Publicerat Juni 7, 20179 yr Detta är en populär post. Nej, det är just exakt det som det inte är... Kan du inte skjuta kan du fan inte med lingonlyset heller. Det ser precis lika jävligt ut...... Därmot: kan du skjuta kan det hjälpa dig vid grav åldersynthet. Annars är ärligt talat mer stjälpmedel än hjälpmedel för de absolut flesta. Jag är förmodligen gravt korkad men jag kan bara inte förstå varför det måste finnas hjälpmedel eftersom jag tror man skulle kunna sälja kattskit för priset av saffran om det spreds ett rykte att man slapp lära sig skjuta om man smorde in näsan med "Lars kattskitssalva för jägare" när det hela handlar om risig skjutteknik. Och inget annat. Hade man sedan lanserat den som SOG Sniper Combat Ointment - Combat proven (eftersom man slogs med kattfan i kattlådan om skiten) så hade man förmodligen gjort sig en förmögenhet...... T
Publicerat Juni 8, 20179 yr Författare Ja jävlar, skrattar så jag nästan trillar ur soffan. Om jag uppfattat PMT rätt så är en 70tals Kommunistmärkel med lingonlyse där husse trakterar den som en bultbössa med hageltillsats bland det finaste man kan möta i skogen.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare Har haft ögonen på anonser ett tag nu, känns som om Sauer 3000 är intressant och ryms i budget, kanske något tung i kaliber 12 möjligen. Var och klämde på kompisens, känsla att den är hyffsat välgjord inföll sig alla fall. Har sett någon Heym mod 33 med som såg intressant ut, vet inte hur den står sig mot ovanstående kvalitetsmässigt. Har även sneglat lite på kombis, Sauer BBF 54 verkar kunna vara ett vettigt alternativ att hålla ögonen efter där. Möjligen skulle en Miroku 7500 vara ett alternativ, lådan bygger väl på välkända B25 konstruktionen om jag fattat rätt och den ska ju vara bra och pålitlig och Japanerna brukar ju inte vara kända för att slarva. Har snart fått ut hagelautomatjäveln ur skåpet så man kan börja göra sig redo om det dyker upp något intressant.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare Lite marigt med valet mellan Drilling eller Kombi är det som pricken över i när man är som mest vilse i modelldjungeln. Jaktsenario 1: Trampa Skogsgågel, min favoritjakt. Nu kan man ge sig fan på att Råbocken visar bredsidan på 50m om man har hagelbössan. Jaktsenario 2: Vuxna Älgarna fällda, nu börjar Kalvjakten med laget där även Rå och Räv åker med om dom visar sig. Naturligtvis flyger det både Tjäder och Orrar strax över mössan när man står där med studsaren. Jaktsenario 3: Smyg på Skogsbock, kul och spännande. Dom är ungefär som Enhörningar, alla har hört om dom men få sett dom. Ungkullar med Orre brukar däremot hänga som klasar i tätningarna, iaf de gånger man valt bultbössan. Ett rejält I-Landsproblem blev det allt av alltihop.
Publicerat September 11, 20178 yr 3 hours ago Järven sa: Lite marigt med valet mellan Drilling eller Kombi är det som pricken över i när man är som mest vilse i modelldjungeln. Jaktsenario 1: Trampa Skogsgågel, min favoritjakt. Nu kan man ge sig fan på att Råbocken visar bredsidan på 50m om man har hagelbössan. Jaktsenario 2: Vuxna Älgarna fällda, nu börjar Kalvjakten med laget där även Rå och Räv åker med om dom visar sig. Naturligtvis flyger det både Tjäder och Orrar strax över mössan när man står där med studsaren. Jaktsenario 3: Smyg på Skogsbock, kul och spännande. Dom är ungefär som Enhörningar, alla har hört om dom men få sett dom. Ungkullar med Orre brukar däremot hänga som klasar i tätningarna, iaf de gånger man valt bultbössan. Ett rejält I-Landsproblem blev det allt av alltihop. Drilling eller Kombi....... Drilling blev det för mej. Som Sidelock sa en gång, då är man alltid redo å klar för allt. 7-57r ...... om det ska vara till det mesta
Publicerat September 11, 20178 yr Jag har också tarvat efter både kombi och drilling men det har fallit sig så att hagelbössan åker på jakter där hållen inte blir långa och studsaren där det kan bli både och. Är det nära till bebyggelse väljer jag hagel också. Jag kan se behovet av en drilling men dom är för dyra för mig. Går rätt fint att nypa rådjur på drev med studsaren också.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare 2 hours ago Sjöfaran sa: Drilling eller Kombi....... Drilling blev det för mej. Som Sidelock sa en gång, då är man alltid redo å klar för allt. Jag har spånat lite på för och nackdelar. Drillingen har ju sin främsta fördel i sina två hagelskott, nackdelarna är väl mer vikt och struligare handhavande mellan kula/hagel vid stessade situationer. För Kombin det motsatta...ovanstående i grova drag. Då hagel mot Skogsfågel är en viktig del av min jakt så ligger väl Drilling närmast till hands skyttemässigt, men det blir rätt mycket och länge att gå med bössan i hand och då har ju kombi ofta en klar fördel i vikten. Det optimala vore nog en riktigt lätt och smidig drilling, men då börjar det springa i väg prismässigt. Någon som har koll på vad en Heym 33 i kaliber 20 ungefär ligger viktmässigt ?
