Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

glasögon och optik

Featured Replies

Publicerat

jag har precis tagit jägarexamen och ser fram emot att få komma ut på jakt framöver. Jag har varit på skjutbanan 4 gånger och har problem med att få mina glasögon och kikarsiktet att jobba ihop. Glasögon känns mest i vägen. Jag vill sikta utan dem, men det blir inga bra träffar utan glasögon. Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att lösa problemet. 

Jag har -2 i styrka och använder glasögon hela tiden. Jag har provat att använda linser, men har gett upp det. Har fått rekommendation av folk på skjutbanan att köpa mig ett bra kikarsikte.

Jag undrar vad som är bra kikarsikte för en person med glasögon?

Vill förtydliga att jag inte har något vapen ännu, utan har fått låna av jägarföreningen. Jag har provat 4 olika kikare och inget av dessa kändes bättre än det andra.

Publicerat

Hm har du något brytningsfel på ögat du tittar genom siktet med? Får du problem med siktandet eller är det mer att du upplever att glasögonen är ivägen? Typ att rekylen ska göra så kikarsikte och glasögon kolliderar? Kan tänka mig att det hjälper med ett sikte som är förlåtande med hur du positionerar ögat i förhållande till linsen, alltså att du kan hålla ögat längre ifrån. Vad upplever du för problem med linser? För det är ju annars en himla smidig lösning. 

Publicerat

Eyebox och ögonavstånd tycker jag blir annorlunda för mig med glasögon om jag provar andras vapen, man får leta position lite med huvudet så att säga. På sitt egna vapen så kan man anpassa det själv!! 

Publicerat
  • Författare
43 minutes ago klompdomp sa:

Hm har du något brytningsfel på ögat du tittar genom siktet med? Får du problem med siktandet eller är det mer att du upplever att glasögonen är ivägen? Typ att rekylen ska göra så kikarsikte och glasögon kolliderar? Kan tänka mig att det hjälper med ett sikte som är förlåtande med hur du positionerar ögat i förhållande till linsen, alltså att du kan hålla ögat längre ifrån. Vad upplever du för problem med linser? För det är ju annars en himla smidig lösning. 

Jag har brytningsfel på vänster öga, men det är höger jag siktar med. Glasögon och kikarsikte kolliderar inte, men jag måste koncentrera mig länge för att ögat ( glasögonen ) och siktet ska hitta varandra så att säga. Tar jag av mig glasögonen så går det snabbare att hitta position, men å andra sidan ser jag ju sämre då och skjuter aldrig då bilden är suddig. Ibland när jag siktar kommer glasögonbågen i vägen så jag måste lyfta upp bågen med handen och förlorar värdefull tid i en jaktsituation. En sånt förlåtande sikte du beskriver skulle eventuellt göra viss skillnad misstänker jag. Linser har jag provat fram å tillbaka i 10 års tid och aldrig blivit van med det.

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago Galne sa:

Eyebox och ögonavstånd tycker jag blir annorlunda för mig med glasögon om jag provar andras vapen, man får leta position lite med huvudet så att säga. På sitt egna vapen så kan man anpassa det själv!! 

eyebox är något man köper till och monterar på kikarsiktet eller?

Publicerat
26 minutes ago Daniel_Lidingo sa:

eyebox är något man köper till och monterar på kikarsiktet eller?

Nej, det är "cylindern" som man ha pupillen inom för att optiken ska ge en klar bild. Och det är nog den som spökar lite för dig.

En skytt utan glasögon kan vinkla ansiktet mer eller mindre hur mycket som helst - så länge ögonvrån räcker till så att säga.

Grejen är för oss med glasögon är att det finns en mitt på glasögonlinsen - där funkar det bra. Men vinklar vi ut från den kan det för vissa av oss bli lite distortion i bilden. Lite beroende på typ av lins i glasögonen, hur stora linserna är och vilket synfel man har..... Jag är astigmatiker - ganska grav dito med latent skelning (ja, desto mer packad desto mer ballögd blir jag). Så jag har egentligen inte något problem med att se i optik, men minsta lilla distorition som bildvridning gör mig lätt illamående och en viss huvudvärk efter ett tag . Detta eftersom distortionen i mitt fall förstärks ganska dramatiskt. Tar jag av mig glasögonen behöver jag som regel bara justera skärpan en liten aning, men får leva med att det "lutar" lite här och var...... Då försvinner problemen. men gissa om jag hatar guldfisksikten......

Så det hela blir då att du har typ två eyeboxar /siktet resp. glasögat/ - och de ligger inte rätt eller kanske förr, på samma ställe. Vilket gör det hela till mer en fråga om skjutställning och kolvmått än optiska egenskaper på en kikare. Om du hamnar rätt bakom siktet blir bilden bra med. Men det är kolven du får jobba med i så fall.

