Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min jakspringer!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Tänkte publicera min kommande jaktkamrat!

Hon är i dagsläget 6 månader och träningen visar bra resultat!

Modd502-1.jpg

beta.jpg

Modd505.jpg

Slit med hälsan!  ;D

EDIT: Ny som man är här så märkte jag nu att den är felplacerad.

• 3 weeks later...
Publicerat

Härliga hundar, har tre st! Jag har dock gått över till Wachtel och faller det bra ut så blir det såna framöver. Kan allt en Springer kan men har en yttrerligre dimension då de skallar. För min gammle hane har det dock fällts allt från älg till kanin.

Publicerat

Springer o Wachtel är två totalt olika hundar. Springern SKALL jaga under bössan.Wachteln är en kortdrivare och det är ett fåtal Wachtlar jag sett som kan konkurrera med springern som apportörer.

Publicerat
Springer o Wachtel är två totalt olika hundar. Springern SKALL jaga under bössan.Wachteln är en kortdrivare och det är ett fåtal Wachtlar jag sett som kan konkurrera med springern som apportörer.

Öhhh, jag uttryckte mig kanske klantigt. Jag har tre working spaniels av ädlaste härstamning och har varit med i styrelsen för JSK (jakt springer klubben). Som du förstår nu kanske så vet jag mycket väl vad en springer skall göra och inte göra. Sten Cristofersson, som du kanske hört talas om, har gått på spanieljaktprov med Wachtlar i forntiden och det gick ganska bra vad jag vet. Att jag nu valt att byta ras beror på att mitt sätt att jaga ligger nånstans mitt emellan de två raserna men förmågan att skalla gör att Wachteln nog är min hundras i framtiden. Vad har du för erfarenheter??

Publicerat
Öhhh, jag uttryckte mig kanske klantigt. Jag har tre working spaniels av ädlaste härstamning och har varit med i styrelsen för JSK (jakt springer klubben). Som du förstår nu kanske så vet jag mycket väl vad en springer skall göra och inte göra. Sten Cristofersson, som du kanske hört talas om, har gått på spanieljaktprov med Wachtlar i forntiden och det gick ganska bra vad jag vet. Att jag nu valt att byta ras beror på att mitt sätt att jaga liger nånstans mitt emellan de två raserna men förmågan att skalla gör att Wachteln nog är min hundras i framtiden. Vad har du för erfarenheter??
Väntar valpköpare nu svarar utförligare senare
Publicerat
Öhhh, jag uttryckte mig kanske klantigt. Jag har tre working spaniels av ädlaste härstamning och har varit med i styrelsen för JSK (jakt springer klubben). Som du förstår nu kanske så vet jag mycket väl vad en springer skall göra och inte göra. Sten Cristofersson, som du kanske hört talas om, har gått på spanieljaktprov med Wachtlar i forntiden och det gick ganska bra vad jag vet. Att jag nu valt att byta ras beror på att mitt sätt att jaga ligger nånstans mitt emellan de två raserna men förmågan att skalla gör att Wachteln nog är min hundras i framtiden. Vad har du för erfarenheter??
Ja det är bra att du inte ska ha skallande spaniels. Har tyvärr träffat för många Wachtlar som inte är intresserade av att apportera och en del som är mkt hårda i mun.Jag skulle inte valt Wachtel om jakten skulle omfatta mkt apportering.Att Sten skulle lyckas är väl ingen direkt överraskning för mig. Wachteln är för mig en kortdrivare och eftersökshund med kapacitet att dra ner skadade djur. Har man mkt småviltjakt borde en spaniel vara överlägsen. Jag tror att jag skaffat en av varje. Har aldrig ägt en hund av dessa raser men jagat mkt med dem.Är själv Labbefrälst o Borderterrierförälskad.
Publicerat
Ja det är bra att du inte ska ha skallande spaniels. Har tyvärr träffat för många Wachtlar som inte är intresserade av att apportera och en del som är mkt hårda i mun.Jag skulle inte valt Wachtel om jakten skulle omfatta mkt apportering.Att Sten skulle lyckas är väl ingen direkt överraskning för mig. Wachteln är för mig en kortdrivare och eftersökshund med kapacitet att dra ner skadade djur. Har man mkt småviltjakt borde en spaniel vara överlägsen. Jag tror att jag skaffat en av varje. Har aldrig ägt en hund av dessa raser men jagat mkt med dem.Är själv Labbefrälst o Borderterrierförälskad.

