Publicerat Juni 15, 20178 yr Hur många av er har råkat ut för att det kommer ensamma kultingar till åteln? Dessa fick äta en stund sen skrämde jag iväg dom. Dom dök upp 3 timmar senare fortfarande utan sugga...
Publicerat Juni 15, 20178 yr Jag har haft suggor som lämnat kvar kultingar på åteln från en natt till en annan. Där suggor blivit skrämda och där inte alla kultingar hunnit med och då dykt upp igen efter en stund. Jag har också haft en hel kull kultingar som blivit moderlösa som bosatte sig och växte upp på min åtel. De var fortfarande små och randiga när suggan fälldes på någon av grannmarkerna - de blev grisar av dem också efter lite träning Håll dem under uppsikt! Sommartid har de goda möjligheter att överleva. Särskilt om de har god tillgång till föda och det finns det gott om i naturen nu. Jag har också haft en sugga med kultingar, där suggan aldrig gick fram under spridaren. Man hörde henne i omgivningen, om än knappt och sen försvann hela gänget när hon kallade på avkomman. Det du/ni riskerar om kultingarna är moderslösa är att de inte får någon uppfostran. Mina småttingar när de blev större började att utforska omgivningen, dagtid. De klev upp på gårdsplanen mitt på dagen och roade sig. Skrämde hästar och liknande. Då skrämde vi dem på olika sätt och när de blev äldre så blev gänget 'lite' street-smartare om man säger så. En av dem hamnade i frysboxen men det var tack vare god hjälp av en vän. Själv hade jag inte hjärta att jaga dem... /M