Publicerat Maj 29, 20179 yr Jag börjar så smått titta på mina möjligheter att bygga en långhållsrigg ur mitt vapenskåp och då vill jag gärna ha ett bra utgångslås! Ruger 1:an är den bössa som jag ser hade varit lämpligast att utgå från, den är i dagsläget kammrad för 30-06! För det första så undrar jag om Rugern är en bra utgångspunkt? Att det finns många åsikter om 30-06 är jag ju medveten om samtidigt vet jag att dessa åsikter går isär . Min egen uppfattning om kalibern (utan att själv ha använt den till det) är att den har tillräckligt med kick för att spotta iväg kulan till 1000m och om man håller ordentligt i bössan så ska man även kunna träffa om pipa osv är bra. (rätta mig gärna om jag har fel). Om jag nu lyckas skjuta in mig på kalibern som jag tycker sparkar värre än 9,3x62:an så undrar jag vilken kula jag borde titta på för att få ut det mesta av vapnet grain, uppbyggnad, märke ballistisk coefficent osv. Vill någon tipsa om en laddning för en favoriserad kultyp så är det ju intressant utan att jag kommer se den som självklar utan i egen laddstuga söka mig dit. Tacksam för tips och trix och gärna erfarenheter av sagda bösstyp och kaliber i långhålls skytte!!
Publicerat Maj 29, 20179 yr Har sista tiden slängt massor med pengar i sjön på dylika experiment. Det enda råd jag ger är att antingen går du all in eller så låter du bli. Det kostar bara pengar och du blir inte nöjd. Men det är min åsikt och min erfarenhet.
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare 13 minutes ago Nils l sa: Har sista tiden slängt massor med pengar i sjön på dylika experiment. Det enda råd jag ger är att antingen går du all in eller så låter du bli. Det kostar bara pengar och du blir inte nöjd. Men det är min åsikt och min erfarenhet. Förklara gärna mer ingående! Det är ingen omöjlighet att jag kommer att gå all in på detta men då är frågan om Ruger no 1 är ett lås som duger till det! Pipa och kaliber kan jag ju byta och lämna in bössan för inpassning osv. det ser jag bara som en spännande och lockande ,,,,utgift längre fram men som sagt Ruger no 1 och till att börja med ,,30-06
Publicerat Maj 29, 20179 yr Jag tror någon form av bäddning av framstocken kan vara en bra idé för att få det riktigt styvt. Kolla den här tråden för inspiration. http://www.gunsite.co.za/forums/showthread.php?18944-Ruger-No1-(25-06-Rem)-Modification En annan idé kan vara att modifiera bygeln och göra en kort så du inte behöver lyfta bössan vid patron ur vid liggande skytte.
Publicerat Maj 29, 20179 yr Jag hade under ett antal år en Ruger no1 som enda klass1 kaliber i skåpet,var nöjd med bössan och sköt rätt mycket vilt med den. Vapentypen är inte den mest precisionsbenägna av flera anledningar,mest verkar framstockslåset/lösningen inverka. Vad det gäller kalibern så funkar den utmärkt på längre håll, kulvalet/vikt/längd gör du med tanke på räffelstigning men generellt så här du mer att vinna på att att använda lättare kula i hög fart än en tyngre med högre B.c Hastighet spöar b.c varje dag. /Mike
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare 1 hour ago Tuffhund sa: Jag tror någon form av bäddning av framstocken kan vara en bra idé för att få det riktigt styvt. Kolla den här tråden för inspiration. http://www.gunsite.co.za/forums/showthread.php?18944-Ruger-No1-(25-06-Rem)-Modification En annan idé kan vara att modifiera bygeln och göra en kort så du inte behöver lyfta bössan vid patron ur vid liggande skytte. Tack för länken! med tanke på MM s inlägg ovan så blir det ju extra intressant
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare 46 minutes ago Mad Mike sa: Jag hade under ett antal år en Ruger no1 som enda klass1 kaliber i skåpet,var nöjd med bössan och sköt rätt mycket vilt med den. Vapentypen är inte den mest precisionsbenägna av flera anledningar,mest verkar framstockslåset/lösningen inverka. Vad det gäller kalibern så funkar den utmärkt på längre håll, kulvalet/vikt/längd gör du med tanke på räffelstigning men generellt så här du mer att vinna på att att använda lättare kula i hög fart än en tyngre med högre B.c Hastighet spöar b.c varje dag. /Mike Jag har 150grs fmj som jag laddar nu men med tanke på vindavdrift och lite extra stabilisering av en tyngre kula så gissade jag att jag skulle finna något bättre i de tyngre kulorna men det är alltså ett bakspår!? Jag håller mig inom 500m än så länge med den mycket modestare 222:an med 50grs Vmax och det funkar fint ända tills det börjar blåsa lite !! jag bor ju på en ö och det blåser ju nästan jämt från något håll så det blir helt klart en avgörnade faktor!