Publicerat September 11, 20178 yr 29 minutes ago Järven sa: Jag har spånat lite på för och nackdelar. Drillingen har ju sin främsta fördel i sina två hagelskott, nackdelarna är väl mer vikt och struligare handhavande mellan kula/hagel vid stessade situationer. För Kombin det motsatta...ovanstående i grova drag. Då hagel mot Skogsfågel är en viktig del av min jakt så ligger väl Drilling närmast till hands skyttemässigt, men det blir rätt mycket och länge att gå med bössan i hand och då har ju kombi ofta en klar fördel i vikten. Det optimala vore nog en riktigt lätt och smidig drilling, men då börjar det springa i väg prismässigt. Någon som har koll på vad en Heym 33 i kaliber 20 ungefär ligger viktmässigt ? Kaliber 16 går att få tag i till någorlunda rimliga pengar..... Där sparar man både några hekto å några kroner.....
Publicerat September 11, 20178 yr En äldre drilling i kaliber 16 borde kunna vara något. Det var vad det blev för mig.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare 6 minutes ago Sjöfaran sa: Kaliber 16 går att få tag i till någorlunda rimliga pengar..... Där sparar man både några hekto å några kroner..... Den gyllende medelvägen, eller lagom som vi brukar säga här. Hur mycket strul är det att ta hem en från Tyskland ? Har sett att priserna är klart intressanta på Egun. I stället för att försöka komma billigare undan så skulle man ju kunna gå upp i Drilling i stället.
Publicerat September 11, 20178 yr 7 minutes ago Järven sa: Den gyllende medelvägen, eller lagom som vi brukar säga här. Hur mycket strul är det att ta hem en från Tyskland ? Har sett att priserna är klart intressanta på Egun. I stället för att försöka komma billigare undan så skulle man ju kunna gå upp i Drilling i stället. Kan inte reglerna alls för import men här är någon som kan. https://www.blocket.se/orebro/Drilling_7x57R_16_70_Instickpipa_22_Hornet_74358947.htm?ca=15&w=3
Publicerat September 11, 20178 yr Författare Just now Sjöfaran sa: Kan inte reglerna alls för import men här är någon som kan. https://www.blocket.se/orebro/Drilling_7x57R_16_70_Instickpipa_22_Hornet_74358947.htm?ca=15&w=3 Har haft ögonen på den där, inte långt hemifrån om man skulle vilja titta på den. En komunist-Märkel stämplad Sauer eller roligare än så ? Det ser ut på skruvarna som om någon varit in i den men inte riktigt orkat slipa till mejseln, svårt att säga säkert på bilderna iofs. Skulle vara kul att veta årtal på den.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare 25 minutes ago thjona sa: En äldre drilling i kaliber 16 borde kunna vara något. Det var vad det blev för mig. Vart hittade du din ? Västmanland är en öken när det gäller begagnade vapen.
Publicerat September 12, 20178 yr Värnamo vapen han brukar ha lite inne, men han håller på och drar ner på verksamheten så dom sista gångerna jag varit där så har det inte funnits så mycket. Sist var där en Collat i 16/70 9,3x72 i hyggligt skick den ville han ha 10' för. Blev lite sugen men har lite annat att reda ut i garderoben först. Det är dessutom integrerade baser i den bössan så det går att fästa dessa tillbehör som debatterades högre upp i tråden. Edit: Där var också ett par Sauer i varierande skick Thommy Redigerad September 12, 20178 yr med thjona Tillägg av info
Publicerat September 13, 20178 yr Egun har funkat jättebra för mig genom att inrikta mig på handlare som skickar inom EU, har höga betyg, svarar på engelska och säljer tyska drillingar från före andra världskriget, eller lite nyare från Ferlach (köpt 3 drillingar från Tyskland). Det man bör fråga utöver info om själva bössan är frakt- och exportkostnad då det kan variera friskt. Jag vet dock inte om nya direktivet på något sätt orsakat förändringar i Tyskland eller här, då senaste jag köpte var i fjol höst- //Patrik
