Publicerat December 16, 200619 yr Fick en Husqvarna 9,3x 57 av okänt tillverkningsår av en polare mot att jag skrev över licensen på mig för bössan. Han tyckte inte det var något att spara på, och jag tyckte det var synd att skrota den. Bössan är knappt använd och har flaggsäkring samt en diopter som komplement till de vanligajärnsiktena. Bössan är knappt provskjuten av sina två tidigare ägare och den är inte skamfilad på något sätt heller. Så blåneringen ser riktigt hyffsad ut. Kolven har knappt några märken heller även om den är ful och tråkig samtpassar illa om man vill göra någon form av optikmontage. Nu funderade jag vad fasen jag skulle ha den till ochkom väl fram till att det skulle gå att göra den till en fin pyrchbössa. Är det någon här som har gjort om en dylik pjäs till något skoj? Släng gärna upp bilder på era projekt så ska jag skicka upp bilderna på påken så fort telia flyttat färdigt mitt bredband efter flytten.
Publicerat December 16, 200619 yr Det går att göra oerhört mycket med en sådan, det gäller bara att bestämma sig för vad, sidosäkring finns att köpa om man vill ha kikare, annars brukar det vara populärt att korta pipan och använda som hundförarbössa, ev. med aimpoint och plaststock t.ex.
Publicerat December 16, 200619 yr Jag köpte en gammal Husqvarna 640 i 9,3x62 för 500:- för ett par år sen där i stort sett allt utom låda och pipa är utbytt. Om jag hade skaffat en M96 idag så skulle jag köpa denna ombyggnadssats vilket gör att M96:an spänner upp på samma sätt som 98.an dvs när slutstycket fälls upp och inte ner. http://www.brownells.com/aspx/ns/store/Pro...OCK-ON-OPEN+KIT Med ett nytt trycke och säkring,kolv och varför inte även slagstift/fjäder i titan(kortar ner slagtiden kraftigt)så blir bössan hur modern som helst. Ingen särskilt bra bild men så här ser min Qvarna ut. /Micke
Publicerat December 17, 200619 yr Författare Mr Mauser har du fler bilder på din påk? Den såg helt klart intressant ut! Gärna någon bild på slutstycket hur det ser ut i dagsläget. Funderar själv starkt på om man skulle kosta på sig en hygglig träbit och göra en liten lyxigare bössan för att bryta av trenden mot funktionsbössorna man har byggt under de sista fem åren. Bara för att ha något annat. Finns det några enklare snabbmontage man kan sätta på M96:an? Nu sitter det en jaktdiopter där bakre optikfästet ska sitta. Nu har jag inte studerat det närmre i detalj och vet inte om lådan i nuvarande skick går att göra något montage tack vare dioptern.
Publicerat December 17, 200619 yr Du kan säkert finansiera en del av ditt bygge om du är beredd att sälja jaktdioptern. Om jag fattat rätt är dom inte helt lätt att få tag på. Är inte intresserad själv men har vid flera tillfällen sett andra som är det. /M.
Publicerat December 17, 200619 yr Har fotat lite som hastigast. Har du möjligen samma jaktdiopter som jag har? min har samma mått mellan skruvhålen som den bakre weaverklacken,ett perfekt reservsikte som spöar de vanliga öppna med hästlängder,justerbart i både höjd och sidled. Nu är min bössa en M98 vilket inte framgick från början, men är egentligen ointressant i sammanhanget då samma tillbehör finns till m96. Min kolv är en Hougekolv och jag tog en bild på pipkanalen för att visa hur pipan passar in,sugpassning på alla metallbitar. Weaver Grand slam klackar och leupold QRW fästen vilket är helt skottfast,vad jag har kvar att göra är att montera min diopter på ett QRW fäste. Bold trycke och recknagel kvartssäkring är monterade liksom slagstift och fjäder i titan. Slagstiftets inpassning i slutstycksmuttern är det enda momentet jag behövt hjälp med. /Micke
Publicerat December 17, 200619 yr Författare Min ser lite annorlunda ut, dioptern vill jag minnas är nedsänkt i lådan där det bakre fästet ska sitta. Men som sagt var ska ta bilder och slänga ut så fort telia får ordning på min bredbandsflytt som de klantat till. När man tittar genom dioptern så får man snabbt in orginalkornet i ringen och det verkar som man omedvetet centrerar det med ögonen. För övrigt satt jag och grundade lite på varför det var spår i bakkanten på utkastarhålet. Kam fram till att det måste vara för att kunna använda sig av laddramar, onekligen en smidig lösning att raskt fylla på magasinet..... ;D Hörde om en kille på jobbet som hade gjort en hundförarbössa av en likadan med helstock och en del annat lull lull. Efter lite förhör av vem det var och om man kunde få kika på den bössan så kom det fram att han hade avyttrat sin så då gick det inte att se hur hans lösning vart. Min karriär startade med en liknande fast den var redan färdig byggd av värnamo vapen och den var i den tråkiga kalibern 6,5x55 så den kan man ju kika lite på också eftersom den finns kvar i min fars ägo. Tack för bilder Mr Mauser, de gav onekligen insperation!