Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga om Kemisk kastrering

Featured Replies

Publicerat

Hej tänkte kolla om det är någon som gjort Kemisk kastrering på era spetshundar. Själv har jag en Jämthunds hane och en svenskvit älghund/Jämthund.  Hur har eran effekt blivit. För eller nackdelar med Kemisk kastrering beteende mönster etc. 

Publicerat

Effekten med det långverkande Suprelorin är i stort sett fullt jämförbar med en kirurgisk kastration.

Det varierar mellan olika individer hur de reagerar på en kastration, och varierar mellan olika 'beteenden'. Så det är svårt att säga svart på vitt 'att så här blir det' med just din hund. Det är ju inte som att byta nån komponent på en bil när vi sysslar med levande varelser :thumbsup:

Generellt kan sägas att beteenden som har med könsdrift hämmas mest. Dominans- och aggressionsbeteenden är dock inte säkert att de påverkas i samma grad.

Vad vill du uppnå med en kastration? Vilka beteenden vill du stävja?

Publicerat
  • Författare

Jämten önskar jag ett lite lugnare beteende på, och den vitaälghunden markerar revir då Jämten börjat bli könsmogen och markera på vissa oönskade ställen. Och förhoppningsvis kanske jag kan börja ha dem ihop då dom inte har lika mycket dominans beteende. Inget jätte problem men ibland händer det att de vaktar mig och morrar men de slåss inte men ett beteende som jag inte uppskattar 

Publicerat

Inget av detta kan man garantera blir bättre. Möjligen revirpinkande...men då vithunn är äldre kan beteendet redan vara 'programmerat' i hjärnan. Dominans- och vaktbeteende är inte alls säkert att det ändras så mycket. Är mer ett ledarskapsproblem.