Publicerat Juni 8, 20179 yr Eftersom vi har ett växande problem med gäss så tänkte jag ordna med en pipa til blasern som kan nyttjas till detta. Jag hade en 223 rem innan men vindavdriften med lättare kulor var inte rolig. Har funderat på 6,5 men det känns overkill, har ni några bra förslag? Måste ju vara något blaser tillverkar och som det helst! Finns färdiga bulor till.
Publicerat Juni 8, 20179 yr 6,5*55 är väl optimalt om man som jag inte vill nörda till det ändå mer och börja handladda! Sen beror det väl lite på vad du har för andra pipor och om du har användning för en klass.1
Publicerat Juni 8, 20179 yr 243win och liknande 6mm, bra kombo av kulbana, vindegenskaper och låg rekyl. När det gäller köpeammo så går Sako Gamehead 5,8g bra i min Blaser pipa.
Publicerat Juni 8, 20179 yr Författare 1 hour ago Christian N sa: 6XC/243 win/ C Verkar klokt! Kompisen sköt en med 243 laddad med vmax. Det blev bara en hög fjädrar kvar...
Publicerat Juni 8, 20179 yr Äter du/ni gåsen? Nåja alla är olika. Helt allvarlig Norma laddar 6xc med både 105 grains Berger som inte expanderar alls i princip såväl som 90 grains Ballistik tip som verkligen gör det. Har svårt att se ett bättre koncept om man inte kör med 130 grains GT ur en 6,5x55. C
Publicerat Juni 8, 20179 yr Författare Vissa röks ja. Okej det låter bra, ska be om offert på en gängad med semiprofil. Kan bli perfekt till räven med
Publicerat Juni 8, 20179 yr Detta är en populär post. Kal 12/70 kan du pipa om till, de funkar fint på Gås. /P
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare 9 hours ago culot sa: Kal 12/70 kan du pipa om till, de funkar fint på Gås. /P Haha ja, mycket sant. Kan dock bli problem på de avstånden
Publicerat Juni 9, 20179 yr 13 minutes ago Buck sa: Haha ja, mycket sant. Kan dock bli problem på de avstånden Man ska ju skjuta på jägarmässiga avstånd Men jag måste ju ställa frågan , varför inte jaga Gås på riktigt ? du sitter med nåt som är få förunnat.. / P
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare 2 hours ago culot sa: Man ska ju skjuta på jägarmässiga avstånd Men jag måste ju ställa frågan , varför inte jaga Gås på riktigt ? du sitter med nåt som är få förunnat.. / P Det är nog så att vi helst inte vill jaga gås utan vill bli av med problemet. Vill några komma hit till norra halland och jaga dom så är ingen gladare än jag.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 51 minutes ago Buck sa: Det är nog så att vi helst inte vill jaga gås utan vill bli av med problemet. Vill några komma hit till norra halland och jaga dom så är ingen gladare än jag. oj.. Prova och ni blir ordentligt bitna av jaktformen Adrenalinicken när ett flog gäss kommer närmare och närmare och närmare är inte att leka med Jag skyddsjagar med hagel, har inga möjligheter för kula då där är bebyggelse överallt. Det funkar rätt bra, men kräver att man är där ofta och skjuter en eller två i taget. Likadant om man tränar hunden till att skrämma dom så kan man skicka den på rätt långa håll (75-100 meter för en spaniel ) Grannens vorsteh rastar lätt av en 30 hektars mark utan vidare..