Publicerat Oktober 2, 20178 yr Jag har sett ett par drillingar på blocket. Men vet inte alls vad som är bra och vad som är dåligt. Jag hittade en Sauer 3000 12/70, 7x57r Han kan enligt annonsen tänka sig byta mot ett kikarsikte av bra kvalitet. Jag har en Zeiss varipoint 3-12x56 i fint skick. Egentligen så använder jag ju det på en av bössorna men det är vad jag har i vapenskåpet som inbringar de pengarna. Är det ett dåligt byte??? https://www.blocket.se/dalarna/Drilling_Sauer_mod_3000__klass_1_74625627.htm?ca=11&w=3#MEJLA Någon som sett någon annan bra drilling någonstans för mellan 15-20 000:- ? Eller en Merkel 32 i 6,5x55https://www.blocket.se/overkalix/Merkel_32_Drilling_75727694.htm?ca=11&w=3 Med vänlig hälsning John
Publicerat Oktober 2, 20178 yr 26 minutes ago Ijahman sa: Jag har sett ett par drillingar på blocket. Men vet inte alls vad som är bra och vad som är dåligt. Jag hittade en Sauer 3000 12/70, 7x57r Han kan enligt annonsen tänka sig byta mot ett kikarsikte av bra kvalitet. Jag har en Zeiss varipoint 3-12x56 i fint skick. Egentligen så använder jag ju det på en av bössorna men det är vad jag har i vapenskåpet som inbringar de pengarna. Är det ett dåligt byte??? https://www.blocket.se/dalarna/Drilling_Sauer_mod_3000__klass_1_74625627.htm?ca=11&w=3#MEJLA Någon som sett någon annan bra drilling någonstans för mellan 15-20 000:- ? Eller en Merkel 32 i 6,5x55https://www.blocket.se/overkalix/Merkel_32_Drilling_75727694.htm?ca=11&w=3 Med vänlig hälsning John 3000 12 & 7-57 blev det för mej. En västtysk som enligt ryktet ska vara helt ok
Publicerat Oktober 2, 20178 yr På 2017-05-31 at 12:21 sidelock sa: Du ska ha randpatron och ska det vara klass 1 så ska den vara 57-65mm lång. Diameter mindre viktigt. Finns drillingar i 9,3x74r men den patronen lämpar sig mindre bra till precisionsskott pga både rekyl och det faktum att den inte har någon direkt skrytvärdig egenprecision. Där håller jag inte riktigt med dig om 9,3an. Min drilling med 9,3x74R skjuter likvärdigt med en bra studsare.
Publicerat Oktober 3, 20178 yr En Merkel 32 i fint skick för 15 000:- men 6,5x55 som kulkaliber? Hur dåligt är det? Min Sako är 6,5x55 så det vore ju smutt att ha samma ammo i drillingen. Men hur viktigt är det att ha randpatron i drilling?
Publicerat Oktober 3, 20178 yr 39 minutes ago Ijahman sa: Men hur viktigt är det att ha randpatron i drilling? Väldigt viktigt den dagen du står med en hylsa i patronläget som utdragaren hoppat över....... Därtill ger flänsen dubbelt så snabb omladdning eftersom hylsan rinner ut själv utan att hänga i utdragaren. T - som haft flänslöst i brytvapen så det räcker och blir över, och som sett fler förtvivla över samma skit.
Publicerat Oktober 3, 20178 yr 7 minutes ago pmt sa: Väldigt viktigt den dagen du står med en hylsa i patronläget som utdragaren hoppat över....... Därtill ger flänsen dubbelt så snabb omladdning eftersom hylsan rinner ut själv utan att hänga i utdragaren. T - som haft flänslöst i brytvapen så det räcker och blir över, och som sett fler förtvivla över samma skit. Tack. Det låter som att jag skippar den då. Får nog ta och åka in till Walter Borg och se om jag hittar något fint auktionsobjekt. Hittade som sagt en Sauer 3000 på blocket som kunde tänka sig byta mot kvalitetsoptik. Tex mitt Zeiss varipoint 3-12x56 antar jag men han har inte svarat på mail....
Publicerat Oktober 3, 20178 yr 3 minutes ago Ijahman sa: Får nog ta och åka in till Walter Borg och se om jag hittar något fint auktionsobjekt. Finns en besiktningsinstruktion för brytvapen på min hemsida. Utöver det kolla kulomkopplaren, det automagiska kulsiktet (drillingar utan är feltillverkade) och att vrid/hak-montaget inte glappar. Kontroll av optik vill jag minnas att jag skrev en artikel om i VT. Den bör man kunna hitta på deras hemsida. Gör du det har du plockat 90% av de största och vanligaste problemen. Eller så ska priset justeras i enighet med vad du hittar för fel. T
Publicerat Oktober 3, 20178 yr 18 minutes ago pmt sa: Finns en besiktningsinstruktion för brytvapen på min hemsida. Utöver det kolla kulomkopplaren, det automagiska kulsiktet (drillingar utan är feltillverkade) och att vrid/hak-montaget inte glappar. Kontroll av optik vill jag minnas att jag skrev en artikel om i VT. Den bör man kunna hitta på deras hemsida. Gör du det har du plockat 90% av de största och vanligaste problemen. Eller så ska priset justeras i enighet med vad du hittar för fel. T Sort tack för det!