Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klåpsmide på slagstift !Varför gör man så?

Featured Replies

Publicerat

Jag hjälpte en kompis att mecka lite Miroku 70 efter den nyligen vart inne för " genomgång/service" och straxt efter börjat klicka 

på underpipan :huh: , och just detta är en av anledningarna till att jag ogärna släpper ifrån mig mina bössor till nån som kallar sig vapensmed.

Jag sa till min kompis att han skulle begära pengarna tillbaka, för om smeden kallar det genomgång iom att min kompis gick genom dörren in

med den så är det de närmaste den kommit " genomgång "  Han hade inte fått loss kolvkam höjaren så således hade han inte tittat inuti mekanismen. Det var snustorr och skitig, och nån gång har nån klåpsmed gjort en Mc ajjver och gjort ett över slagstift av ett underslagstift. 

För den platta delen var pålagd m svets och nedsvarvad, och jag kan för mitt liv inte begripa vaför man gör det besväret ! 

Miroku /Browning stift kit är ju långt ifrån dyra och ovanliga grejer, förra ägare var dessutom finsmakare som låtit måttilverka kolven åt sig.

/P

Publicerat

Man blir förundrad över vilka rövare vissa gör och tar betalt av de som inte är kompetenta att genomskåda. 

Jag hjälpte en kompis för ett par år sedan med hans cg3000. Han hade det inte helt okända problemet med att magasinet inte hakade upp ordentligt och ramlade ur i rekylen. Stocken var  såklart gammal och träet ihopdraget vid korsskruven. Han hade lämnat den till sk smed/tekniker som lagt i en liten vanlig rund bricka som lyfte lådan en mm. En sida på brickan var filad rak så att det fick plats. Allt fungerade när han hämtade bössan men inte så mycket längre, jag skruvade isär och hittade denna finurliga lösning. Han lämnade då in till bäddning och nu är bössan bra.

Att ta betalt ca hälften av en bäddning för att lägga in en bricka, som provisorium, utan att rekommendera bäddningsjobbet är.... Ja bedöm själv. 

Nu är inte jag egentligen inte särskilt kompetent när det kommer till vapenteknik men det allra mest elementära tror jag mig ha ett hum om. 

EDIT detta blev lite felplacerat, i en hagelvapentråd :blush:

Publicerat

Du är inne på något viktigt Svend, dialogen. Självklart finns det fler inkompetenta kunder än tekniker. Men det vore önskvärt att den som åtar sig ett jobb gör vad som är möjligt för att försöka förklara för den inkompetenta kunden. Mycket handlar om förväntningar. 

Det är förödande med trådar på sociala medier som hänger ut enstaka företagare på grund av missnöje som kanske egentligen handlar om den inkompetenta kundens orealistiska förväntningar. Små aktörer som driver företag av intresse och engagemang kommer i ett fruktansvärt underläge. 

Publicerat

Den bästa egenskapen man kan ha som hantverkare är att kunna säga nej till jobb som man själv inte anser sig klara av.

Tyvärr är det ju så att många drivs av penningjävulen och på så sätt utför undermåliga jobb eller beställer jobb av inkompetenta personer.

Publicerat
  • Författare

stift till Browning/Miroku  är ju inte nåt ovanligt, men hursom hade han inte gjort ett skit åt bössan och betalt tog han .

/P

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Dansken sa:

Man ska alltid lämna ifrån sig ett bra och säkert arbete. Klarar man inte det ska man låta bli...
Ibland får man dock ta till nödlösningar för att "rädda resten av säsongen"
Likaväl som det finns inkompetenta smeder finns det också inkompetenta kunder
(om jag ska försvara yrkes skrået lite)

Ofta är det även en ekonomisk fråga involverat i vapenreparationer...
Och en del vapenägares plånböcker är sydda av mullvads skinn: Dom ser nästan aldrig dagsljus ;) 

Det är bra om det är uppgjort INNAN vad kunden förväntar sig av arbetet och vad smeden kan tänkas vilja ha som ersättning för vad han ska göra med öket...

Min kompis hade lämnat in den för service och genomgång och var beredd att betala för sig, nu fick han betala men fick ingen service  möjligen blåste han lite tryckluft på den.

/P

Publicerat
4 hours ago json sa:

Den bästa egenskapen man kan ha som hantverkare är att kunna säga nej till jobb som man själv inte anser sig klara av.

Det finns alltid jobb man inte ska ta... Sedan finns det jobb man måste förstå för att kunna inse vad det kostar.....

4 hours ago json sa:

Tyvärr är det ju så att många drivs av penningjävulen och på så sätt utför undermåliga jobb eller beställer jobb av inkompetenta personer.

Eller förväntar sig att det ska kosta max 250 spänn...... Om pris är viktigare än kvalitet så förtjänar man allt skit man får.

T

Publicerat
  • Författare

Nu ska  det läggas till att det lagade stiftet inte hade utförts vad jag vet av det som skulle serva  bössan.

Hans försvar var att han fick inte bort kolvkamshöjningen och således inte av med stocken, nu utförde jag det lite halvbeskänkt

efter en bättre middag i mitt laddrum och tog även ut stiften och rengjorde samt smorde  den snustorra mekanismen.

Mao så tycker man ju att en fullt nykter person som vill kalla sig vapensmed skulle klara av detta plättlätt.

/ P

Publicerat
  • Författare
21 hours ago Dansken sa:

Man ska alltid lämna ifrån sig ett bra och säkert arbete. Klarar man inte det ska man låta bli...
Ibland får man dock ta till nödlösningar för att "rädda resten av säsongen"
Likaväl som det finns inkompetenta smeder finns det också inkompetenta kunder
(om jag ska försvara yrkes skrået lite)

Ofta är det även en ekonomisk fråga involverat i vapenreparationer...
Och en del vapenägares plånböcker är sydda av mullvads skinn: Dom ser nästan aldrig dagsljus ;) 

Det är bra om det är uppgjort INNAN vad kunden förväntar sig av arbetet och vad smeden kan tänkas vilja ha som ersättning för vad han ska göra med öket...

Dina 2 första rader säger i princip det mesta som behövs,

ps: sen var  liknelsen m plånboken i mullvadsskinn mkt rolig.

Men min kompis är i så fall sydd av Förhud, för den åker fram och tillbaka

hela tiden...... :P

/ P

Publicerat
4 hours ago culot sa:

Mao så tycker man ju att en fullt nykter person som vill kalla sig vapensmed skulle klara av detta plättlätt.

/ P

Det kräver en smula handlag - men det är fan ingen raketvetenskap.........

/T