Hoppa till innehåll

Byta m96 till något annat system


qaxe

Recommended Posts

Halloj.

Jag har fått ett vapen av en äldre herre som slutat jaga. Det är en CG m96 6.5x55 från 1913 med en helstock som han har gjort själv. Kolven är jätte fin och jag ska bara färdigställa den. Nu så har jag läst att m 96 inte är gjord för trycket som man får av modern ammunition och jag vill ha den i klass 1. Så jag undrar om det finns något annat system som passar någorlunda i den här kolven? självklart så förstår jag att det kommer att krävas en del modifieringar och jag vill gärna använda den här kolven både av sentimentala skäl och för att den är snygg.

Christian.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga kanske men i mitt tycke så borde du (om plats i skåpet finnes) spara kolv och bössa för sentimentala skäl och hellre lägga pengar på en begagnad bössa med rätt låda och fräscha upp den.

En kolv behöver inte vara dyr , sliten kolv går att göra fin osv.

Du blir bara begränsad med den bössan som utgångspunkt och kanske får betala mer för något som aldrig blir värt pengarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En small ring Mauser är en small ring Mauser...... Dvs 91,93,93-95, 95 och 98A är konceptuellt samma.

Så en 98A passar mer eller mindre rakt av - pipmutter, rekylklack och bultar är "lika".

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En small ring m/98 har inte samma avstånd mellan lådskruvarna som en m/96 så den passar definitivt INTE rakt av- utan det kräver isf en del handspåläggning att få den i- dessutom blir det inte bra.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp du Normas eller Lapuas fabriks ammo, både övnings å jaktammo. Sem kan du lugnt panga på med bössan precis som den m96:a den är.  

JAG ha läst att älg gris eller björn inte kan dö av en lungsmäll från en 6,5x55 men jag VET att det stämmer inte heller... Tro inte allt du läser...

Lycka till med pangen... :)

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en kamrat "norrifrån" vilken som var bästa björnkalibern enligt honom ?

Sex'å'halvan svarade han utan tvekan..

Men har ni inte 9,3 mm frågade jag ?

Nä- det är bara sörlänningar som har läst för mycket på "nätet" som måste ha så groft när dom kommer hit svarade han...

Lycka till med din bössa . Den kommer att bli skitbra att jaga med- och den kommer inte att explofantamejdera med vanlig vettig ammo.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dansken sa:

En small ring m/98 har inte samma avstånd mellan lådskruvarna som en m/96 så den passar definitivt INTE rakt av- utan det kräver isf en del handspåläggning att få den i- dessutom blir det inte bra.  

Svend, Svend, Svend...... Du måste lära dig att läsa ironi nångång...... Jag skrev lika inom fnuttar.

Det finns inget annat system som är "drop fit" - knappt ens en annan 96a eftersom de är individuella.

Men vill man ha ngt lite nyare så är en 98A det som kommer närmst.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago qaxe sa:

Är den säkrare än 96an? Svår att få tag i?

Tack för svaret.

Nja - den är i Sverige ganska ovanlig, och även den är gjord för en kaliber som på sin tid låg lågt i trycket. Därtill är den med 90% sannolikhet inte provad med moderna tryck heller. Men visst den har 98ans fläns, ramp och tryckavlastningshål.

10 hours ago HuggyBear sa:

Köp du Normas eller Lapuas fabriks ammo, både övnings å jaktammo. Sem kan du lugnt panga på med bössan precis som den m96:a den är.  

Om den har kronopipan kvar så skulle jag nog säga: nej, inte förrän du tolkat pipan. Har du en trång kronopipa är det direkt dumdristigt att chansa med en hård jaktkula som Nosler Part eller Lapua Mega.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Pongu sa:

(Partition och A-frame har en mellanvägg som gör att kulan inte kan komprimeras på samma sätt som en vanlig cup-and-core.)

Och de flesta bondade kulor har snarlika egenskaper.......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...