Hoppa till innehåll

Hagelgjutning Tillverka eller köpa gjutare?


Nils l

Recommended Posts

Har gjort en hagelgjutare för väldigt länge sedan och även ägt en köpes som var rent skit. Ni som har egna erfarenheter, hur blir era hagel? Jag fick ett litet hål in i varje hagelkula när jag gjöt. Använde gammal fritösolja och droppade haglen i. Luktade pomfrites lång väg men fungerade sådär. Kalkade rullbanan med krita för att haglen inte skulle fastna. Lägg gärna upp bilder och tips. Bara allmänt intresserad av hur ni lyckas och vad ni har för lösningar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en som jag gjort i plåt med en gammal grill elvärmare, droppar i glykol funkar hyffsat och inga hål i haglen.

Men de blir olika storlek och sorteringen/torkning tog för mycket tid och ork för jag skulle fortsätta med det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Littelton shotmaker är väl den som tillverkas idag , förr fanns det en som hette shannon shotmaker åxå 

det finns trix för att få till det mkt bra men det krövs envishet och rescharge på nätet, blyerts på dropplåten har jag hört och sen olika kylmedel , sköljmedel , vatten, glykol mm mm. En av våra Norrmän gjuter hagel m bra resultat 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter några års mixtrande med halvbra resultat tänkte jag slippa uppfinna hjulet igen. Så finns det några som lyckats helt så är dessa välkomna att dela med sig av sina erfarenheter. Det var tanken med denna tråd. Jag har provat droppa i diesel, matolja,. diskmedel och vatten, fritösolja. Inget har givit bättre eller sämre resultat. Vinkeln och längden på dropplåten har modifierats och likaså temperaturen på smältan. Vill gärna se hur andra lyckats och med vad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Nils l sa:

Efter några års mixtrande med halvbra resultat tänkte jag slippa uppfinna hjulet igen. Så finns det några som lyckats helt så är dessa välkomna att dela med sig av sina erfarenheter. Det var tanken med denna tråd. Jag har provat droppa i diesel, matolja,. diskmedel och vatten, fritösolja. Inget har givit bättre eller sämre resultat. Vinkeln och längden på dropplåten har modifierats och likaså temperaturen på smältan. Vill gärna se hur andra lyckats och med vad.

Hei. Jeg har laget en del hagel. Her er mine beste tips. Ikke forsøk å lage hagel over 3mm, de blir aldri runde. Lag hagel i varme og tørre omgivelser utan trekk fra vind. Jeg bruker ofta dyser med 1 mm åpning. Disse gir hagel på 2,8-3mm. Bruk copper grease på dropplåten. Smør på før oppvarming. Max 6mm fra dropplåten til kjølevæsken. Her bruker jeg ren glykol. Får du tak i billig dot 3 bromsvæske skal det funka svært bra. Begge deler er lett å vaske av. Mengden bly i smelten er viktig. Mengden endrer trykket på dysene og gir ujevn størrelse på hagelen. Hold jevnt nivå i smelten og hold temperaturen under 350 grader. Jeg har funnet ut at dropplåten vinkel bør ligge på 27-30 grader. Til slut, blyet må være godt renset før bruk. Bland gjerne inn litt linotype for å øke antimoninnholdet.

J.A.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...