Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ge Doggy professional extra aktiv till 12v jämthundsvalp

Featured Replies

Publicerat

Tjenare öppfödaren av valpen tyckte jag skulle fortsätta med det fodret för det körde han med och det funkade bara bra tyckte han. Men då undrar jag om det inte är bra för valpens uppväxt att den växer för fort etc. För har både att vissa säger att dom växer för fort och andra säger att dom växer för fort av valpfoder. Så är lite lätt villrådig :huh:. För när jag köpte gamm jämten så sa även den uppfödaren att jag skulle köra med det fodret och han växte upp som vanligt och fick inga problem av det vad jag märkte av iallafall.

Publicerat

En valp ska ha valpfoder o inget annat så att den får i sig alla vitaminer, proteiner, m. m. som inte finns i ett hundfoder för vuxna hundar.

Publicerat

Doggys protein och fett nivå ligger i samma nivå med valpfoder men som ljonsson säger så får man kansk inte med allt. Enklast är väl och jämföra innehållsdeklarationen?

Publicerat
8 minutes ago Galne sa:

Doggys protein och fett nivå ligger i samma nivå med valpfoder men som ljonsson säger så får man kansk inte med allt. Enklast är väl och jämföra innehållsdeklarationen?

Samma tråd på bägge forumen men med olika nick. Det räcker med att läsa vad faxe har skrivit där.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=41&t=232841

Publicerat
  • Författare
1 hour ago lsjonsson sa:

En valp ska ha valpfoder o inget annat så att den får i sig alla vitaminer, proteiner, m. m. som inte finns i ett hundfoder för vuxna hundar.

Jo precis. men då när det var nån som skrev på grann forumet att dom kunde växa för fort av valpfoder som jag fattade det iaf. Så blev lite osäker hur man ska göra. 

Publicerat
  • Författare
32 minutes ago lsjonsson sa:

Samma tråd på bägge forumen men med olika nick. Det räcker med att läsa vad faxe har skrivit där.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=41&t=232841

Jo jag som startade upp den där,men tänkte höra om det fanns fler här som hade åsikter. 

Publicerat
12 minutes ago husqvarna 1640 sa:

Jo precis. men då när det var nån som skrev på grann forumet att dom kunde växa för fort av valpfoder som jag fattade det iaf. Så blev lite osäker hur man ska göra. 

10 minutes ago husqvarna 1640 sa:

Jo jag som startade upp den där,men tänkte höra om det fanns fler här som hade åsikter. 

Jo, jag såg det!

Anv. dig av valpfoder så blir det bäst så att dom får i sig sina vitaminer, proteiner, m. m. som behövs i valpstadiet så blir det bra.

Publicerat
  • Författare
48 minutes ago lsjonsson sa:

Jo, jag såg det!

Anv. dig av valpfoder så blir det bäst så att dom får i sig sina vitaminer, proteiner, m. m. som behövs i valpstadiet så blir det bra.

Jo men jag tar och gör det. Har börjat att blanda ut fodret med valpfoder innan jag går över helt till det. 

Publicerat
2 hours ago husqvarna 1640 sa:

Jo men jag tar och gör det. Har börjat att blanda ut fodret med valpfoder innan jag går över helt till det. 

Bra! Gör bara som faxe skrev i inlägget så blir det bra. Han har väl 15-16 hundar hemma o valpkullar mellan varven så han vet om någon här på forat hur det ska vara med valpar o foder.:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
4 hours ago lsjonsson sa:

Bra! Gör bara som faxe skrev i inlägget så blir det bra. Han har väl 15-16 hundar hemma o valpkullar mellan varven så han vet om någon här på forat hur det ska vara med valpar o foder.:thumbsup:

Jo men precis men såg att valpfodret inehöll väldigt lika ingredienser och mängd som extra aktiv. Men bli å köra med valpfoder å han växer så de knakar :-P 

Publicerat
4 hours ago lsjonsson sa:

17 st + en kull på 2,5 veckor:P

Som jag skrev på RS så är det skillnad på vuxen och valpfoder. Valpfodret har en annan sammansättning än för de vuxna. Man får inte bara titta fett och protein, utan det är en del annat oxå. Sen så finns det ju valpfoder som är jävligt boostade med det mesta så att valparna kan växa för fort, OBS jag skrev kan. Men har man en ras som kommer att bli stor, så är det nog bra om de inte skjuter iväg för mycket för snabbt. Men som jag även skrev på Rs så finns det massor av tycke i just detta ang valpar och foder. Så varför inte kontakta din vet och hör efter vad de rekomenderar, och försök sedan hitta en linje som passar eller du tror på:thumbsup:. Vi har i alla fall snart haft ca 30 kullar och kört på med Doggy valp, och jag skulle vilja påstå att alla v¨åra valpar mått bra av det fodret. Men du kommer snar träffa på de som säger att det är ett jävla skit foder:yes:. Men för dig så rekomenderar jag dig att gå över på doggy valp då han har fått doggy från början. Jag säger inte att så här skall du göra:excl:, utan bara att så här gör vi och det funkar bra för oss:yes:.

Men vad du än gör så byt inte foder för snabbt utan blanda upp det gamla och vad du än väljer för nytt foder:excl:.  

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago faxe sa:

Som jag skrev på RS så är det skillnad på vuxen och valpfoder. Valpfodret har en annan sammansättning än för de vuxna. Man får inte bara titta fett och protein, utan det är en del annat oxå. Sen så finns det ju valpfoder som är jävligt boostade med det mesta så att valparna kan växa för fort, OBS jag skrev kan. Men har man en ras som kommer att bli stor, så är det nog bra om de inte skjuter iväg för mycket för snabbt. Men som jag även skrev på Rs så finns det massor av tycke i just detta ang valpar och foder. Så varför inte kontakta din vet och hör efter vad de rekomenderar, och försök sedan hitta en linje som passar eller du tror på:thumbsup:. Vi har i alla fall snart haft ca 30 kullar och kört på med Doggy valp, och jag skulle vilja påstå att alla v¨åra valpar mått bra av det fodret. Men du kommer snar träffa på de som säger att det är ett jävla skit foder:yes:. Men för dig så rekomenderar jag dig att gå över på doggy valp då han har fått doggy från början. Jag säger inte att så här skall du göra:excl:, utan bara att så här gör vi och det funkar bra för oss:yes:.

Men vad du än gör så byt inte foder för snabbt utan blanda upp det gamla och vad du än väljer för nytt foder:excl:.  

Jo men precis tvär kollade bara på foder påsen men det stämmer som du säger. Jag har börjat på blanda in doggys valpfoder. Men såg det fanns doggy proffersinal extra valp, men Köpte vandliga valpfodret 

Publicerat
34 minutes ago husqvarna 1640 sa:

Jo men precis tvär kollade bara på foder påsen men det stämmer som du säger. Jag har börjat på blanda in doggys valpfoder. Men såg det fanns doggy proffersinal extra valp, men Köpte vandliga valpfodret 

Extra valp var något nytt för mig, men frugan har hör talas om det. Vi hade en valpköpare en gång som ringde och frågade när man skall börja ge hunden  mera mat, för han var så hungrig jämt. Då var han 8 månader och när valpen levererades vid 8 veckor så fick han med sig ett papper där det stog att valpen åt 1,5 dl foder 3 gånger om dagen vid leverans. Nu mer har vi lagt till att man måste öka på fodergivan vart efter valpen växer;).

Publicerat

Det vore intressant att höra vad Dr Krall har för åsikter i detta ämne:yes:.

Publicerat
2 hours ago husqvarna 1640 sa:

Jo men precis men såg att valpfodret inehöll väldigt lika ingredienser och mängd som extra aktiv. Men bli å köra med valpfoder å han växer så de knakar :-P 

Bra att du såg det! Man ska aldrig rucka på kvaliteten valpfoder. Ja, dom växer så det knakar i den åldern. Jag har själv haft 2 valpkullar så jag vet vad som händer hos valpen.:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago faxe sa:

Ja, men det var nästan rätt.:P Ja visst är det det. Ja, jag vet det faxe!:thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat

Uppfödaren på min jämte rekommenderade att köra med vuxenfoder direkt, så jag fortsatte med det foder valparna fick från början av honom. Mästers jakt körde han med. Har fungerat väldigt bra så jag kommer köra med samma upplägg med nästa valp.