Publicerat Maj 29, 20179 yr Du har 1:10 räffelstigning i din 30-06 vilket gör att den trivs bäst med kulor i intervallet 165-180grains. På avstånd upp till 600m vill jag påstå att man kan bortse helt från b.c, det är först på riktigt långa håll det blir intressant och i synnerhet i den transsoniska/subsoniska sektorn. I ditt fall hade jag tittar på kulor i 175/178grains om du avser att skjuta längre än 600m. /Mike
Publicerat Maj 29, 20179 yr Ruger 1 har jag haft två st. i 7mm RM och 416 Rigby. Det är trevliga bössor med ofantligt stark låsning, men inget jag förknippar med långhåll eller liggandeskytte direkt. Har iof sig inte provat varmintmodellen med den feta framstocken, men de verkar vara lite kinkiga med infästningen som nämnts ovan. 30-06 är nog en ganska förträfflig långhållskaliber. Har själv varit nära att skaffa en Rem 700 Longrange i just 30-06 flera gånger. Det finns mer erfarenhet längre upp i tråden så jag nöjer mig med detta: prova och visa oss andra hur det går!
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare 18 minutes ago Mad Mike sa: Du har 1:10 räffelstigning i din 30-06 vilket gör att den trivs bäst med kulor i intervallet 165-180grains. På avstånd upp till 600m vill jag påstå att man kan bortse helt från b.c, det är först på riktigt långa håll det blir intressant och i synnerhet i den transsoniska/subsoniska sektorn. I ditt fall hade jag tittar på kulor i 175/178grains om du avser att skjuta längre än 600m. /Mike Precis vad jag söker i informationsväg min avsikt är att skjuta så långt som jag klarar av och det märker jag väl först när jag provat på längre avstånd än jag bemästrar eller för den delen om jag blir stoppad av vapnet eller ammunitionen vilket jag helst inte råkar ut för. Subsoniska 30-06 är jag inte intresserad av i nuläget för där har jag redan 308:an (om det är vad du menar). Tack för svar var inte rädd för att ge mer input om det faller sig så
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare 25 minutes ago exabit sa: Ruger 1 har jag haft två st. i 7mm RM och 416 Rigby. Det är trevliga bössor med ofantligt stark låsning, men inget jag förknippar med långhåll eller liggandeskytte direkt. Har iof sig inte provat varmintmodellen med den feta framstocken, men de verkar vara lite kinkiga med infästningen som nämnts ovan. 30-06 är nog en ganska förträfflig långhållskaliber. Har själv varit nära att skaffa en Rem 700 Longrange i just 30-06 flera gånger. Det finns mer erfarenhet längre upp i tråden så jag nöjer mig med detta: prova och visa oss andra hur det går! Med erfarenhet kommer visdom så när du ser att jag kör i diket så ropa gärna till Jag kan tänka mig att den redan tunga No1:an blir bedrövlig att släpa på i Varmint utförande, men det är ju ingen drevjaktbössa som jag försöker göra den till så det må gå! Är limbsavern fortfarande till salu så är jag intresserad av att snälla till bössan inför det liggande skyttet om den passar dvs!
Publicerat Maj 29, 20179 yr 3 hours ago Tjörnbon sa: För det första så undrar jag om Rugern är en bra utgångspunkt? Nej. Går det att göra? Kanske. Beror på vad målet är. Ska du träffa tavlan på en km, så kan du nog göra det idag. Montera ett sikte och testa. Om avsikten är att bygga om geväret för att det är kul eller annorlunda, kör på. Annars är det bättre att gå en annan väg. Transsoniskt är när kulan passerar från supersonisk till subsonisk hastighet vilket kan leda till stabilitetsproblem i kulbanan.
