Publicerat Juni 10, 20178 yr Vad jag förstår, har Hornady slutat tillverka A-Max 105gr i denna kaliber och då behöver jag hitta en ny för min 6XC. Jag förmodar att Eld-X 103gr är tänkt som deras ersättare, men den finns inte i Sverige ännu såvitt jag kan se. Hur är det med Berger VLD Hunting 105gr, någon som kan uttala sig om den har jämförbara egenskaper vad avser terminalballistik etc? /Bosse
Publicerat Juni 10, 20178 yr Jag har en liten tanke att testa 87grs VLD Hunting i min 243:a - den har fått bra lovord på nätet vad jag kunde läsa mig till snabbt innan. Mvh Joacim
Publicerat Juni 12, 20178 yr Har testat Berger 105gr vld hunting i 243 och var väl sådär nöjd jämfört med a-max. När mitt nuvarande A-Max lager tar slut kommer jag byta till Sierra 95gr Tipped Matchking som har samma b.c som gamla A-Max dvs .500 /Mike
Publicerat Juni 12, 20178 yr 33 minutes ago Mad Mike sa: Har testat Berger 105gr vld hunting i 243 och var väl sådär nöjd jämfört med a-max. När mitt nuvarande A-Max lager tar slut kommer jag byta till Sierra 95gr Tipped Matchking som har samma b.c som gamla A-Max dvs .500 /Mike Vad var det som inte gjorde dig tillfullo nöjd - för hård i sin expansion eller något annat? Mvh Joacim
Publicerat Juni 12, 20178 yr Japp, gillar man hur a-max expanderar så blir berger en besvikelse med längre flyktsträckor och mer urblödning i hinnor som följd. /Mike
Publicerat Juni 12, 20178 yr 16 minutes ago Mad Mike sa: Japp, gillar man hur a-max expanderar så blir berger en besvikelse med längre flyktsträckor och mer urblödning i hinnor som följd. /Mike Ok, det var nästan det jag misstänkte. Mvh Joacim