Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävskabb

Featured Replies

Publicerat

Tror Wachteln har fått rävskabb. Hittade två område där han har tappat hår och har en massa små sårskorpor. Han var ju halvt nere i ett rävgryt för någon vecka sedan.

Hur undviker ni som har grythundar att de får skabb , bör ju vara ett problem då de ofta måste komma i kontakt med skabbrävar.

Publicerat

Låter som ett väldigt snabbt förlopp om det var för någon vecka sen, nu har inte jag grythund men skulle gissa att det blir några besök hos veterinären.

Publicerat

min hund fick grävlings loppor,man ska tvätta med grön såpa,men har den fått räv skabb får man ta ett medel som heter clindabuc (tabletter)som en vänlig vetrinär skriver ut..räv skabb är nått man får räkna med för grythundar och inte alltid dom får det,men när dom fått/eller innan  finns stronghold och advocate som dropp i nacken(håller 4veckor),som tar bort de mesta typ som rävskabb loppor fästingar noskvalster lungmask så bra utrensing alltså,en kur på 12 veckor fick jag men använde bara 4 veckor..de sist nämnda finns på apoteket kostar mellan 150kr för mindre hundar å upp till 300kr för större

Publicerat
Låter som ett väldigt snabbt förlopp om det var för någon vecka sen, nu har inte jag grythund men skulle gissa att det blir några besök hos veterinären.

Hej,

Inkubationstiden för rävskabb är mellan 1 och 2 veckor till det som du kan se Mats_bengts symptom. Det är äggläggningen som kliar och skappar klireflexen och såren.

Var länge sedan vi såg en skabbis här nu, alla rävar ser alldeles för välmående och feta ut.

MVH

Publicerat
Tror Wachteln har fått rävskabb. Hittade två område där han har tappat hår och har en massa små sårskorpor. Han var ju halvt nere i ett rävgryt för någon vecka sedan.

Hur undviker ni som har grythundar att de får skabb , bör ju vara ett problem då de ofta måste komma i kontakt med skabbrävar.

Låter som rävskabb...men jag tror knappast hunden fått det bara att krypa in en liten bit i ett gryt :- Hunden kan ju springa på någon död räv som ligger i skogen som haft skabb... utan att man själv vet om det...skabbkvalster som bara väntar på något nytt värddjur.

Stronghold brukar jag på mina hundar...dyrt men det är lätt att använda. ;)

Publicerat

det finns olika medel mot wskabb, Ivomec, advocate osv.

jag använde advocate senast, lite mildare än Ivomec och amn måste vara på det klara med att alla hudnar tål inte Ivomec heller.

Publicerat

På den tiden vi hade grisar avskabbade vi dom med ivomec, ruskigt bra effekt på svin men tvivlar på att det är att rekomendera fullt ut på en hund då det är ett mycket starkt preparat. Möjligen finns det i olika blandningar för olika djurslag.

MVH

Publicerat

Ivomed fungerar bra på hundar i rätt proportioner, men alla hudnar tål inte Ivomec så man ska nog konsultera vet. innan man använder det.

jag vet att tex. Collie kan dö av det.

Publicerat

Det finns bra skabbmedel som man kan tvätta hunden med.Har en flaska hemma, kommer dock inte ihåg vad den heter. Det luktar däremot jävel..men det kan man ju stå ut med bara man får bort skabben.

Publicerat

jag tror att det som du menar heter Sebasil. Jag har en flaska hemma sedan mina "terrierdagar". Jag upptäckte dock att om man tvättar hunden i vanlig såpa direkt man kommer hem så hjälper det i 95 fall av 100.

Publicerat

Har inga grythundar men däremot en Tax som när han driver räv gärna går med den i gryt. Så for jag vet att någon av mina hundar varit i kontakt med räv så tvättar jag dem genast i såra. Har hittills inte fått några problem så kanske det fungerar. Det fungerar nog inte då kvalstren etablerat sig på hunden o laggt ägg. Då är det tabletter eller spruta som gäller.

Kolla med veterinär. Ju tidigare du blir av med bekymmren desto bättre.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar.

Var hos veterinären idag och det är förmodligen rävkabb, enligt honom har han flera hundar varje dag med rävskabb. Han fick en spruta, samma medel som används mot noskvalster. Han ska ha två sprutor till med en veckas mellanrum, kanske bäst att man ger taxen en omgång med då dom har varit mycket tillsammans.

Mats

Publicerat
Tack för alla svar.

Var hos veterinären idag och det är förmodligen rävkabb, enligt honom har han flera hundar varje dag med rävskabb. Han fick en spruta, samma medel som används mot noskvalster. Han ska ha två sprutor till med en veckas mellanrum, kanske bäst att man ger taxen en omgång med då dom har varit mycket tillsammans.

Mats

Ge du taxen en omgång också. Rävskabb är ruskigt smittsamt. Det är ju inte kul att få rundgång på skiten...

Publicerat
Tack för alla svar.

kanske bäst att man ger taxen en omgång med då dom har varit mycket tillsammans.

Mats

Jo det är bäst att behandla alla hundar du har hemma. min tysktik fick rävskabb för ca 6 veckor sen, hon behandlas med advocate, sen fick hon även cortison mot klådan. Advocate kan i en del fall förvärra klådan ett par dagar, men cortison hjälper där. sen smörjer jag henne med en kräm som heter Celeston valarat comp på områdena som det är mest sår och hårbortfall på, så på ett par veckor till så ska hon vara fitt for fight  ;D  jag fick för övrigt  fixa advocate till 2 andra hundar som hon hade hunnit "skabba ner" .............

• 5 years later...
Publicerat

kan man jaga med en hund som är under rävskabbsbehandling? :smile:

Publicerat

kan man jaga med en hund som är under rävskabbsbehandling? :smile:

Varför inte?

Det hänger väl lite på behandlingsmetod och vilken typ av jakt det är frågan om.

Behandlar min jämte med stronghold pga misstänkt skabb. Enl min vet så ska krypen vara döda efter några dagar och hunden har låg smittsamhet. Vidare behandling är för att döda ev kryp som kläcks ur äggen senare, då stronghold inte "dödar" äggen.

Har du en rävsprängare som ska ner i gryt så kanske det är olämpligt att jaga med tanke på att ev skabbägg kan spridas till friska rävar. Även när hunden ska dela utrymme med andra hundar, tex sovplats, bilåkning osv är det kanske bättre den får vara hemma.