/T

Publicerat

Hade jag varit du hade jag fortsatt prova olika linser till jag hittat ett märke och en storlek som passar. Det är en sådan jäkla skillnad. Jag har verkligen testat...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Nej, det är "cylindern" som man ha pupillen inom för att optiken ska ge en klar bild. Och det är nog den som spökar lite för dig.

En skytt utan glasögon kan vinkla ansiktet mer eller mindre hur mycket som helst - så länge ögonvrån räcker till så att säga.

Grejen är för oss med glasögon är att det finns en mitt på glasögonlinsen - där funkar det bra. Men vinklar vi ut från den kan det för vissa av oss bli lite distortion i bilden. Lite beroende på typ av lins i glasögonen, hur stora linserna är och vilket synfel man har..... Jag är astigmatiker - ganska grav dito med latent skelning (ja, desto mer packad desto mer ballögd blir jag). Så jag har egentligen inte något problem med att se i optik, men minsta lilla distorition som bildvridning gör mig lätt illamående och en viss huvudvärk efter ett tag . Detta eftersom distortionen i mitt fall förstärks ganska dramatiskt. Tar jag av mig glasögonen behöver jag som regel bara justera skärpan en liten aning, men får leva med att det "lutar" lite här och var...... Då försvinner problemen. men gissa om jag hatar guldfisksikten......

Så det hela blir då att du har typ två eyeboxar /siktet resp. glasögat/ - och de ligger inte rätt eller kanske förr, på samma ställe. Vilket gör det hela till mer en fråga om skjutställning och kolvmått än optiska egenskaper på en kikare. Om du hamnar rätt bakom siktet blir bilden bra med. Men det är kolven du får jobba med i så fall.

/T

Du beskriver en situation som jag till stora delar känner igen mig i. Med glasögon måste jag leta efter ett läge där glasögonen och kikarsiktet "hittar" varandra. Innan de "hittar" varandra är det som olja och vatten, helt inkompatibla med varann. Det kan i värsta fall ta en minut att hitta positionen där ögat genom glasögonen till slut "kalibrerat ihop" med kikarsiktet och då måste jag avfyra ett skott, eller att börja om från början. Den där jobbiga "kalibreringen" mellan ögat och kikaren har jag inte utan glasögon, men å andra sidan vill jag inte skjuta utan glasögon. Jag jobbar mycket med kolven för att hitta det det gyllene läget.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago josc72 sa:

Hade jag varit du hade jag fortsatt prova olika linser till jag hittat ett märke och en storlek som passar. Det är en sådan jäkla skillnad. Jag har verkligen testat...

ja tack, det är väl det jag behöver göra innan jag ens funderar på vilket vapen jag skall ha. Optiken måste visserligen stämma för oss alla, men för mig med glasögon är det extra viktigt.

Publicerat

Jag upplever att billigare kikare har mindre eyebox och där med mer krav på korrekt position, medans lite mer kvalitets kikare är lite mer förlåtande!

Publicerat
1 hour ago Galne sa:

Jag upplever att billigare kikare har mindre eyebox och där med mer krav på korrekt position, medans lite mer kvalitets kikare är lite mer förlåtande!

Det hänger en hel del på förstoring och objektivet med...... Sedan reder kikarens eyebox inte ut kruxet med att glasögat hamnar i fel vinkel, vilket jag tror är TS största problem. Det är mao INTE läge att vrida in näsan i kolven för att hamna rätt.

Då får man jobba med kolvmåtten och skjutställningen så man verkligen kan ha ansiktet plant mot skjutriktningen. Eller så får man trava till optikern och prata med honom/henne vad de kan göra, det kan ju hända att valda bågar ger en del av problemet om de vinklar linsen lite på fel håll.......

/T

Publicerat

Ett tips när det gäller linser är märket bioinfinity. De är jättebra, kunde själv inte ha linser förrän min optiker gav mig dem. Se även till att ha en bra linsvätska och sitt väldigt lite framför skärmar de första dagarna du har linserna i så ska du se att du vänjer dig fort. 

Publicerat

Känner igen mig i detta och själv hittade jag inte hem förrän jag skaffade justerbar kolv. När jag gjorde det och kunde justera både längd och höjd så blev allt mycket lättare. Har jag mycket kläder på mig justerar jag för det och har jag lågt sikte så justerar jag för detta.

När du skjuter med någon annans vapen så har någon annan ställt in och då passar det med stor sannolikhet inte dig. Så när du ska köpa bössa så se till att skaffa en med åtminstone  justerbar kolvkam. Och satsa hellre på dyr optik istället för dyr bössa.