Publicerat Maj 29, 20179 yr 42 minutes ago JohanL73 sa: Transsoniskt är när kulan passerar från supersonisk till subsonisk hastighet vilket kan leda till stabilitetsproblem i kulbanan. Precis! Den transsoniska sektorn infaller strax innan kulan har tappat så mycket fart att den hamnar under ljudets hastighet ca 340m/s dvs i den subsoniska sektorn och vi säger för enkelhetens skull att det min din kaliber inträffar vid 1200m. Här händer väldigt mycket med precisionen och om inte kulan är överstabiliserad så kommer den totalhaverera på ett eller annat sätt. Optimalt vill man ha en stabilitetsformel runt 1.5 på en långhållsprojektil för att ge den goda förutsättningar att just fungera igenom dessa två sektorer och här har det visat sig att kulor med riktigt högt B.C hanterar det bättre än kulor med sämre. Detta med stabilitetsfaktor har dock två sidor,en kula med 1.0 kommer sannolikt att skjuta väldigt tätt på korta håll (0-300m) men inte bra därefter och sämre med växande avstånd,medans en kula med 1.5 i faktor inte skjuter så ruskigt tätt på korta håll men håller precisionen hela vägen ut tills den landar. Så det blir ett individuellt val vad man värderar högst. /Mike
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare Ah! När kulan tappat sin fart till subsonisk , då är jag med!! Jag skjuter uteslutande på kortare avstånd så jag prioriterar spannet 100-600m men vill gärna kunna sträcka mig lite! Om nu Rugern visar sig vara ett dåligt val så kommer jag väl troligen märka det redan innan jag lägger ut en förmögenhet på den men jag ser det ändå som intressant att se vad den mäktar med i nuvarande skick, med en lämplig glugg till , och där börjar det kosta igen
Publicerat Maj 29, 20179 yr Ett litet förslag, jag kan tro/tänka mig att en Ruger nr 1 skjuter bättre med ett mjukt framstöd typ säck snarare än med benstöd. vidare tror jag att resultatet blir bättre om man väljer stöd närmare infästningen till framstocken. C
Publicerat Maj 29, 20179 yr Just det förslag på kulor, Sierra 155 Palma eller Scenar 155 är trevliga och ganska lätta att få att skjuta väl, utforska dem.. C
Publicerat Maj 29, 20179 yr 13 minutes ago Christian N sa: Ett litet förslag, jag kan tro/tänka mig att en Ruger nr 1 skjuter bättre med ett mjukt framstöd typ säck snarare än med benstöd. vidare tror jag att resultatet blir bättre om man väljer stöd närmare infästningen till framstocken. C En god ide,även jag tror att benstöd är en dålig ide på en Ruger No1. Som kuriosa kan nämnas att jag i helgen sköt med min 223 på 550m, här har jag valt att inte ha benstöd på bössan då ett par harris fullständigt förstör smidigheten och balansen i den lilla nätta Sako AI lådan,använder istället ett Eberlestöd som jag köpt av exabit som fästs i loopsen på ryggan,grupperna jag sköt behåller jag bäst för mig själv för ingen tror på det ändå så prova gärna utan benstöd då jag tror du har mycket att tjäna på det. /Mike
Publicerat Maj 29, 20179 yr Författare 1 hour ago Christian N sa: Ett litet förslag, jag kan tro/tänka mig att en Ruger nr 1 skjuter bättre med ett mjukt framstöd typ säck snarare än med benstöd. vidare tror jag att resultatet blir bättre om man väljer stöd närmare infästningen till framstocken. C Funkar för mig, jag äger inga benstöd och har alltid handen mellan om jag tar stöd mot hårt underlag. Däremot så har jag börjat se användningen av mjukt stöd när avstånden drar ut. Vid mina längre skott vid skyddsjakten på gås så har jag en båtfender med mig, funkar mycket smukt och är tämligen okänslig för väder Det ligger även en sådan ute vid varje skjutplats i bergen där jag har plåtar Bor man på en ö så flyter de iland överallt