätt mjuk och tyst för att vara gtx...

XL eller XXL tror jag. Kanske är lite stort för herrn.

/Må

Publicerat
  • Författare
På 2017-05-05 at 21:52 BigJim sa:

Denna är rätt mjuk och tyst för att vara gtx...

XL eller XXL tror jag. Kanske är lite stort för herrn.

/Må

Ja det blir för stort tyvärr. Tack ändå!

• 4 weeks later...
Publicerat

Om du är intresserad av loden så skall du titta på kläder ifrån Jagdhund, de gör riktigt bra grejer.

Har ett par Alpin 3 byxor som värmer gott när det är lite kyligt.

http://jagdhund.com/en/

Publicerat
5 hours ago Tazswe sa:

Om du är intresserad av loden så skall du titta på kläder ifrån Jagdhund, de gör riktigt bra grejer.

Har ett par Alpin 3 byxor som värmer gott när det är lite kyligt.

http://jagdhund.com/en/

Håller med. Nu är det iofs tjejmodeller jag har testat men vansinnigt sköna och bra passform. Testade på just huntway som du TS har länkat till i din post.

Jag använder gamla lodenbrallor från armén ibland. Tysta och tar man underställsbyxor under räcker de ganska långt. Tål dimmiga fuktiga morgonar förvånadsvärt bra. Tror de kostade 50kr st för några år sedan på någon utförsäljning. Så tyget som sådant är jag helt såld på.