Publicerat Maj 14, 20179 yr Detta är en populär post. I en tråd nyligen diskuterades "fuskjobb" och "snabbjobb" Ibland får man ta till lite okonventionella metoder när något går sönder mitt i säsongen för att vapenägaren kunna jaga vidare med bössan som har skadats på ett säkert sätt- och få löst problemet permanent senare: Både när jägaren inte behöver sitt verktyg och när reparatören har bättre tid. Det kan vara Leupolds QR där man får shimsa under båda ringar när dom har "kammat över" på spaken Det kan vara olika sprickor och bitar som har gått av - nu funkar det så länge, kom igen när säsongen är slut. Den här Sakon började med "vandrande träffbilder" så vid isärtagning och kontroll upptäcktes att kolven var sprucken. Rengöring, superlim och en träskruv rakt igenom- och vi vara på bana igen. Kom igen efter säsongen, då ska jag göra en snygg stockbult och sätta dit sa jag. Där är vi nu. En rekylbult är en gammaldags "inpassning" på grövre bössor där rekylklacken rider på en stålbult i träet. Det var innan grannkanalen upptäckte att man kunde Dremla några jättegropar och plasta ned hela skiten med mängder av bäddmassa. Då kan vilken stolle som helst "passa in" en bössa: Det är bara att göra en avgjutning av mekanismen Rekylbulten är lite custom och ser lite Afrika ut... Det här är endast en skruv för att hjälpa till att hålla ihop kolven efter limningen, men nog kommer det att "se lite custom ut" ändå. Det är alltså ingen bult för rekyluptagning- utan endast en reparation, så det är inte så noga vart man borrar hålet... Nu återstår slipning, inpassning och blånering, men bilderna ger lite hum om "hur och varför"
Publicerat Maj 14, 20179 yr Jag tycker det är old-school snyggt med "stockförbandsskruv", har själv gjort det i förebyggande och estetiskt syfte på gammel Hva:n Gammla Sako brukar rätt ofta ha sådana från fabrik av vad jag sett.
Publicerat Juli 3, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Det tog sin lilla tid.............. Men nu är det klart: All Rom blev inte drucket på en dag...
Publicerat Mars 25, 20188 yr Det där blev jättesnyggt! Håller med om att det ger bössan det där lilla extra! Jo, det brukar sitta en på äldre SAKO.
Publicerat Mars 25, 20188 yr 8 minutes ago Sako_Finnbear sa: Jo, det brukar sitta en på äldre SAKO. Japp, skitsnyggt! Tom på Sako AV från sent 80-tal:
Publicerat Mars 25, 20188 yr 3 hours ago Dahla sa: Vart tusan köper man sånna däringa rekylbultar? Hittar verkligen inga svar själv på nätet... antingen är jag helt kass på att söka efter stockbult eller så heter det nånting annat...