Tja, jag har jagat för skallande spaniels i roslagen och det är bland de bästa rådjursdrivare jag jagat för MEN jag tycker att man skall följa rasstandard. Jag jagar mycket småvilt, främst hare men även fassan och mitt senaste "projekt" (Wachtel - Spanielblandning och det var ett misstag innan du nu bannar mig ;)) fungerar riktigt bra. Dock kommer jag nog att ta mig ända fram till Wachtelrasen så småningom. Jag har även en jaktlabbe men måsta säga att den bästa apportören jag har är en spanieltik som har enorm motor. Hippen har förövrigt upptäckt samma sak bland sina hundar :o. Vi jagar förövrigt inte långt ifrån varandra ibland vad jag förstått.

Publicerat
Tja, jag har jagat för skallande spaniels i roslagen och det är bland de bästa rådjursdrivare jag jagat för MEN jag tycker att man skall följa rasstandard. Jag jagar mycket småvilt, främst hare men även fassan och mitt senaste "projekt" (Wachtel - Spanielblandning och det var ett misstag innan du nu bannar mig ;)) fungerar riktigt bra. Dock kommer jag nog att ta mig ända fram till Wachtelrasen så småningom. Jag har även en jaktlabbe men måsta säga att den bästa apportören jag har är en spanieltik som har enorm motor. Hippen har förövrigt upptäckt samma sak bland sina hundar :o. Vi jagar förövrigt inte långt ifrån varandra ibland vad jag förstått.
Ja det är möjligt att vi rent av jagat tillsammans.Borde kanske veta vem du är efter så många år i SSRK som jag varit.En bra spaniel är en härlig hund helt klart.Dom kan ibland komma till korta i mkt täta vassar då labben med sin större tyngd kan pressa sig igenom.Vet inte om du känner Britt Nilsson? Har jagat ganska mkt förr med hennes hundar.
Publicerat
Ja det är möjligt att vi rent av jagat tillsammans.Borde kanske veta vem du är efter så många år i SSRK som jag varit.En bra spaniel är en härlig hund helt klart.Dom kan ibland komma till korta i mkt täta vassar då labben med sin större tyngd kan pressa sig igenom.Vet inte om du känner Britt Nilsson? Har jagat ganska mkt förr med hennes hundar.

Åkerbönan, min gammle hane är efter hennes SM vinnare, Cockie. SSRK har jag varit med i för många år sen men gick snabbt ur när jag upptäckte att det till 99% handlade om utställning. Det lär vara något bättre idag så man skall kanske återvända dit nångång eftersom JSK mest handlar om att sälja valpar och att känna rätt person. Vi ha nog inte träffats men jag har jagat nära ditt hus (kompisens mark) många gånger. Har du mark i de trakterna kan vi kanske göra nåt gemensamt nångång. Kan kanske vara läge att lägga samman markerna och få licens på kronhjort. Vi hade en hind o kalv sist vi var där.

Publicerat

Jo visst, har inte sett ngn retriver som smiskar min spaniels motor faktiskt.. ibland rädd för att han jobbar mer än vad han egentligen orkar faktiskt men han är även den sundaste jycke vi har, sällan trasig eller skadad! Med lite bättre lydnad och lite mer uppmärksamhet på sin förare så hade han varit en smått fantastisk apportör faktiskt.. Dock, labbarna är lättare att jobba med, jaktlabbarna har en inbyggd uppmärksamhet på sin förare som gör allt så mycket lättare. Ok, visst, spanielerna har detta med, men min jycke har för taskig lydnad och används lite väl mycket som kortdrivare så han jagar väldigt självständigt  ;D Sen tycker jag labbarna är bättre viltfinnare.. deras jobb i vassarna resulterar oftare i funna skadade änder än spanilens även om jag undrar om inte spanieln många gånger petar upp änderna som labbarna sen tar.. jag vet inte. Skiter i vilket, båda raserna är helt otroligt bra.. 

Innan denna säsong så höll jag de skalldrivande spanielerna som bättre kortdrivare än wachtlarna men tvingats revidera den uppfattningen faktiskt, sett så mycket av ett flertal otroligt bra wachtelhundar denna säsong så jag är helt torsk på rasen!

Apporteringen.. beror på individen precis som med grisjakten. Min wachtel är en god apportör och jag skulle nog klara mej med honom som enda apportör om man bara ser till min egen jakt. Dock apporterar vi rätt mycket på div gods och gårdar och där räcker han inte till, blir för mycket. Kommer att köra nästa säsong med en nyutbildad jaktlabbe samt spanieln och känner mej helt klart välrustad!

Mvh!