Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Elmia: vilket budgetsikte att titta på?

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Söker ett lågförstorande sikte till kombin, helst 1 som lägsta. Har nu en Leupold 1.5-5 av äldre modell, MEN det är värdelöst att hamna rätt i vid lite förstoring uppvriden. Så vad jag söker är ett sikte som är lätt att hitta rätt i, utan att vrida huvudet likt en uggla, för att hamna rätt. Nuvarande Leupolden är go på många sätt, men det är riktigt värdelöst på andra sätt, tyvärr. Ingen panik med att skaffa nytt, men kul att ha nåt att titta efter på mässan! Budgeten är inte satt, men Zeiss och Swarre mfl liknande är långt över tänkt budget! Håller på och bygger på en stuga oxå.. 

p.

Publicerat

Hoppas du tar det på rätt sätt, men är det inte en bättre idé att fixa så att kolven passar, så du kommer rätt vid anläggning? Leupold brukar ju vara ganska så förlåtande med anlägg tycker jag.

Publicerat
  • Författare

Upptag

Jag har anpassat kolven så den är som en hagla att slänga upp, PÅ LÄGSTA FÖRSTORING, men problemen kommer när jag skruvar upp förstoringen. Då känns Leupolden inte särskilt förlåtande... Där är mitt problem, och anledningen till min fråga.

p.

Publicerat
11 hours ago vandraren sa:

Jag har anpassat kolven så den är som en hagla att slänga upp, PÅ LÄGSTA FÖRSTORING, men problemen kommer när jag skruvar upp förstoringen. Då känns Leupolden inte särskilt förlåtande... Där är mitt problem, och anledningen till min fråga.

Då känns det som att du kanske har siktet för långt bak eller fram. Eye boxen blir ju mindre ju högre förstoring du har - därför är det ofta en bra idé att montera siktet och testkika genom det på högsta förstoring. Om det funkar på högsta kommer det även fungera på lägsta förstoring.

Publicerat
  • Författare

Ok

Då får jag testa att ställa in på högsta! Tack för tipset!

Men frågan om nåt kul sikte att titta på lite extra kvarstår! 

p.

Publicerat

Delta optics har ju fått bra kritik av många användare. Kanske något att kolla på? Jag har bara testat deras handkikare och de levererar oförskämt bra i förhållande till pris. 

Publicerat

Ultimax 1-6 ska du titta på och i

Publicerat
  • Författare

Markus

Har du den själv?

p.

Publicerat

Jag har ett Ultimax och är så nöjd! Synfält på 40 m på 100 och upp till 6 ggr är bra. Bra optiskt och rimlig i pris. Titta på och genom den!

Publicerat
  • Författare

Ok

Will do! Vilka riktmedel finns de med? Gillar Heavy Duplex utan förstärkt övre lodrät stolpe..., typ. Det skall funka både vid snabbt skytte och för att kunna "finsikta" lite mer.

p.

Publicerat

Kallas vanligen tyska 4:an :thumbsup:

Publicerat

Lite halvt off-topic men finns det några andra än Trijicon som har en belyst triangel i sina sikten? Jag anser att tyska ettan är det bästa riktmedlet av alla, men de flesta moderna belysta har ju andra, "sämre", riktmedel. Det närmsta jag sett är trijicons, men som då saknar de två horisontella stolparna.

Publicerat

Kolla på Kahles Post-dot riktmedel kanske B)

tmp_15986-post-8252-0-66126300-1347442592289435018.jpg

Publicerat
På 2017-05-09 at 22:18 vandraren sa:

Markus

Har du den själv?

p.

Nej det har jag inte, men jag har skjutit med ett och de är riktigt trevliga. Tittar du i ett så förstår du:) De är gjorda i japan och är nu i en "gen 2" variant så de har funnits ett tag och är beprövade.

Dra ett mail till astrosweden och be dom ta med ett till elmia som du kan titta i. 

Kolla bara så de inte har klistrat ett ultimax stickers över ett delta sikte:D

Publicerat
1 hour ago klompdomp sa:

Lite halvt off-topic men finns det några andra än Trijicon som har en belyst triangel i sina sikten? Jag anser att tyska ettan är det bästa riktmedlet av alla, men de flesta moderna belysta har ju andra, "sämre", riktmedel. Det närmsta jag sett är trijicons, men som då saknar de två horisontella stolparna.

Schmidt & Benders L1 är vad du söker! 

140206101416179-3.jpeg.c01510ec9c8de42d4f90186a7943697e.jpeg

Publicerat

Jag visste väl att man kan lita på S&B! -_- Tack så mycket Joacim!

Publicerat

Men även om det inte är din budget så om Zeiss och Svarowski är över budget så sprack S&B som en rutten kådis!!! 

Publicerat
1 hour ago josc72 sa:

Men även om det inte är din budget så om Zeiss och Svarowski är över budget så sprack S&B som en rutten kådis!!! 

Vänta nu här lite, tror du blandar ihop TS med klompedomp som gled in på ett bananskal i tråden. S&B är nog inget för TS att kolla på om Swarre och Zeiss är för dyra, precis som du säger.