Publicerat Juni 9, 20179 yr Jag skjuter gås med min 222:a med 50grs Vmax effektivt och kul. När vi började så kunde man med indian mockasinerna ta sig in på hagelhåll 2 av 10ggr om tillräckligt skydd bjöds.men ska man skjuta några gäss ofta så tror jag långhållsbössan är ett bra alternativ, det verkar vara det som biter bäst på viljan att landa i grödorna hos oss i varje fall. Jag håller annars helt med att det är en ruggigt go känsla när gåsen slår ihop och landar som en meteorit efter en klockren hagelsmäll
Publicerat Juni 9, 20179 yr 1 hour ago Buck sa: Det är nog så att vi helst inte vill jaga gås utan vill bli av med problemet. Vill några komma hit till norra halland och jaga dom så är ingen gladare än jag. Jag har till ett flertal jaktlag o dyl som resonerar likadant föreslagit att lyfta ur "fågeljakten" ur arrendet på nåt sätt och överlåta den på nån Som brinner för jaktformen och som är noll och intet intresserad av klöv-viltjakt m kula, men det sitter jävligt långt inne och jag har aldrig Fått ett vettigt svar, jag tänker mig att dom kunde ju sänka sin klöv-viltjakt kostnad lite genom en sån manöver. Den enda "förklaringen" jag fått är att dom är rädda att det "stör " klövjakten
Publicerat Juni 9, 20179 yr 20 minutes ago Tjörnbon sa: Jag skjuter gås med min 222:a med 50grs Vmax effektivt och kul. När vi började så kunde man med indian mockasinerna ta sig in på hagelhåll 2 av 10ggr om tillräckligt skydd bjöds.men ska man skjuta några gäss ofta så tror jag långhållsbössan är ett bra alternativ, det verkar vara det som biter bäst på viljan att landa i grödorna hos oss i varje fall. Jag håller annars helt med att det är en ruggigt go känsla när gåsen slår ihop och landar som en meteorit efter en klockren hagelsmäll Smygjakt på Gäss var nog inte vad jag främst tänkte på med " jaga gås på riktigt " utan att gå all in och bygga gömslen, Camo, gräva ner sig , rigga fullt m bulvanar , pipor å hela kitet Mao " riktig Gåsjakt" / P
Publicerat Juni 9, 20179 yr "Jaga gås på riktigt" fungerar bäst som skyddsjaktsmetod under vår och höststräck. Under vår och sommar, när man ofta jagar på "lokala fåglar", som skall häcka eller har häckat i området, är daglig skyddsjakt på enstaka fåglar med kula mer tids- och skrämseleffektivt. Om åkrarna ligger i anslutning till strandängar och vatten promenerar dessutom gässen vanligtvis upp på fälten, vilket gör "jaga gås på riktigt" rätt utsiktslöst.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Jag har kört 6,5x55 med normas jaktmatch i på gås här hemma det fungerar ypperligt och förstör inte någon nämnvärd mängd kött.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare 1 hour ago culot sa: Jag har till ett flertal jaktlag o dyl som resonerar likadant föreslagit att lyfta ur "fågeljakten" ur arrendet på nåt sätt och överlåta den på nån Som brinner för jaktformen och som är noll och intet intresserad av klöv-viltjakt m kula, men det sitter jävligt långt inne och jag har aldrig Fått ett vettigt svar, jag tänker mig att dom kunde ju sänka sin klöv-viltjakt kostnad lite genom en sån manöver. Den enda "förklaringen" jag fått är att dom är rädda att det "stör " klövjakten Detta är privat mark och enda anledningen till att vi inte vill ha det är just tiden, det är enklare att gå ut på åteln eller stå på pass då och då än vad det är med att göra en seriös grej åt detta.
Publicerat Juni 9, 20179 yr När du skjuter gås med kula så ska du om du ser gåsen från sidan sätta pillret långt fram i kroppens övre halva då undre halvan är bröstkött. Gör du så så kan du skjuta gås med det mesta i kaliberväg utan att förlora all mat. Untantag möjligen varmintkulor i klass1 kaliber.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 7 hours ago culot sa: Jag har till ett flertal jaktlag o dyl som resonerar likadant föreslagit att lyfta ur "fågeljakten" ur arrendet på nåt sätt och överlåta den på nån Som brinner för jaktformen och som är noll och intet intresserad av klöv-viltjakt m kula, men det sitter jävligt långt inne och jag har aldrig Fått ett vettigt svar, jag tänker mig att dom kunde ju sänka sin klöv-viltjakt kostnad lite genom en sån manöver. Den enda "förklaringen" jag fått är att dom är rädda att det "stör " klövjakten Så har de gjort på Björksund där jag är med på sjöfågeljakten.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 6 hours ago Buck sa: Detta är privat mark och enda anledningen till att vi inte vill ha det är just tiden, det är enklare att gå ut på åteln eller stå på pass då och då än vad det är med att göra en seriös grej åt detta. Vi har olika skytte och jaktintresseområden helt klart , men det skär i mig så jag snudd blir sorgsen . /P
Publicerat Juni 9, 20179 yr 18 minutes ago MagnusN sa: Så har de gjort på Björksund där jag är med på sjöfågeljakten. Klyftigt och modernt tänk !! /P
Publicerat Juni 9, 20179 yr 18 minutes ago culot sa: Klyftigt och modernt tänk !! /P Finns nog en plats ledig efter att Sunflower hoppade av, om du inte har nog.