Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alternativ 3-12x50? (budget ~10)

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Står inför beslutet vilken belyst kikare som ska sitta på min CG2000 (.30-06 om det spelar någon roll), har kommit fram till att jag letar efter:

• 3-12 alternativt 2.5-10 
  • Ca 50 i lins-storlek
  • Belyst
  • Budget ca 10 (nypris)

Vad har jag för alternativ? (har jag några alternativ alls, eller behöver jag komma upp på 15k+ i pris?) Tycker mig ha botaniserat kring de senaste trådarna men inte hittat något svar. Har hört gott om Leica. Antar att Zeiss och Swarovski är out of range (hehe)

Tack för ett fint forum,

/ ZQT

Publicerat

Belyst kan vara trevligt, men bra glas är viktigare ^_^

Publicerat
18 minutes ago MarkusR sa:

Belyst kan vara trevligt, men bra glas är viktigare ^_^

Sant.. men är det mycket vak/natt jakt som står på menun så är det svårt att komma runt belyst riktmedel. Så både och givet nattuggleri B)

Publicerat

Sen finns ju Delta som länkas till ovan. Att beakta dock är vikten på dessa och även Minox. Ofta nått hg tyngre än de "traditionella" européerna. Om det är en faktor dvs...

/Må

Publicerat
28 minutes ago ZQT sa:

Spännande, tack för länkarna.

Vilken hade du valt?

Säg det, detta var bara de två första som dök upp i rätt prisklass. Delta som nämnt vet jag flera dom är väldigt nöjda med. Jag tycker minoxen verkar intressant, men den har något mindre objektiv dock. 

Publicerat

Hos en handlare här står en trijicon 2,5-10 x 56 för 5000spänn. Den är några år så tritiumet lyser inte lika starkt och det är inte toppoptik, men fortfarande ok glugg för 5000. 

Det går att hitta beggat om man inte har för bråttom. 

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago BigJim sa:

Sen finns ju Delta som länkas till ovan. Att beakta dock är vikten på dessa och även Minox. Ofta nått hg tyngre än de "traditionella" européerna. Om det är en faktor dvs...

/Må

Något ytterligare att beakta?

Leica, någon som är bekant med deras kikare?

Tack @MarkusR

Publicerat
19 minutes ago MarkusR sa:

Säg det, detta var bara de två första som dök upp i rätt prisklass. Delta som nämnt vet jag flera dom är väldigt nöjda med. Jag tycker minoxen verkar intressant, men den har något mindre objektiv dock. 

Minoxen med zx5i 2-10x50 belyst 4 kostar lika mycket, den har jag , mycket nöjd med den, sålde av min artemis 3-12x50 belyst 4 efter att ha köpt minoxen, den slog ut den på alla plan.

Synfäletet i minoxen var det som sålde mig mest på den.

Publicerat

Jag velade mellan Zeiss Conqvest DL 2-8x42 och Leica Eri 2.5-10x42 i ungefär samma prisklass.

Valde Zeissen då jag tyvärr inte hade tillfälle att kunna titta närmare på Lican.

(Finns att beställa från England för typ10 lax.)

Tycker optiken, riktmedlet och belysning är bra, går att justera från mycket svag till stark.

Helt ok när det gäller tunnelseende.

Så ta gärna en titt i Zeiss DL om du får tillfälle, jag tycket den är ett ganska vettigt sikte för priset.

Publicerat

Lägger min röst på en helia csx. Borde gå att hitta en inom din budget.

Publicerat
  • Författare
15 hours ago Järven sa:

Jag velade mellan Zeiss Conqvest DL 2-8x42 och Leica Eri 2.5-10x42 i ungefär samma prisklass.

Valde Zeissen då jag tyvärr inte hade tillfälle att kunna titta närmare på Lican.

Tycker optiken, riktmedlet och belysning är bra, går att justera från mycket svag till stark.

Så ta gärna en titt i Zeiss DL om du får tillfälle, jag tycket den är ett ganska vettigt sikte för priset.

Har kollat en del på Zeiss DL och enligt länk ovan känns prisvärd, har klämt på en likadan fast 2.5-10x50 med riktmedel 60 som kändes mycket bra...

Publicerat
  • Författare
På 2017-05-08 at 20:33 Järven sa:

Så ta gärna en titt i Zeiss DL om du får tillfälle, jag tycket den är ett ganska vettigt sikte för priset

Förstår att alla har undrat hur det blev... Det blev 3-12x50 Conquest DL för mig och sambon klippte Leica ERi 2.5-10x42 (lustigt med tanke på att du nämnde båda ovan)

Publicerat
50 minutes ago ZQT sa:

Förstår att alla har undrat hur det blev... Det blev 3-12x50 Conquest DL för mig och sambon klippte Leica ERi 2.5-10x42 (lustigt med tanke på att du nämnde båda ovan)

Är nog förmodligen bra kikare båda två för prisklassen.

Jag valde Zeissen pga den något mindre lägstaförstoringen och att jag hade tillfälle att klämma på en innan köp, vilket jag inte hade med Leican och att Karl Kaps 2-8x42 är hopplösa att hitta.

Publicerat

Har både Minox och Deltan  så jag säger välj en av det så kan det inte gå fel

Publicerat
På 5/13/2017 at 16:03 ZQT sa:

Jag hade tidigare Leica ERI som din Sambo handlade , efter en mindre lyckad bergklättring så gled jag på rygg ner för berget och på ryggen gevär <_< Det höll inte Leican för och efter det så var den svår att få tag i så jag provade ett Delta istället.

Deltat är ett bra sikte men glasen i Leican var bättre, jag har lite problem med rödpunkt sikten eftersom punkten blöder i ex Aimpoint.

Det skedde inte i Leican men tyvärr i Deltan.

Jag vet inte vad som gör detta men antar att de belyser korset på olika sätt.

Mitt val var och är Leican.. när man jämför de båda.

Publicerat

Har du kollat på Ultimax? Nu har jag inte tittat genom 3-12×56 Men har ett 1-6×24 och är grymt nöjd med det siktet. Faktiskt otroligt mycket för pengarna jämfört med det andra jag tittat i. Köpt av George på Astrosweden och maken till service oavsett vad det gäller får man leta efter. Den klarar också din budget. Kolla siktet och testet på: http://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.235.5369/ultimax-ultimax-3-12x56-belyst-gen-2

14949178076651333330583.jpg