Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avfångande/hållande eftersökshundar!

Featured Replies

Publicerat

Hur resonerar ni om eftersökshundar som håller/avfångar även större vilt ? 

Jag har min åsikt men vill gärna höra hur andra resonerar om detta minst sagt "känsliga" ämne. 

Publicerat

Synnerligen effektivt och nödvändigt i många fall för att komma till avslut. Skaderisken ökar ju självklart med större vilt och spetsiga horn på huvudet och svin med betar. 

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Herbert sa:

Synnerligen effektivt och nödvändigt i många fall för att komma till avslut. Skaderisken ökar ju självklart med större vilt och spetsiga horn på huvudet och svin med betar. 

Håller helt med, och personligen tycker jag dessa risker är värda att ta om det innebär ett snabbare avslut. Men etiken kring detta är ju en diskussion på flera håll...

Publicerat

Håller med dig, men att använda skyddsväst och helst med halsskydd även på hornbärande utöver på vildsvinen minskar risken väldigt. Dessutom tar västen upp eventuella sparkar bra. 

Kommer vara en evig diskussion, jag tror förespråkarna vet att det funkar och motståndet har inte testat, har inte hund som klarar det eller fortfarande tror att man kan spåra ihjäl viltet. 

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago Herbert sa:

Håller med dig, men att använda skyddsväst och helst med halsskydd även på hornbärande utöver på vildsvinen minskar risken väldigt. Dessutom tar västen upp eventuella sparkar bra. 

Kommer vara en evig diskussion, jag tror förespråkarna vet att det funkar och motståndet har inte testat, har inte hund som klarar det eller fortfarande tror att man kan spåra ihjäl viltet. 

Precis, har själv både väst o nackskydd på laikan och det har räddat henne flera gånger både när hon hållt skadade grisar och avfångat hornbärande hjortar. Men visst kommer det att fortsätta vara en evig diskussion..

Publicerat

Har en som avfångar rådjur på löpande band. Har aldrig ens funderat på att skaffa väst till henne förrän idag då jag såg att gårkvällens envetna bock skrapat henne hudren på sina ställen längst buksidan då han försökt stånga henne . Är nog klokt det där med väst. Men vilken ska man ha då?

Publicerat
4 hours ago oinas sa:

Har en som avfångar rådjur på löpande band. Har aldrig ens funderat på att skaffa väst till henne förrän idag då jag såg att gårkvällens envetna bock skrapat henne hudren på sina ställen längst buksidan då han försökt stånga henne . Är nog klokt det där med väst. Men vilken ska man ha då?

Har varit många trådar här om detta. Och min slutsats om dem är nog att Tuskprof och Mikut är de västar som fått flest posetiva omdömen. Men jag skulle nog vilja säga att den väst som hunden gillar/trivs med och den som Husse/Matte verkligen sätter på hunden är den bästa:yes:.För en väst som ligger hemma eller i bilen gör ingen nytta. Så mitt tips är att läsa igenom sådana trådar samt att om du åker på någon jaktmässa gå runt och känn på de olika västarna och försök skapa dig en känsla av de olika tillverkarnas västar. Ett hett tips är att skit i att titta på prislappen, utan gå på känslan och vad hunden trivs i.

Och till TS fråga, så är hundar som avfångar skadat vilt guld värda. Jag har svårt att se att det skulle vara något fel med etiken där!!! Och som Herbert skrev " Det är svårt att spåra ihjäl ett skadat vilt".

Publicerat

Ohyggligt jävla svårt att spåra ihjäl. *mutter mutter* 

Hälsar

//en för tillfället missnöjd eftersöksjägare. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago faxe sa:

Har varit många trådar här om detta. Och min slutsats om dem är nog att Tuskprof och Mikut är de västar som fått flest posetiva omdömen. Men jag skulle nog vilja säga att den väst som hunden gillar/trivs med och den som Husse/Matte verkligen sätter på hunden är den bästa:yes:.För en väst som ligger hemma eller i bilen gör ingen nytta. Så mitt tips är att läsa igenom sådana trådar samt att om du åker på någon jaktmässa gå runt och känn på de olika västarna och försök skapa dig en känsla av de olika tillverkarnas västar. Ett hett tips är att skit i att titta på prislappen, utan gå på känslan och vad hunden trivs i.

Och till TS fråga, så är hundar som avfångar skadat vilt guld värda. Jag har svårt att se att det skulle vara något fel med etiken där!!! Och som Herbert skrev " Det är svårt att spåra ihjäl ett skadat vilt".

Håller helt med, och jag är en stark förespråkare för avfångande hundar. Och nu verkar alla här vara kloka och tycka samma sak, men många håller inte med speciellt inte när det gäller gris etc.

Folk tycker ju att grisar endast skall ställas och att genomföra eftersök med hundar som tar dem är helt fel. Något som jag inte fattar överhuvudtaget. Har gjort många eftersök som aldrig skulle lyckats om inte laikan tagit dem.. 

• 1 year later...
Publicerat

Helt enig med Herbert. Problemet är dock att det nästan aldrig går att släppa hunden p.g.a. trafiken, och västar som skyddar mot bilar finns inte.

Publicerat

Jo gäller det trafiksök så har man ju det trista utgångsläget att man är i närheten av väg varje gång. Men även där brukar det gå spåra sig bort, dvs trycka viltet från vägen och sen släppa.. 

Personligen skułe jag aldrig vilja påbörja ett råsök utan tillgång på släpphund. Men jag är nog färgad av erfarenheten. Andra kanske tänker annorlunda?

Publicerat
12 hours ago oinas sa:

Jo gäller det trafiksök så har man ju det trista utgångsläget att man är i närheten av väg varje gång. Men även där brukar det gå spåra sig bort, dvs trycka viltet från vägen och sen släppa.. 

Personligen skułe jag aldrig vilja påbörja ett råsök utan tillgång på släpphund. Men jag är nog färgad av erfarenheten. Andra kanske tänker annorlunda?

Håller med dig om att man bör ha tillgång till släpphund. Däremot så håller sig de skadade djuren oftast runt våra vägar och trädgårdar. Att trycka bort från alla vägar går inte. Jag har dessutom varit med om att vid spårning ha korsat samma väg mer än 10 ggr. Förr, när man fick använda förhållsskyttar, var uppklarandeandelen avsevärt större.