Hoppa till innehåll

Hjälp Húrin hitta grisar!


Húrin

Recommended Posts

Húrin har alltså fått tillgång till jakt på en gård där mycket lite jakt har förekommit tidigare. Skadorna på grödorna är dock omfattande och således har jag fått chansen att komma dit och jaga.

Den aktuella marken ligger på västkusten där jag är uppväxt, har dock jagat uteslutande på statens samt skogsbolagens marker i Norrbotten där jag nu är bosatt. Därför har jag väldigt liten erfarenhet av just grisar som inte förekommer i överflöd här uppe. Så nu är det dags att åka ner till västkusten och få lite fästingar igen ! :)

Marken har inga åtlar sen tidigare och består 50/50 skog/åkermark. Grisarna har praktiskt tagit aldrig blivit jagade på marken. 
 

Hur skulle ni bära er åt? Att åtla är svårt då jag bara är där veckovis. Alla tips mottages! :)
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gyllene regeln: fodra i skogen skjut på åkrarna...

Grisarna skall under vår/sommar vara trygga i skogen men så fort en klöv sätts på åkrar så skall det smälla, helst på röd/brungrisar.

Inte helt enkelt om du inte bor i närheten...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago hobbe sa:

Gyllene regeln: fodra i skogen skjut på åkrarna...

Grisarna skall under vår/sommar vara trygga i skogen men så fort en klöv sätts på åkrar så skall det smälla, helst på röd/brungrisar.

Inte helt enkelt om du inte bor i närheten...

Nja.....Grisar ska vara trygga både i skog och på åkrar under vår/sommar, men så fort ståndskallet dånar ska det smälla!!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Urban sa:

Nja.....Grisar ska vara trygga både i skog och på åkrar under vår/sommar, men så fort ståndskallet dånar ska det smälla!!:D

Mitt "påstående" gäller vid skador på jordbruketB)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Urban sa:

Nja.....Grisar ska vara trygga både i skog och på åkrar under vår/sommar, men så fort ståndskallet dånar ska det smälla!!:D

Gärna på ståndskall av en tyskterrier.... ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago JPA sa:

Gärna på ståndskall av en tyskterrier.... ;) 

Händer ibland men oftast inte, till sånt fegspel har man spetsar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hobbe sa:

Händer ibland men oftast inte, till sånt fegspel har man spetsar!

Tänkte mest på hur lyrisk Urban var över att få skjuta älgkalven på ståndskall för dina tyskar. :) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now JPA sa:

Tänkte mest på hur lyrisk Urban var över att få skjuta älgkalven på ståndskall för dina tyskar. :) 

Som sagt, det händer ibland:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaka på fälten sommartid skulle jag säga, till hösten och vintern häller du ut en majsbomb på lämplig plats och kastar ut lite mat (bröd, ärtor, majs etc) ett dygn innan jakt och jagar på det. Majsbomben drar till sig grisarna och maten håller dom kvar ett tag så du får större chans på skott.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-01 at 12:36 JPA sa:

Tänkte mest på hur lyrisk Urban var över att få skjuta älgkalven på ståndskall för dina tyskar. :) 

Vissa saker etsar liksom fast:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...