Publicerat Maj 8, 20179 yr Detta är en populär post. CTR'en var gängad 5/8" UNEF från fabrik. Jag vill emellertid hellre ha en vanlig metrisk gänga. 5/8" är ungefär 16 mm utvändigt (eller 15,875 mm enligt räknedosan). UNEF'en har en gängstigning på 24 gängor pr tum och en metrisk gänga med 1 mm stigning vill således ha en stigning på 25,4 gängor pr tum. Det vill alltså skilja 1,4 mm i gängornas stigningen på en hel tum, eller 0.055 mm pr varv eller på 10 mm skiljer det helt exact 0.5511811024 mm. Det är så lite att man kan "gömma" det på en normal dämpargängas längd som brukar vara 15 mm (minus vändspår). Tikkans 5/8" gänga var aningen konisk och såg ut att vara skuren med snitt. Det var inget vändspår längst in vilket betyder att man får svarva ut lite i dämparens gänga för att den ska kunna gå in och bottna. Amerikansk standard? Efter att ha svarvat ned gängan till 15,1 mm ytterdiameter och gjort vändspår skar jag en M15X1 gänga. Jag la stålet mitt i gängans botten på mitten av den gängade delan: då blir halva felet åt varje håll. Det vill säga att den gamla gängan kommer att "försvinna" helt på den korta biten. Jag har lagt gängan 2 hundradelar över 15 mm utvändigt : Då får jag en fin tight "glappfri" gänga där ljuddämparen "smyger på" så fint. Notera dubben som är "aja-baja" enligt grannkanalen Bilderna förklarar nog bättre än vad jag gör:
Publicerat Maj 9, 20179 yr Smart! Såg lite ut som en Acme-gänga där ett tag innan du snyggade till den
Publicerat Maj 9, 20179 yr Du är duktig du Svend Man blir ju ganska skeptisk till fabriksgängor när man ser vilka toleranser ni som kan själv jobbar med.
Publicerat Maj 9, 20179 yr Du pratar om felet i gängan, men det är felet på ditt "ämne"? När du är klar så finns det inget fel för det har du svarvat bort? För du har väl gjort en ny gänga som är M15x1, inte en ny gänga som är M15-24 ???
Publicerat Maj 9, 20179 yr Författare 49 minutes ago redtop sa: För du har väl gjort en ny gänga som är M15x1, inte en ny gänga som är M15-24 ??? Exactemundo.