Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjaktsverktyg avdragsgillt?

Featured Replies

Publicerat

Om jag som skyddsjägare måste köpa en hagelbössa till är den då avdragsgill när jag skall deklarera nästa år?

Publicerat

Det borde den vara om du fakturerar kunden för jobbet.

Publicerat

Bara om du driver firma i något slag och inte använder vapnet privat. C

Publicerat

Är det firman som har licensen då skytte klubbar har licens. Väktare firmor har väl licens å sedan delegerar den till utbildade anställda eller hur funkar det ?

Publicerat

Just väktares tillstånd för skydd är personligt och vapnet med, förslag om ändringarna är på G ang det.

Bedrivs skyddsjakten som näring med uppdrag för annan kan man ev göra avdrag. C 

Publicerat
23 minutes ago Christian N sa:

Just väktares tillstånd för skydd är personligt och vapnet med, förslag om ändringarna är på G ang det.

Bedrivs skyddsjakten som näring med uppdrag för annan kan man ev göra avdrag. C 

Skyddsvakterna på Arlanda har inte egna vapen utan vapnen är knutna till objektet. Så skyddsvakterna löser av varandra och tar då över vapnen är jag rätt säker på.. På samma sätt som våra Mp5-or är knutna till Arlanda och får inte lämna.

Publicerat

Jag har lagt till jakt/viltvårt som bisyssla i företaget (AB). Då jag drar in ca 10-20 t om året på detta så är det inga problem att köpa in en del på firman. Det finns ju heller inget krav på att denna del skall gå med vinst. Men vapen blir nog svårt. Fast jag har en 686 s som känns som en massa armeringsjärn:D.

Jag har mycket svårt att tro att kläder och andra saker typ pannlampa, eftersökslampa, gps inte skall vara avdragsgilla men ett vapen blir nog svårt. Men du kan ju inte få mer än ett nej från myndigheten så prova, men räkna inte med att det skall funka. Om inte annat så kan du ju försöka dra av typ halva kostnaden, med en motivation.

Publicerat

När jag pratade med dom så var enda möjligheten med vapen att man hade ett AB som sysslade med vapenrelaterad verksamhet och att vapnet inte användes privat. Dock så måste vapnet i så fall stå på företaget så det gick inte att skriva ett vapen på sig själv. Jag tog dock aldrig reda på vad som behövdes för att kunna skriva ett vapen på ett företag.

Publicerat

Just det där med att skriva ett vapen på företaget bör väl polisen vara kinkiga över. Annars hade ju alla skogsägare gjort det och haft fler vapen I skåpet än dagens 6. För företagets innehav bör ju inte belasta ägarens....

Publicerat

Firman kan däremot betala dig för att du tillhandahåller viss egen utrustning. Finnsnågon skattefri gräns men jag minns inte hur den beräknas. 

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Får luska lite i det här. Annars får vi väl mala de jäkla gässen, grilla skiten och starta hamburgeförsäljning vid helikopterplattan för att komma på plussidan<_< Hambuburgare på vitkindade kanske kan bli en höjdare!

Publicerat

Diskuterade detta med skattemyndigheten för en kunds räkning för ett par år sedan. I detta fallet gällde det vildsvin och skador inom jordbruk.

Vederbörande ville köpa en halvautomat med tillhörande optik för rätt stora pengar då det gällde både bra vakoptik och nattsikte. Damen på skatteverket var väldigt förstående och konstaterade att 75% kunde man få dra då vapnet ändå skulle kunna användas privat.

Publicerat

Det saknas rättsfall för att kunna ge dig ett 100%igt svar. Mitt råd hade varit att köpa vapnet privat och ge någon ersättning från bolaget till dig för brukande av vapnet. Ungefär som när man kör bil inom sin enskilda firma/AB eller hyr ett kontor i sin privata bostad. 

• 1 month later...
Publicerat

Finns som sagt en hel del oklarheter på detta område.

Skulle jag ge ett generellt råd så blir det att skriva ett öppet yrkande om avdragen i deklarationen, för att undvika skattetillägg om SKV inte skulle acceptera avdragen.

MVH
Alias